Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
DrMuffe

bränslemätare, hur man lagar givaren,

Rekommendera Poster

ADEC 530 från 1974 med fast rostfri tank .

 

Vi köpte den nyligen med full tank, diesel. 

 

Och den drog tydligen inget bränsle, eller?

Det kändes oroväckande.

 

Tankmätaren gick upp till FULL så snart jag kopplade in huvudbrytaren.

Jag började med att mäta resistansen på givaren ovanpå tanken.  Inget utslag, (oändligt motstånd alltså) kom det fram spänning eller? 

Spänning fanns, så jag demonterade givar armaturen

Analog, med all elektronik nedsänkt i bränslet, nästan full tank!

Tog hem armaturen och började Googla efter reservdelar (1000:- )

Därför började jag mäta var det fanns avbrott.

Det är en lite(!!!) finurlig konstruktion med mätdelen, reostat och flottör, kan förskjutas upp/ned för att anpassas till tankens djup. Flottören kan också flyttas så att man antingen har europeisk eller amerikansk standard med 180 eller 0 Ohm för full tank. 

När jag mätte ned till direkt på anslutningarna fick jag rätt värden , 180 till 8 Ohm för full till tom tank.

Var fanns felet?

Obefintlig kontakt mellan den förskjutbara delen och den fasta delen med flatstiftskontakterna.

Varför , korrosion eller plasten som hade kroknat eller hårdnat, vet ej!

När jag istället  lött på två ledare mellan den rörliga bottendelen och toppen med flatstiftskontakterna fungerade allt igen.

20201004_123106.jpg

20201004_122942.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Världen behöver fler med din kompetens och fantasi. Bra jobbat!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...