Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
steken

B30

Rekommendera Poster

Får se vad ni tycker! Har en nyrenoverad b30 som går som en klocka. Men den är sjövattenkyld och går bra i temp när man monterat bort termostaten. Går i sötvatten. Vad är bäst? sjö eller sötvattenkyld? Har hört att man ska akta sig att varva dom, 2 sista cylindrarna går varma= toppen går skev. Kul o se era kommentarer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem, så länge den håller sig inom sitt värmetal, mätarn går i gröntfält, men det är lika illa för alla motorer om dom går varma, och det är dessutom en gjutjärnsmotor så risken för skevning av toppen är mycket mindre än på nyare motorer med lättmetallstoppar. Varför har du ingen termostat i?? Jag vill rekomendera dig att köra med termostat, för en motor som inte når sin rätta arbetstemperatur snabbt sliter mycket mer på sin livsläng. Så rensa kylkanalerna och framförallt oljekylaren, sätt sedan i termostaten (55graders marin) så får du ut mer av din motor. Jag renoverade min i vinter också, och den kyler helt perfekt. Och vad det gäller slutet kylsystem så är det för dyrt mot vad det kostar att byta motor tycker jag, en hyffsad b30 på skroten, ca 2000:-, flytta över marinbitarna, mot ett kylsystem för ca 10000:- ,valet är lätt, enligt mitt sätt att se det. Glad sommar Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med termostat gick den lite varm. Men nån sa att bara plocka bort den. Nu går den .Ingen som tror mig men! Min Selcruiser 27 går i 14 knop på 1,45 dist.Alla säger att det inte går att få dom under 2 lit/dist?En expert har hållit på hela förra sommaren att justera in förgasarna.Sitter olika munstycken i alla förgasare. En fråga till? Jag kör 98 oktan. Går den att köra på 95? eller behöver man göra någon justering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll dig till 98oktan, risk att den spikar och glödtänder annars, glöm ej bly ersättningsmedel... och där är ingen vacumförställning till tändningen på marina B30:an. Dom dricker mycket, men inte så som folk i gemen tror, jag kör 22knop 1,2l/dist med min 22 Catalina 1,5tons vikt. Man får inte glömma att motorn är en 60-tals konstruktion. När det gäller köra utan termostat, glöm inte att plugga förbiflödes röret under termostaten...annars åker vattnet fel väg...men har du rensat din olje kylare?? Kylet där består av väldigt många små tunna kanaler som lätt tätar, rensa med typ en svetstråd, sen är det att köra med termostat igen, tror jag i alla fall. Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite lite dålig på detta! Men motorn ska vara totalrenoverad men den gick lite högt i temp, då sa dom att ta bort termost så funkar den och min går exakt till mitten på tempen förutom första veckorna i Maj då den kan gå upp bara till kvart.Ska kolla upp det du sa om att rensa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...