Martin_Haggstrom 42 Postad 8 Oktober , 2020 Hej Har en Max 2 Nimbus med en KAD 32 Volvo Penta diesel som jag vill använda både på västkusten och östkusten. Jag har funderat på att köra runt 2 ggr per år en gång i juni och en gång i augusti. Jag har räknat att Lidingö - Kalmar är cirka 185 sjömil och sedan är Kalmar -Torekov 225 sjömil. Totalt är sträckan cirka 410 sjömil. Om jag kan snitta i 20 knop borde vara görbart så tar det ca 19 timmar att köra runt. Med en övernattning så är kanske detta en kul tur. Hur skulle ni göra / tänka. vad bör man ha med sig i båten osv. Dumt att vara själv i båten osv. Lite funderingar och erfarenheter. Någon som gjort något liknande. Skall man tänka att det är två övernattningar? Kanske bättre att köpa trailer ta BE körkort och traila istället, men allt det känns så meckigt. Eller skall man hyra lastbil men det känns dyrt? Tacksam för idéer och tillrop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 8 Oktober , 2020 Har nyss gjort ännnu en resa å denna gång från Klädesholmen-Tjörn till Oskarshamn. Sträckan Falsterbo till Sandhammaren samt över Hanöbukten gäller det att anpassa så man inte möter vågor å vind från fel håll. Trist sträcka som tar på krafterna. Bör helst inte vara ensam där. När jag gick från Falsterbo- t.Kåseberga var det såna vågor så jag tror inte du skulle kunna göra 20 knop med den båten bilden visar. Om ens vara ute i det vädret. Med segelbåt blir det annorlunda. Så att vänta in rätt väder är nått du skall ha med i planeringen. Det är kanske lättare hitta en kompis med BE kort å köra på trailer. Om allt är okej så får du köra i 80. annars inte dumt att ha E tilläget, mången hästfolk har skaffat sig det. Har du räknat på soppan? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 8 Oktober , 2020 Det blir väl närmare 10 000 kr bara i bränsle för en sån resa ena hållet. Vagn och utökad behörighet bör bli billigare väldigt snabbt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 8 Oktober , 2020 Lång sträcka, delvis oskyddade vatten, öppen båt, det tar lång tid och det tröttar ut besättningen så att den kanske hör felbedömningar. Detta då två gånger om året.... Tidsåtgågen, bränsleåtgången... Det mest förnuftiga och tråkiga är ju en transport på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 8 Oktober , 2020 Japp ni har nog rätt, vad tror ni soppakostnadblir. mat, logi osv blir ju typ 3ooo kr bara det sannolikt:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 8 Oktober , 2020 32 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom: Japp ni har nog rätt, vad tror ni soppakostnadblir. mat, logi osv blir ju typ 3ooo kr bara det sannolikt:-) 1.5 liter per sjömil, 410 sjömil, 15 kr/liter = 9000+ kr. Bara för ena hållet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 8 Oktober , 2020 Tyvärr så blir man ganska trött och seg av att köra styrpulpetbåtar i den storleksklassen så långa tider, risken är stor att du är riktigt seg i skallen i några dagar efteråt. Jag tycker att du skall köpa en bra 80-trailer och skaffa ett lämpligt körkort - det blir en investering som du får nytta av i många decennier. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 8 Oktober , 2020 3 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Tyvärr så blir man ganska trött och seg av att köra styrpulpetbåtar i den storleksklassen så långa tider, risken är stor att du är riktigt seg i skallen i några dagar efteråt. Jag tycker att du skall köpa en bra 80-trailer och skaffa ett lämpligt körkort - det blir en investering som du får nytta av i många decennier. Ja du har rätt. Blir trailer o BE kort;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser