Sungamo 0 Postad 3 Oktober , 2020 Hej Har en läckande dieseltank i aluminium som skall åtgärdas i vinter . Läcker knappt mer som svettningar i svetsfogarna . Men skall tätas . Tänker mig att täta invändigt med ex Por15 eller har ni något annat tätnings medel att rekommendera som man kan pensla på invändigt på fogarna ? Där efter spackla på kemisk metall utvändigt ? Någon som har erfarenhet , medel och tillväga gångs sätt att rekommendera ? mvh magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad 3 Oktober , 2020 Enda erfarenheten jag har är av en bekants Scand 35:a. Visst läckte det som "svettning" ur fogarna på den och det var där det upptäcktes, men även aluminiumbottnen var ganska illa åtgången och porig. Var bara en tidsfråga innan det hade börjat läcka mer och ur hela botten. I hans fall svetsades en ny nederdel av tanken in och problemet var borta. Men du kanske har inspekterat tanken invändigt ? Tänker bara som så - om det har blivit sådana porer att det läcker i svetsfogarna är risken stor att det är illa på andra ställen också. Dessutom är ju frågan om hållfastheten är tillräcklig om fogen börjar bli så porig. Allt ovan gäller dock en gammal tank. Du skriver inte om det är en nysvetsad med poriga svetsfogar redan från början (så blir det ofta när jag själv svetsar ). Då är det kanske en annan sak och ingen risk för sidor och botten. Men även då hade jag låtit göra om svetsningen, finns inget värre än "båtlukt" (diesel) i sängkläder och allt som varit i båten.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungamo 0 Postad 3 Oktober , 2020 Tack för svar det är en Alu tank från 2008 . Inspekterat den invändigt ser ok ut . Tanken är på 500 l så det är bök att få ut . Min teori är 2 rejäla manluckor , tömma tank , rengöra tanken , pensla botten och svetsar invändigt med Por 15 eller något liknande . Spackla utvändigt några lager med kemisk metall både botten och skarvar . Några andra tips eller rekommenderationer ? Tacksam för feedback Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Oktober , 2020 Aluminium är ett bra material de första åren, sämre över tid. Rf är vad som gäller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 3 Oktober , 2020 2008 är väl att anse som ganska nytt i sammanhanget så det borde ju vara mycket material kvar. En så stor tank i RF snyter man ju inte ur näsan direkt. Jag skulle nog också försöka täta den. Kolla upp lämpligaste sätt med någon som verkligen kan aluminium så det görs på bästa sätt. Lyckas man med det håller den säkert i många år. Hade det varit bensin hade jag tänkt lite annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad 3 Oktober , 2020 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Sungamo: Tack för svar det är en Alu tank från 2008 . Inspekterat den invändigt ser ok ut . Tanken är på 500 l så det är bök att få ut . Min teori är 2 rejäla manluckor , tömma tank , rengöra tanken , pensla botten och svetsar invändigt med Por 15 eller något liknande . Spackla utvändigt några lager med kemisk metall både botten och skarvar . Några andra tips eller rekommenderationer ? Tacksam för feedback Risken är stor att du får göra om det ganska snart igen om du inte tar ur tanken och gör det ordentligt. Eller låter svetsa en ny tank i RF som @kossor rekommenderar. Frågan är varför den givit upp redan efter 12 år, det borde föranleda en grundligare undersökning. Vet dock att det inte är den rekommendationen eller feedback du vill ha.... Sedan skriver du "svetsar invändigt med Por15". Por15 har väl inget med svetsning att göra, det är väl ett av alla superdundermedel som man frestas använda när man av olika skäl inte kan/vill göra det grundligt. Ungefär som kylartätning. Men som sagt - det är inte svaret du vill ha, tror jag. Redigerad 3 Oktober , 2020 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 3 Oktober , 2020 Jo, att ta ut tanken ur båten är nog önskvärt för att få det bra. För diesel bör det vara saltvatten beständig aluminium minst 2 mm. Om den är sådan och är i bra skick borde en som kan al-jobb kunna få stil på den. Kan du inte kontakta någon kunnig för att få en uppfattning om kostnaden för att jämföra med kostnad för en ny tank? Men som sagt, du måste nog ta ut den i så fall, och kolla med nån som verkligen vet. Många är inte så bra på alujumjum... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser