Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
robertedvinsson

Äldre Johnson varvar inte fullt

Rekommendera Poster

Hej.

Behöver lite hjälp med felsökning. Är lite novis på utombordare så ni får ha överseende om jag missat nåt uppenbart.

Har en Johnson 55 från 1978. Den startar och går fint förutom att den inte varvar fullt. Bra ork och båten, en Örnvik 550HT, går upp i planing utan några problem, toppar ca 20-22 knop. 

Enligt manualen är WOT 5500 varv men får med min varvräknare inte upp den i mer än drygt 4500.

Tändstiften var nya för säsongen. Bränslepumpen är renoverad och filtret var rent. Ny bränsleslang, ny blåsa, nya snabbkopplingar och nya slangklämmor.

Plockade av förgasarna nu för att rengöra dem. De var väldigt rena och fina inuti så vet inte om det kommer ge så mycket med rengöring av dem. Däremot var flottörnålarna lite slitna så det har jag beställt nya, vet inte om det kan påverka. Byter såklart alla packningar också.

Fick ett tips om att byta till större munstycke (högfart) eftersom dagens bensin inte skulle vara lika bra som den var när motorn byggdes. Vad jag kan få fram så sitter det originalmunstycken på nu, 54D heter de. Men borde inte motorn vara orkeslös i hela registret då? Om man ska byta munstycke, vad ska man sätta dit istället?

Läste i en tråd här på forumet att vissa motorer har en varvtalsbegränsning som styrs av en tempswitch. Men tolkade det som att den begränsar till ett mycket lägre varvtal, så jag tror inte det är felet i mitt fall, eller?? Jag har en tempswitch men den verkar bara var till för templarmet.

Som sagt, jag har slut på ideer. Kom gärna med förslag på vad mer jag kan kolla på.

Annars får jag väl bara acceptera att det är en gammal motor som ändå går ok och lägga pengarna i sparbössan istället för på delar och spara ihop till nåt nyare.

Tack på förhand!
//Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte denna har S.L.O.W. funktion. 54D är vad som skall sitta i denna. Motorn bestyckades en gång så att det fanns lite marginal åt det feta hållen. Denna kan ha minskat, men att motorn skulle gå så mager att detta skulle vara förklaringen tror jag inte på. Med en medhjälpare vid ratten kan du spruta in lite bränsle i förgasarna, en i taget. Om du på detta sätta kan erhålla en varvökning om än kortvarig så går cylindern i fråga för magert. Använd helt bensin med olja, men den pajar inte även om du skulle använda startgas. Efter detta vet du om det är bränsle eller förgasarsidan som begränsar varvet, men kolla gärna kompet först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...