Brunnsviken 296 Postad 29 September , 2020 Planerar av stödskyddsskäl att ta av växelhuset på min F225FETX vid uppställningen. Har någon koll på om växelhusoljan behöver dräneras? På ett sätt låter det självklart att den skulle rinna ut, men min återförsäljare/mekaniker påstod att den stannar kvar. I verkstadsmanualen står annars “drain the gear oil” när växelhuset ska monteras av, men manualen kanske är överdrivet petig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 29 September , 2020 Den stannar kvar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 29 September , 2020 7 minuter sedan skrev Kane: Den stannar kvar. Fantastiskt! Så man skruvar bara av huset på hösten och på det på våren, utan att behöva byta packningar eller något? Förutsatt att inget uppenbart går sönder när man tar av huset, då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 September , 2020 Det stämmer. Dock bör oljan bytas varje år och impeller minst var 3e enligt mig i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 29 September , 2020 1 minut sedan skrev Mange249: Det stämmer. Dock bör oljan bytas varje år och impeller minst var 3e enligt mig i alla fall... Håller med, det där sköter verkstaden enligt intervallerna eftersom den fortfarande har fabriksgaranti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 29 September , 2020 Så enkelt är det, men växla inte när den är avtagen, eller växla inte på växelhuset heller. Så allt hamnar på samma sätt. Oljan är i sitt utrymme framför propellern. Gissar att det sitter sex skruvar strax ovan antikavitationsplattan och en under den lilla fenan, på min f150 får jag loss fenan genom att ta bort en gunniflärp och skruva loss den. Ta loss växelhuset när motorn är upptiltad efter som drivaxeln är rätt lång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jdahlgren 2 Postad 30 September , 2020 Var beredd på att det är ganska tungt, men det är mest viktigt till våren när man ska lyckas få ihop det igen. På min F150 är det 14 mm och 13 mm hylsor. Lite marinfett på gängorna skadar inte när du skruvar ihop det igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 30 September , 2020 Tänkte precis fråga om man behöver ta bort propellern för att enklare få bort växelhuset. Om det är tungt som det är får jag nog göra det. Skyddar ni undre delen av ”överhuset” dvs öppningen nedåt på något sätt? Antar att infettade trasor som mekaniker pular in när de tagit av drev är ett bra sätt att hålla fukt borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 30 September , 2020 20 minuter sedan skrev jdahlgren: Var beredd på att det är ganska tungt, men det är mest viktigt till våren när man ska lyckas få ihop det igen. På min F150 är det 14 mm och 13 mm hylsor. Lite marinfett på gängorna skadar inte när du skruvar ihop det igen. Ett bra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 30 September , 2020 10 minuter sedan skrev Brunnsviken: Tänkte precis fråga om man behöver ta bort propellern för att enklare få bort växelhuset. Om det är tungt som det är får jag nog göra det. Skyddar ni undre delen av ”överhuset” dvs öppningen nedåt på något sätt? Antar att infettade trasor som mekaniker pular in när de tagit av drev är ett bra sätt att hålla fukt borta. Jag tar bort propellern. Propelleraaxeln fettar jag också in innan återmontering. Jag har aldrig satt något i "överhuser", inte ens funderat på det. Men tiltar in motorn helt. Å andra sidan kanske en god ide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 30 September , 2020 Finns flera filmer på youtube. Ex. nedan visar mer än du behöver, men det kan ju vara intressant framöver. Vad jag tror inte framgår är att Yamaha rekommenderar att smörja drivaxeln med ett WR No: 2 specialfett vid monteringen i vår. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 30 September , 2020 5 timmar sedan skrev guestsson: Vad jag tror inte framgår är att Yamaha rekommenderar att smörja drivaxeln med ett WR No: 2 specialfett vid monteringen i vår. Så klart de ska ha specialfett 😀 Jag tänkte återanvända min gamla fina 2-4-C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 September , 2020 (redigerade) Växelhuset/underhuset är inte tungt. Väger kanske runt 10-12 kg. Man monterar bort / lyfter / monterar dit det enkelt själv. Vill ni prova något tungt så skruva loss ett komplett Mercruiser Bravo III-drev. 35 kg minst. Inte alls lika kul. Redigerad 30 September , 2020 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 September , 2020 1 timme sedan skrev Baxlaget: Växelhuset/underhuset är inte tungt. Väger kanske runt 10-12 kg. Man monterar bort / lyfter / monterar dit det enkelt själv. Vill ni prova något tungt så skruva loss ett komplett Mercruiser Bravo III-drev. 35 kg minst. Inte alls lika kul. Ungefär samma vikt som mitt Dp-Sm om jag såg rätt (ca 60kg) och det var lite mer bök att lyfta in i bilen än ett utombordarhus. Dock tycker jag att de på Dp-sm löst monteringen mycket bra. Otroligt enkelt att ta av och på och bälgbyte sker utan att lossa en enda skruv, bara att vika upp pivothuset. Bälgbyte på Mercruiser är inte någon drömsyssla direkt:) Är och förblir en utombordarkille, men Dp-Sm var lättjobbat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 September , 2020 8 minuter sedan skrev Mange249: Är och förblir en utombordarkille, men Dp-Sm var lättjobbat... Borde ju vara självklart att bälgbyte ska vara enkelt, ungefär som oljebyte. Läste på någon tråd här att för att byta bälgar så måste båda motorerna lyftas ur! Den konstruktören hade inte fått lön av mig kan jag säga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 30 September , 2020 (redigerade) Tack så mycket för svaren, låt inte tråden spåra nu! Om någon har något mer att tillföra kring att ta av växelhus på Yamaha F225FETX så är vi idel öra. Redigerad 30 September , 2020 av Brunnsviken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 30 September , 2020 7 timmar sedan skrev Brunnsviken: Jag tänkte återanvända min gamla fina 2-4-C. Detta gillar jag att jobba med och det funkar säkert utmärkt. Som framgår av den länkade tråden är specialfettet framtaget för att råda bot kvitter vid lågfart som vissa verkar kunna drabbas av. Om du inte kör så mycket lågfart så spelar det kanske ingen roll och skulle det knittra kan du ju fixa det till nästa säsong. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 30 September , 2020 15 timmar sedan skrev guestsson: Finns flera filmer på youtube. Ex. nedan visar mer än du behöver, men det kan ju vara intressant framöver. Kollade filmen nu och det där stället han hade att hänga växelhuset i var himla fint. Ett sånt måste man ju ha! Men.. Ser att Erlandsons och Seasea tar över 2000 spänn för ett ”drevställ” från Tyresö. Här blir att bygga någon billigare träkonstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 30 September , 2020 Och det tog inte lång tid att få idéer till. Tack internet! https://www.boatingmag.com/story/how-to/building-a-sterndrive-lower-unit-stand-for-a-boat/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellerlelle 18 Postad 1 Oktober , 2020 Det kan vara olika, men när jag hade en Mercury 60 så rekomenderade dom ditt marinfett på axeln MEN man fick ej ha något på toppen av axeln. Den låg mot vevaxeln o fettet kunde flytta axeln ut läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser