YamaHans 12 Postad 7 Oktober , 2020 Hej! Tänkte byta impeller på min Yamaha V4 115 autolube för första gången! Tänkte fråga om det är nåt särskilt att tänka på? /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 Oktober , 2020 Jag har alltid i neutral innan jag börjar. Sedan är det bara att lossa bultarna och släppa ner huset. Loggslangen kan vara lite pillig och glöm inte bulten under trimfenan. Var försiktig med kilen på drivaxeln när du lossar impellern, fetta gärna in den nya impellern vid montering. Vid ihopmontering kan de vara lite pilligt att passa in både kylrör och växelaxel. Det kan då hjälpa att peta växelstången i rätt läge med en plattmejsel när det är nån cm kvar. Ett relativt enkelt jobb. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHans 12 Postad 8 Oktober , 2020 Tack! Angående växelstången, är den låst på nåt sätt eller går den bara att dra ur? Läste nånstans att man skulle lägga i växeln innan man lossar växelhuset, men det handlade om en 90hk 3 syl. Har nog bytt impellrar förr, men aldrig på Yamaha😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 8 Oktober , 2020 Den är splinesad och glider ur. Det är samma system på 3cyl. Kör alltid på neutral bortsett från de utombordare med delbar axel med bult, där är det ju krav på att rätt växel är i för att man ska kunna lossa den i ”gapet”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHans 12 Postad 8 Oktober , 2020 Tack ska du ha Mange! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser