Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Gäst Martin

Har gått på grund! Vad gör man?

Rekommendera Poster

Gäst Martin

Vad gör man? I helgen gick jag på grund med en maxi 77. Jag gick för motor i ca 5 knopp och det blev inte något tvärstop utan båten tog i och lyfte sig men det lät ganska rejält. Jag har kollat runt bultar osv men jag kan inte se några skador/sprickor och det läcker inte på något vis in vatten. Min fråga är vad man gör efter en sådan här grej? Ska man lyfta upp båten och titta på kölen och vad ska man i så fall titta efter? Det verkar som om det finns en mängd saker som kan inträffa som att bottenstockarna lossar osv. frågan är bara hur man upptäcker detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla efter sprickor i framkant och bakkant av kölen, runt kölbultar. Lös inredning? Sprickor runt bottenstockar? Vatteninträngning? Har du inte upptäckt något av ovanstående, segla vidare och börja planera för en spackling av kölen i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kika efter sprickor runt motorn och drevet. 77'an är en ganska stabil konstruktion, så ifall du inte märker några skador eller får in vatten är det bara att segla på. Du kan även kika på infästningar av tankar och batterier och andra tunga installationer, så att allt sitter på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst john

Cyklop är en bra investering som sparar många lyft i kran. Bara att simma ner och känna och titta runt kölen. Hade samma otur förra året i min Express och det hände ingenting även om jag var orolig. Har det blivit några spickor är det väl bra att ta upp och laga - ingen panik men efter semesterseglingen är det nog bra att ta upp. En kompis till mig seglade på ordentligt med en betydligt dyrare båt och det blev sprickor och de har haft båten i sedan mitten på maj trots det, och seglat Gotland Runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SailorX

Det är nog bäst att vara försiktig! Speciellt om det är en M77 som är kända för att vara känsliga på grund. I grund-och-botten håller jag känslomässigt med om att det är bara att köra på, men har du försäkring skall du kontakta försäkringsbolaget, som då ber (beordrar) dig att lyfta. Är det då skada så tar försäkringsbolaget kostnaden (och den kan vara stor med men M77, skall det lagas måste innerliner ev brytas upp). Du kan ju också lyfta hos ett varv som är välrennomerat som försäkringsbolaget kan tänkas tro på. Ett lyft av en M77 är en smal sak, med mobilkran / lastbil eller slip. Borde du kunna få för 500-1000:- (spara kvittot om du får något). Lycka till! SailorX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta ditt försäkringsbolag och berätta vad som har hänt. Fråga vad dom tycker att du ska göra. Det kanske gör ont att hitta sprickor, men det är lika bra att du hittar dom nu och kan blanda in försäkringsbolaget direkt. Det är värre att komma med en skada efter ett par år till försäkringsbolaget. Förhoppningsvis är det ingen skada. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sari

Min fd svärfar jobbar på Vasavarvet i södertälje en kunnare på båtbygge.Vi har haft en A viggen o nu en IW 26.Han har försäkrat oss om att dessa typer av 70 tals båtar är så robust byggda så dom tål grundstötningar i 5 knop.Men cyklop och en dykning för extra koll är ju bra om du ändå är orolig. Vi fastnade i åskstorm o tappade ankare en natt förra veckan.På väg ut från ön i mörkret stötte vi i rejält..hm andra gången i år.Vi är ganska envisa av oss går gärna in på öar i låg fart för att känna oss fram.Lite avskavningar i färg får vi nog räkna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...