raol 2 369 Postad 17 Oktober , 2020 4 minuter sedan skrev toaen: Den propellern har nog legat i sjön länge. och den som dök tog bara bort det värsta. Tja, den har legat i sen maj. Han som dök tog bort så mycket han orkade under en trekvart med våtdräkt i 13-gradigt vatten. Båten gick fint hem efter det, så inga problem där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 17 Oktober , 2020 2 timmar sedan skrev raol: Jag, som måste ha varit en skata i ett tidigare liv, älskar blanka och skinande saker. Det skulle vara kul att slipa och polera propellern spegelblank! Det spelar väl in hur ofta man använder båten också. Jag får intrycket av att du @Georg_Ohm är ute med den ofta under säsongen. Mindre tid för de små liven att fastna mellan (propeller)varven. Ja det är säkert så, att om man använder båten ofta så växer det inte lika mycket som om den låg stilla. Men demontera propellern (efter torrsättningen) så kan du polera den under hela vintersäsongen, och ta bort ev offeranoder eller helst placera dem någon annanstans, så blir det ju iallafall inte sämre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2020 (redigerade) 11 timmar sedan skrev raol: Tja, den har legat i sen maj. Han som dök tog bort så mycket han orkade under en trekvart med våtdräkt i 13-gradigt vatten. Båten gick fint hem efter det, så inga problem där. Det är i så fall ofattbart. Fast det kanske har växt väldigt mycket i år. Så här såg min propeller ut efter ha legat i sjön över ett år - efter avspolning med högtryck. Båten gjorde 5 knop innan jag tog upp och 6,5 med ren propeller. Ar du säker på att säljaren inte med dig "skoja aprillo"!? Redigerad 18 Oktober , 2020 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 18 Oktober , 2020 Det är till och med så att det mesta verkar ha växt på under slutet av sommaren. De var ute med båten under juli och då var säljaren nere och skrubbade av botten (som faktiskt var väldigt ren!) och märkte då inget med propellern. Under två månader utan användning blev det så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 4 November , 2020 2020-10-07 vid 10:51 skrev sajjen: Jag har en VP tvåbladig, folding i brons. Propellern är gammal, men på min båt är det tredje säsongen den sitter på. När jag köpte propellern var den långt ifrån blankpolerad, men så gott som ren från tulpanrester. Propellern monterades i det skicket och båten sjösattes i april. När båten lyftes i slutet av oktober var navet täckt av tulpaner, men bladen hade klarat sig hyfsat. Våren 2019 rörde jag i princip inte propellern innan sjösättning. Skrapade bort tulpanerna hjälpligt, men kalkrestester fanns helt klart kvar på både blad och nav. Tyvärr ingen bild. I början av augusti hade båten legat stilla i en månad. Då fick jag bada, för att skrapa rent blad och nav, som båda var täckta av tulpaner. Vid lyft i november var allt täckt av tulpaner igen. I vintras funderade jag lite på att försöka förkoppra bladen. Började med att polera lite. Sen kom corona och jag valde att sjösätta lite tidigare än tänkt, så det blev inget med förkoppring. Jag hann få bladen rätt blanka, men navet hade inte alls lika fin yta. Sjösättning i slutet på mars. I början av augusti hade båten igen legat stilla i en månad. Tog ett dopp och skrapade tulpaner från navet, som var ganska täckt. Bladen var rena. Lyft om fyra veckor, ska bli spännande att se resultatet. Min teori är för tillfället att tulpanerna har svårare att fastna på en blank yta. Så såg propellern ut idag efter lyft. Satt några tulpaner på navet, som jag tror var sådana jag inte fick bort vid mitt augusti-bad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 8 November , 2020 (redigerade) Första säsongen utan zinkanod Inga havstulpaner på gulmetallen, dock på rostfria insexskruv och axel Letar vidare om det går att blankpolera Volvo Pentas stävlager för att slippa måla det men om det är gjort i mässing och då kanske det kräver bottenförg. Stävlagret är bytt någon gång efter 2010, läst om att äldre VP stävlager var gjorda i brons. Redigerad 8 November , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhh84 0 Postad 12 November , 2020 Hej Har haft problem med påväxt på propellern (ligger i Göteborg). I slutet på första sommaren med båten (6-7) år sedan så gick det knappt framåt. Efter det, när båten har använts mer och jag har passat på att köra motorn lite oftare har det inte blivit riktigt lika illa, men en hel del påväxt ändå. det har väl gått att få upp båten i runt 3 knop i slutet jämfört med 5,5 på ungefär samma varvtal tidigare under säsongen. I år testade jag, på inrådan av någon granne i hamnen som "testat allt", att först polera rent och sen använda: 1. Jotun yachting vinyl primer 2. Jotun yachting aqualine antifouling Inte någon påväxt värt namnet visade det sig vid upptagningen. Dock har båten använts mer i år än tidigare och eventuellt blir det svårare för saker att sätta sig då. Kanske värt ett försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perrr 22 Postad 5 December , 2020 Jag hade läst någonstans att blankpolera propellern är bästa sättet att förhindra påväxt (av havstulpaner). Vilket jag nyligen försökt, men det blev knappt spegelblankt någonstans (ink bild). Tog ganska lång tid oxå.. 2+ timmar slipa, och 2+ timmar polerande. Anv papp med kornstorlekarna: 60,120, 240, 400, 800, 1200, samt polerande (mha Biltemas polermedel) Hur propeller bladen såg ut innan https://photos.app.goo.gl/y1ixoNemviHdQhhk8 (samma bild, men större bild på länken) Slutresultat https://photos.app.goo.gl/Tt5jMJvNoyZ9tUSL9 (samma bild, men större bild på länken) https://photos.app.goo.gl/McNcvjzuNCbtEzPZ7 Fråga: hur skulle man gjort detta snabbare och bättre??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 5 December , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Perrr: Fråga: hur skulle man gjort detta snabbare och bättre??? En flap disc eller polertrissor till vinkelslipen eller borrmaskinen funkar bra tillsammans med rubbing och/eller polermedel. Borrmaskinen brukar vara lättare att använda eftersom polermedlet inte flyger bort direkt iom. att man kan styra varvtalet. Polertrissor för borrmaskin. Flap disc för vinkelslip. Det finns även slipande flap discs, men så mycket avverkning tror jag inte du behöver. Redigerad 5 December , 2020 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 5 December , 2020 Vår propeller visade sig vara av aluminium, och med svart lack på, så ingen högglanspolering för vår del. Å andra sidan bör vi då kunna lägga ett isolerande lager epoxy på och sen vanlig bottenfärg utanpå det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 6 December , 2020 (redigerade) 10 timmar sedan skrev Perrr: Jag hade läst någonstans att blankpolera propellern är bästa sättet att förhindra påväxt ... Fråga: hur skulle man gjort detta snabbare och bättre??? Jo, det har jag skrivit några gånger. Det gällde då två trebladiga bronspropellerrar. Den ena på min dåvarande Nimbus och den andra på svågerns dåvarande Westfjordsnipa. Men det var inte bara poleringen, vi tog även bort offeranoder som satt på respektive propelleraxel. Av någon underlig anledning tycks havstulpaner trivas i närheten av offeranoder och bronspropellrar. Ja du har ju lagt ned ett jättejobb på propellerbladen, hoppas att det hjälper. Jag tog en genväg. Jag glaspulverblästrade propellrarna. Glaspulvret är som ett väldigt fint mjöl som inte bara gör ytan ren, det polerar också. Men blästra inte mässing eller brons med vanlig sandbläster då får ytan en hård struktur, jag blästrade en aluminiumpropeller till utombordare så, men då jag sedan lade på en epoxigrundfärg så jämnade ytan ut sig. Efter detta var bilden rena om hösten, men det satt en och annan havstulpan i centrum av propellrarna och där var godsets yta mer ojämn... Men se över var du har din/dina offeranod/er! Sedan beror påväxten också på hur ofta båten används, tro det eller ej, men det växer mer på stillaliggande båtar i slutet av sommaren och tidiga hösten, än på de båtar som används. Redigerad 6 December , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perrr 22 Postad 12 December , 2020 2020-12-06 vid 00:13 skrev Mackey: En flap disc eller polertrissor till vinkelslipen eller borrmaskinen funkar bra tillsammans med rubbing och/eller polermedel. Borrmaskinen brukar vara lättare att använda eftersom polermedlet inte flyger bort direkt iom. att man kan styra varvtalet. Polertrissor för borrmaskin. Flap disc för vinkelslip. Det finns även slipande flap discs, men så mycket avverkning tror jag inte du behöver. Japp, jag har en liten drämmel (typ gravyrmaskin), med en uppsjö olika blad, bla polerskiva. Dock är mitt alternativ med drämmel lite fjuttigt, hjälper inte mycket, når inte plant på mitten av bladen. Går nog snabbast för hand, mha slipkloss under pappen, känner man när det börjar bli typ jämnt (vill ju inte slipa för mycket). Jag vaxade nu idag oxå propellern (mha båtvax), blev för enkelt fingeravtryck. Testade även att polera och vaxa en knopp nere i hytten, se bild. (detdär nätet för luckan blev nästan spänt som en trumma, efter att ha blötts i sötvatten.. -annan historia 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 13 December , 2020 (redigerade) En ”miniborrmaskin” typ Dremel eller liknande maskin har väl alla hemmapulare. Fantastiskt bra maskin för massvis med olika småjobb, men att polera en hel propeller med en sådan tar lång tid. Möjligen är den väldigt användbar när man vill komma åt inuti skrymslen och vrår, såsom där propellerns blad möter navet. Redigerad 13 December , 2020 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perrr 22 Postad 20 December , 2020 Man kanske skulle kunnat få propellern blank utan att slipa: (engelsmän o indier är bra pådetdär med att polera mässing, eller om det nu heter "brass" eller "broms") Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 18 September , 2021 I våras skrapade jag ren vår propeller, så att det mesta av färgen var borta, men jag skrapade inte totalt rent ner till metall överallt. Lagom ansträngning. När propellern väl var monterad målade jag den med ett tjockt lager epoxy (hade lamineringsepoxy som jag byggde klack till ekolodsgivaren med) med lite förtjockningspulver i. På sjösättningsdagen målade jag sen propellern med VC-17m (dvs västkustvarianten med medföljande kopparpulver i en påse att blanda ner i färgen). I går lyfte vi, efter 3.5 mån, och förutom lite grönt "slem" var propellern helt ren. Mycket nöjd med resultatet. Ekolodsgivaren målades med samma färg och den hade en havstulpan i bakkanten, men annars helt ren. Konen saknar färg på vissa delar, och jag tror att den fick färgen avskrapad när vi råkade få in en lina i propellern i augusti. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 19 September , 2021 Grymt bra resultat, gjorde du samma med drevet eller var det bara propellern som fick den behandlingen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 19 September , 2021 2 timmar sedan skrev touchwood: Grymt bra resultat, gjorde du samma med drevet eller var det bara propellern som fick den behandlingen ? Jag målade även drevet med epoxy, men hade inte planerat att ha bottenfärg på det. Brorsan föreslog att vi skulle testa det så jag målade även där. Dock hade jag inte målat epoxy på alla ytor på drevet, eftersom jag såg en skarv baktill, mot propellern, och ville inte "limma ihop" där, och inte heller i och runt vattenintagen. Därför målade jag bara bottenfärgen på de delar som var täckta av epoxyn. De små liven lyckades få grepp på de omålade delarna och sen gradvis sprida sig därifrån ut över de målade delarna, delvis. Som syns på bilden. Nån korrosion kan vi inte se på drev eller propeller, så det verkar ha gått bra. Till nästa säsong ska jag ta bort all färg, lägga på mer epoxy på drevet och täcka bättre, och sen måla bottenfärg igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 16 Postad 11 Oktober , 2021 Dangar Stu målar på något som kallas Propspeed: https://www.youtube.com/watch?v=oc7SIvi-Vp8&t=2s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 11 Oktober , 2021 Att skydda segeldrevet mot koppar kan nog likna att isolera blyköl från Cuppercoat med 4 lager med epoxy. Rekommendation från tillverkaren av CC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 11 Oktober , 2021 Det här med antal lager epoxy handlar nog om epoxyfärg. Den är tunnskiktig. Jag strök på förtjockad lamineringsepoxy. Säkert mer än en millimeter tjockt lager i snitt. Motsvarar förmodligen flera tiotals lager epoxyfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser