Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Pinglan32

Båtkörkort och båtpraktik

Rekommendera Poster

Hej, tänkte överraska min sambo till födelsedagen och köpa en kurs gällande båtkörkort samt båtpraktik. 

De flesta kurstillfällen var fullbokade nu fram slutet på november. I mitten på februari fanns det plats igen (6-7:e feb för körkort samt 13:e båtpraktik och därefter examen). Är det en "bra" period att ta båtpraktiken? Eller kommer han blåsa bort ute på sjön? Ska man vänta till våren eller är det en trevlig upplevelse ändå i februari? 

 

Tack på förhand, 

Vänliga hälsningar/Annelie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svår fråga, jag hade nog strävat efter att göra teorin under vintern och praktiken när det förhoppningsvis är stabilare väder. Beror såklart var ni bor. Vinterdag i Norrland kan ju vara fantastisk men isen ligga tjock. En vinterdag i Skåne kan ju vara lika fantastisk men kanske ingen is. Men ut på havet och öva kanske är trevligare när vårsolen värmer gött. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bor i Stockholm, de sa bara att båtpraktiken var att föredra innan examination, men är båtpraktik något man måste göra? (Han har lite båtvana).

Min ursprungliga plan var att boka i slutet på oktober och nu känner jag mig kluven! 

Tack för svar iaf! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog förarintyg 3 år sedan, hade aldrig kört eller åkt en båt själv innan dess. Jag tycker du gör helt rätt som även bokar in honom på praktik. Ångrar mig djupt att jag inte gjorde det. Var ett helvete i början att komma in till båtplatsen etc. Vad det gäller det teoretiska så är det väldigt enkelt om det nu är förarintyg du tänker på. När det gäller praktiken så hade jag nog valt att ha den när det är som hårdast på sjön, för klarar du det så klarar du allt. Lite som att, har du varit polis i Södertälje så klarar du att vara det överallt. Så mitt förslag är att ta teorin när som helst, men ta om möjligt praktiken i höststormarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtpraktik är inget krav för Förarintyg, däremot ett krav för att få ta Kustskepparintyg senare. Båtpraktik är dessutom endast ”deltagande” dvs du får godkänt bara du är med. För egen del skulle jag vilja göra den delen utan att frysa ihjäl, dvs framåt april 🙂 Teoridelen kan man mysa med inomhus under vintern.

 

Bra present!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Kurserna i båtpraktik är väldigt olika både till innehåll, omfattning och pris.

Heldag 700:- kronor eller fyra timmar för 2 000:- kronor är ju rätt olika.

Även antalet deltagare och båttyp varierar.

 

En båt liknande den ni kanske har eller planerar att köpa/hyra/låna är ju att föredra.

 

KOLLA NOGA vad som ingår!

https://www.kurser.se/ ger lite hjälp, men de har inte alla kurser tror jag. Kolla studieförbund och kanske även Folkuniversitetet.

 

Bra present tycker jag, men glöm inte bort att även du ska kunna köra och navigera.

Ruffhäxans tid är förbi, hoppas jag!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas bara båtpraktiken blir bättre än min. Jag skrev till arrangören efteråt. Följande är en lite redigerad version, utan praktikledarens namn.

 

Jag ville bara förmedla min upplevelse av kurstillfället och de
brister, framför allt när det gäller säkerhet, som jag anser fanns.

Det var ju dåligt väder den aktuella dagen. Det kan ingen rå
för, men det påverkade en del. 12-14 m/s från sydväst och en våghöjd
kring en meter, men med korta och branta vågor. Inledningsvis ganska
mycket regn, men uppklarnande efter en halvtimme och därefter sol och
uppehåll.

 

Vi samlades vid båten och (Ledaren) gick ombord för att förbereda. Vi andra
gick ombord och samlades i styrhytten. (Ledaren) verkade ovan vid båten och
hade problem med att få igång utrustning. Bland annat fläktarna för
att blåsa bort imma från rutorna. Han mumlade sig igenom lite olika
saker att tänka på kring flythjälpmedel och fördelade uppgifter till
två grupper om tre personer vardera. Flytvästar till oss deltagare
fick vi först efter att ha frågat ett par gånger. Personligen tycker
jag att sladdriga seglarvästar utan grenband inte är ok
säkerhetsutrustning på en båt, men det var det enda som fanns. Hade
jag vetat om det, hade jag haft med egen utrustning.

 

Vi släppte förtöjningarna utan nån närmare genomgång av varför båten
var förtöjd som den var. Linan i fören användes som spring för att få
ut aktern, så det demonstrerades bra.

 

På väg ut ingick jag i den grupp som skulle leta upp
säkerhetsutrustning nere i båten, så vi var i salongen. Men efteråt
fick jag höra från två andra att de med nöd och näppe hann få (Ledaren) att
styra undan från att gå rakt på ett grund. De sa att det bara var
några hundra meter ut från hamnen.

 

Vi gick först västerut och sen följde vi farleden söderut mot lite
öppnare vatten söder om Knarrholmen, där vi skulle öva man överbord.
Väl där var det riktigt blåsigt och krabb sjö. Båten fångar mycket
vind och krängdes ner förvånansvärt mycket enbart av vind i rigg och
överbyggnad. En gul kulfender med en plastdunk fäst i en lina slängdes
i, och vi skulle sen försöka fiska upp den. (Ledaren) bad mig gå fram till
fören med en båtshake för att fånga kulan. Båten hade uppskattningsvis
15-20 graders lutning och däcket var halt av översköljande vatten. Jag
hade ingen säkerhetslina. Båtshaken var dessutom trasig, så den satt
inte ihop som den skulle. Pga vinden gick det inte att kommunicera
mellan styrplatsen i aktern och fördäck där jag befann mig. (Ledaren)
verkade ha svårt att se den gula fendern, och jag visste inte vilken
sida han tänkte få den på. Efter att nästan ha halkat av båten
försökte jag fånga fendern men den slank in under båten när den var
som närmast. Jag kröp tillbaks till den skyddade styrplatsen i aktern
och meddelade att det var väldigt svårt. En annan i gruppen skickades
fram och efter flera försök lyckades hon få tag i kulan. Då hade
plastdunken släppt och försvunnit i vågorna.

 

Övningen förklarades avslutad och (Ledaren) verkade osäker på var vi
befann oss, trots att vi hela tiden var i samma lilla område söder
om Knarrholmen. Med stöd från en av oss deltagare var vi strax på rätt
kurs igen.

 

Vi hade fått i uppgift att ta fram en styrkurs för en enslinjesövning
mot ett fast märke och en mast på Känsö, men vi bara körde förbi utan
en kommentar från (Ledaren). Om han glömde det eller bestämde sig för att
hoppa över det momentet framgick inte.

 

Vi handpejlade ett par märken och fyrar för att kolla position och
gick därefter norrut och styrde på enslinjen in mot Fiskebäck. Här var
det mer sjölä och betydligt lugnare förhållanden. Vi turades om att
stå till rors och när vi var utanför hamnen tog (Ledaren) över och styrde
in. Tilläggningen gick bra, men han var otydlig med hur vi skulle
förtöja och vem som skulle göra vad. Till slut gick det ändå bra.

 

Upprepade gånger under hela kurstillfället verkade det som om (Ledaren)
inte riktigt hade koll på läget. Han sa felaktigheter och han svarade
underligt på några frågor. Mumlade och var allmänt otydlig, framför
allt när det gällde att ge instruktioner.

 

Jag vill ändå inte säga att det kändes särskilt osäkert. Flera i
gruppen var uppenbart sjövana personer och jag är helt säker på att vi
på egen hand hade kunnat reda ut alla situationer och få båten i hamn.
Men framför allt man-överbord-övningen tycker jag visade på bristande
omdöme. Med tanke på väderförhållandena borde den ha genomförts på en
mer skyddad plats. Och med bättre säkerhetsutrustning.

 

Jag skriver inte detta för att jag vill (Ledaren) illa. Han var trevlig och
vänlig, så på den punkten har jag inga anmärkningar. Men det kändes
som om han inte hade full koll, och det är ingen bra känsla under en
sån övning.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

 

Kurserna i båtpraktik är väldigt olika både till innehåll, omfattning och pris.

Heldag 700:- kronor eller fyra timmar för 2 000:- kronor är ju rätt olika.

Även antalet deltagare och båttyp varierar.

 

En båt liknande den ni kanske har eller planerar att köpa/hyra/

 

Bra present tycker jag, men glöm inte bort att även du ska kunna köra och navigera.

Ruffhäxans tid är förbi, hoppas jag!

Mycket bra idé. Är ni nya båda två så gå samtidigt. Ni lär er massor och båda kan lika mycket, mera jämställt blir ju trevligare och säkrare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv nybörjare på sjön och har tagit förarintyg samt praktik. Praktiken skulle jag säga var i princip värdelös. Det var mest åka med och kolla på läraren, då tror jag några instruktionsvideos på youtube till och med ger mer. 

Jag kulle hellre lägga lite mer slantar på en sådan däringa manövrera och lägga till kurs. Alternativt en privat lärare på egna båten om ni  har en sådan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Yopphedi:

Praktiken skulle jag säga var i princip värdelös. 

Det finns både bra och dåliga exempel.

 

Under en kurs på tre timmar med åtta personer ombord blir det inte mycket tid till eget båtkörande för deltagarna medan en längre kurs med färre deltagare absolut kan innefatta en hel del eget manövrerande.

 

Det är som sagt viktigt att kolla hur kursen är upplagd och kolla även omdömen. Där brukar det framgå hur mycket man själv får delta i att köra och lägga till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Yopphedi:

Jag är själv nybörjare på sjön och har tagit förarintyg samt praktik. Praktiken skulle jag säga var i princip värdelös. Det var mest åka med och kolla på läraren, då tror jag några instruktionsvideos på youtube till och med ger mer. 

Jag kulle hellre lägga lite mer slantar på en sådan däringa manövrera och lägga till kurs. Alternativt en privat lärare på egna båten om ni  har en sådan.

 

 

Tvivlar inte alls på din upplevelse, men har man tänkt att gå vidare med Kustskepparen så måste man ha gjort båtpraktik. Det står jag inför nu och jag tog förarintyget för nästan tio år sen. Surt. Bättre att få det avklarat direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Brunnsviken:

Tvivlar inte alls på din upplevelse, men har man tänkt att gå vidare med Kustskepparen så måste man ha gjort båtpraktik. Det står jag inför nu och jag tog förarintyget för nästan tio år sen. Surt. Bättre att få det avklarat direkt.

Måste båtpraktiken vara i form av "arrangerad kurs"? Det är visserligen många år sedan jag examinerade för Kustskepparen men då räckte det att jag kunde redovisa mångårig sjövana med egen båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Lintott:

Måste båtpraktiken vara i form av "arrangerad kurs"? Det är visserligen många år sedan jag examinerade för Kustskepparen men då räckte det att jag kunde redovisa mångårig sjövana med egen båt.

Nej. Det räcker faktiskt med att hitta någon som har Kustskepparen och att denna intygar att du varit med på momenten:

 

Citat

För att båtpraktiken ska anses vara genomförd av Nämnden för båtlivsutbildning krävs att den utförs tillsammans med auktoriserad förhörsförrättare alternativt utförs av annan person som innehar lägst behörigheten kustskepparintyg. Innehav av denna behörighet ska kunna styrkas vid provtillfället. Då denna blankett utnyttjas skall blanketten alltid kompletteras med kopia av övningsledarens kustskepparintyg och kopia på identitetshandling.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-29 vid 12:26 skrev Pinglan32:

Hej, tänkte överraska min sambo till födelsedagen och köpa en kurs gällande båtkörkort samt båtpraktik. 

De flesta kurstillfällen var fullbokade nu fram slutet på november. I mitten på februari fanns det plats igen (6-7:e feb för körkort samt 13:e båtpraktik och därefter examen). Är det en "bra" period att ta båtpraktiken? Eller kommer han blåsa bort ute på sjön? Ska man vänta till våren eller är det en trevlig upplevelse ändå i februari? 

 

Tack på förhand, 

Vänliga hälsningar/Annelie

Vilken perfekt födelsedagspresent!

 

Men jag anser att födelsedagspresenten till Din sambo blir dubbelt så mycket värd om Du överraskar sambon med att även Du går förarintygskursen. Och tänk så mycket roligare Ni får på sjön när Ni kan dela på fröjderna. Delad glädje är dubbel glädje.

 

Det där med båtpraktik? Njae, om inte Kustskepparintyget står för dörren så kan Du nog hoppa det ett tag. Se till att vara ute på sjön så mycket som möjligt, ta det lugnt och njut av de trivsamma stunderna. På sjön finns plats för oss alla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...