Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Gäst SH

Långrigg på kortgigg?

Rekommendera Poster

Gäst SH

Vad får en båt för symtom när man monterar en långriggad motor på en båt avsedd för kortrigg. Märks detta pågången? Och isf på vilket sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du förlorar nogra knop på att den långa riggen bromsar en hel del . Och sen kan det bli en stor båge i vattnet effter båten, beror på hur jupt den går ! mvh:Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SH

Har även hört att båten kan börja slå upp och ner i fören efter att den planat ut. kan det stämma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..En för lång rigg KAN dessutom ge rätt otäcka vattenströmmar, då avståndet mellan köl och prop. är för stort! Ej att rekommendera om man vill ha en säker framfart med kontroll på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SH

Om man bygger upp akterspegeln så att motorn hamnar hyfsat rätt. Något som hjälper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju närmre desto bättre. Sen beror det givetvis på hur man kör - kör man ofta på max så är det givetvis desto viktigare att hålla sig till rätt mått. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SH

Jag är lite nybörjare med båtar. Men om jag förstår rätt så ska den vågrätta plattan ovanför propellern vara i samma höjd som botten på akterspegeln, eller? Jag har på min båt en långrigg på båt för kort. När båten väl planat ut så kan den sbörja slå upp och ner i fören. Kan detta fenomen bero på att motorn går för djupt? (morotrn är vinklad max)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hoppar in) ja det är rätt. jag vet inte hur det är om problemet med lång på kort men samma sak händer när man har för stor motor på liten båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du gör det lägg gärna in några bilder till allmän beskådning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SH

Motorn är en 50 hp mercury. Båten har jag inget fabrikat på men den är 4,5 * 1,6, flatbottnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...