Nordmann 0 Postad 12 Oktober , 2020 (redigerade) Noen som har erfart lyd fra registerkjede/feil på strammer? Redigerad 12 Oktober , 2020 av Nordmann Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmann 0 Postad 13 Oktober , 2020 16 timmar sedan skrev Nordmann: Noen som har erfart lyd fra registerkjede/feil på strammer? Her et kort opptak av lyden ( pga. Max storleik 9.77mb) FullSizeRender.mov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 15 Oktober , 2020 Det där låter inte bra. Svårt dock att säga exakt vad det är som låter genom att titta på videon. Har du kollat om kugghjulet på startmotorn dras tillbaka efter start? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmann 0 Postad 15 Oktober , 2020 10 timmar sedan skrev Craycoat: Det där låter inte bra. Svårt dock att säga exakt vad det är som låter genom att titta på videon. Har du kollat om kugghjulet på startmotorn dras tillbaka efter start? Nei, kan sjekke/kolla det. Har nu spurt på amerikansk forum og kommer i kontakt med en som har erfart akkurat samme lyd på motor etter 300 timer, det samme som min motor har kjørt.. Han har ikke reparert enda og vet heller derfor ikke årsak. På hans motor er det funnet metallspon i motoroljen. Alle servicer er fulgt på motorene. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 15 Oktober , 2020 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Nordmann: Nei, kan sjekke/kolla det. Har nu spurt på amerikansk forum og kommer i kontakt med en som har erfart akkurat samme lyd på motor etter 300 timer, det samme som min motor har kjørt.. Han har ikke reparert enda og vet heller derfor ikke årsak. På hans motor er det funnet metallspon i motoroljen. Alle servicer er fulgt på motorene. Jag skulle börja med att kolla startmotorn, den brukar sitta bakom luftlådan på dessa motorer. Om detta inte är felet skulle jag plocka bort växelhuset för att utesluta det. Ventilerna är en annan möjlig orsak, en ventil som fastnat och inte fjädrar tillbaka som den ska kan skapa liknande ljud som du spelat in. Men med en så dyr motor kanske det är bäst att lämna in den för felsökning. Redigerad 15 Oktober , 2020 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmann 0 Postad 18 Oktober , 2020 (redigerade) En dyktig og erfaren mekaniker i Australia sier: Arne Duun they run a scissor gear for pre load on the early models it seems to get a bit out of whack and makes the noise , the new shafts do not have the scissor gear . Og jeg må skifte: Arne Duun new counter balance shafts left and right and new shaft bearings. (Old style had a scissor gear new ones for not ) Jeg tror dette er riktig diagnose basert på hvor jeg hører lyden best, nedre del front motor. (Der ligger balanseaksler) Han sier også: Arne Duun no worries mate never seen them fail but when noise get to the level of yours I would change Redigerad 18 Oktober , 2020 av Nordmann Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser