Pinglan32 0 Postad 29 September , 2020 Hej, tänkte överraska min sambo till födelsedagen och köpa en kurs gällande båtkörkort samt båtpraktik. De flesta kurstillfällen var fullbokade nu fram slutet på november. I mitten på februari fanns det plats igen (6-7:e feb för körkort samt 13:e båtpraktik och därefter examen). Är det en "bra" period att ta båtpraktiken? Eller kommer han blåsa bort ute på sjön? Ska man vänta till våren eller är det en trevlig upplevelse ändå i februari? Tack på förhand, Vänliga hälsningar/Annelie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 29 September , 2020 Svår fråga, jag hade nog strävat efter att göra teorin under vintern och praktiken när det förhoppningsvis är stabilare väder. Beror såklart var ni bor. Vinterdag i Norrland kan ju vara fantastisk men isen ligga tjock. En vinterdag i Skåne kan ju vara lika fantastisk men kanske ingen is. Men ut på havet och öva kanske är trevligare när vårsolen värmer gött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pinglan32 0 Postad 29 September , 2020 Vi bor i Stockholm, de sa bara att båtpraktiken var att föredra innan examination, men är båtpraktik något man måste göra? (Han har lite båtvana). Min ursprungliga plan var att boka i slutet på oktober och nu känner jag mig kluven! Tack för svar iaf! 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 29 September , 2020 Jag tog förarintyg 3 år sedan, hade aldrig kört eller åkt en båt själv innan dess. Jag tycker du gör helt rätt som även bokar in honom på praktik. Ångrar mig djupt att jag inte gjorde det. Var ett helvete i början att komma in till båtplatsen etc. Vad det gäller det teoretiska så är det väldigt enkelt om det nu är förarintyg du tänker på. När det gäller praktiken så hade jag nog valt att ha den när det är som hårdast på sjön, för klarar du det så klarar du allt. Lite som att, har du varit polis i Södertälje så klarar du att vara det överallt. Så mitt förslag är att ta teorin när som helst, men ta om möjligt praktiken i höststormarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 29 September , 2020 Båtpraktik är inget krav för Förarintyg, däremot ett krav för att få ta Kustskepparintyg senare. Båtpraktik är dessutom endast ”deltagande” dvs du får godkänt bara du är med. För egen del skulle jag vilja göra den delen utan att frysa ihjäl, dvs framåt april 🙂 Teoridelen kan man mysa med inomhus under vintern. Bra present! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 29 September , 2020 (redigerade) Hej och välkommen till MG! Kurserna i båtpraktik är väldigt olika både till innehåll, omfattning och pris. Heldag 700:- kronor eller fyra timmar för 2 000:- kronor är ju rätt olika. Även antalet deltagare och båttyp varierar. En båt liknande den ni kanske har eller planerar att köpa/hyra/låna är ju att föredra. KOLLA NOGA vad som ingår! https://www.kurser.se/ ger lite hjälp, men de har inte alla kurser tror jag. Kolla studieförbund och kanske även Folkuniversitetet. Bra present tycker jag, men glöm inte bort att även du ska kunna köra och navigera. Ruffhäxans tid är förbi, hoppas jag! Redigerad 29 September , 2020 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 29 September , 2020 (redigerade) Hoppas bara båtpraktiken blir bättre än min. Jag skrev till arrangören efteråt. Följande är en lite redigerad version, utan praktikledarens namn. Jag ville bara förmedla min upplevelse av kurstillfället och de brister, framför allt när det gäller säkerhet, som jag anser fanns. Det var ju dåligt väder den aktuella dagen. Det kan ingen rå för, men det påverkade en del. 12-14 m/s från sydväst och en våghöjd kring en meter, men med korta och branta vågor. Inledningsvis ganska mycket regn, men uppklarnande efter en halvtimme och därefter sol och uppehåll. Vi samlades vid båten och (Ledaren) gick ombord för att förbereda. Vi andra gick ombord och samlades i styrhytten. (Ledaren) verkade ovan vid båten och hade problem med att få igång utrustning. Bland annat fläktarna för att blåsa bort imma från rutorna. Han mumlade sig igenom lite olika saker att tänka på kring flythjälpmedel och fördelade uppgifter till två grupper om tre personer vardera. Flytvästar till oss deltagare fick vi först efter att ha frågat ett par gånger. Personligen tycker jag att sladdriga seglarvästar utan grenband inte är ok säkerhetsutrustning på en båt, men det var det enda som fanns. Hade jag vetat om det, hade jag haft med egen utrustning. Vi släppte förtöjningarna utan nån närmare genomgång av varför båten var förtöjd som den var. Linan i fören användes som spring för att få ut aktern, så det demonstrerades bra. På väg ut ingick jag i den grupp som skulle leta upp säkerhetsutrustning nere i båten, så vi var i salongen. Men efteråt fick jag höra från två andra att de med nöd och näppe hann få (Ledaren) att styra undan från att gå rakt på ett grund. De sa att det bara var några hundra meter ut från hamnen. Vi gick först västerut och sen följde vi farleden söderut mot lite öppnare vatten söder om Knarrholmen, där vi skulle öva man överbord. Väl där var det riktigt blåsigt och krabb sjö. Båten fångar mycket vind och krängdes ner förvånansvärt mycket enbart av vind i rigg och överbyggnad. En gul kulfender med en plastdunk fäst i en lina slängdes i, och vi skulle sen försöka fiska upp den. (Ledaren) bad mig gå fram till fören med en båtshake för att fånga kulan. Båten hade uppskattningsvis 15-20 graders lutning och däcket var halt av översköljande vatten. Jag hade ingen säkerhetslina. Båtshaken var dessutom trasig, så den satt inte ihop som den skulle. Pga vinden gick det inte att kommunicera mellan styrplatsen i aktern och fördäck där jag befann mig. (Ledaren) verkade ha svårt att se den gula fendern, och jag visste inte vilken sida han tänkte få den på. Efter att nästan ha halkat av båten försökte jag fånga fendern men den slank in under båten när den var som närmast. Jag kröp tillbaks till den skyddade styrplatsen i aktern och meddelade att det var väldigt svårt. En annan i gruppen skickades fram och efter flera försök lyckades hon få tag i kulan. Då hade plastdunken släppt och försvunnit i vågorna. Övningen förklarades avslutad och (Ledaren) verkade osäker på var vi befann oss, trots att vi hela tiden var i samma lilla område söder om Knarrholmen. Med stöd från en av oss deltagare var vi strax på rätt kurs igen. Vi hade fått i uppgift att ta fram en styrkurs för en enslinjesövning mot ett fast märke och en mast på Känsö, men vi bara körde förbi utan en kommentar från (Ledaren). Om han glömde det eller bestämde sig för att hoppa över det momentet framgick inte. Vi handpejlade ett par märken och fyrar för att kolla position och gick därefter norrut och styrde på enslinjen in mot Fiskebäck. Här var det mer sjölä och betydligt lugnare förhållanden. Vi turades om att stå till rors och när vi var utanför hamnen tog (Ledaren) över och styrde in. Tilläggningen gick bra, men han var otydlig med hur vi skulle förtöja och vem som skulle göra vad. Till slut gick det ändå bra. Upprepade gånger under hela kurstillfället verkade det som om (Ledaren) inte riktigt hade koll på läget. Han sa felaktigheter och han svarade underligt på några frågor. Mumlade och var allmänt otydlig, framför allt när det gällde att ge instruktioner. Jag vill ändå inte säga att det kändes särskilt osäkert. Flera i gruppen var uppenbart sjövana personer och jag är helt säker på att vi på egen hand hade kunnat reda ut alla situationer och få båten i hamn. Men framför allt man-överbord-övningen tycker jag visade på bristande omdöme. Med tanke på väderförhållandena borde den ha genomförts på en mer skyddad plats. Och med bättre säkerhetsutrustning. Jag skriver inte detta för att jag vill (Ledaren) illa. Han var trevlig och vänlig, så på den punkten har jag inga anmärkningar. Men det kändes som om han inte hade full koll, och det är ingen bra känsla under en sån övning. Redigerad 29 September , 2020 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 29 September , 2020 1 timme sedan skrev Mackey: Hej och välkommen till MG! Kurserna i båtpraktik är väldigt olika både till innehåll, omfattning och pris. Heldag 700:- kronor eller fyra timmar för 2 000:- kronor är ju rätt olika. Även antalet deltagare och båttyp varierar. En båt liknande den ni kanske har eller planerar att köpa/hyra/ Bra present tycker jag, men glöm inte bort att även du ska kunna köra och navigera. Ruffhäxans tid är förbi, hoppas jag! Mycket bra idé. Är ni nya båda två så gå samtidigt. Ni lär er massor och båda kan lika mycket, mera jämställt blir ju trevligare och säkrare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 28 Postad 30 September , 2020 Jag är själv nybörjare på sjön och har tagit förarintyg samt praktik. Praktiken skulle jag säga var i princip värdelös. Det var mest åka med och kolla på läraren, då tror jag några instruktionsvideos på youtube till och med ger mer. Jag kulle hellre lägga lite mer slantar på en sådan däringa manövrera och lägga till kurs. Alternativt en privat lärare på egna båten om ni har en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 30 September , 2020 1 timme sedan skrev Yopphedi: Praktiken skulle jag säga var i princip värdelös. Det finns både bra och dåliga exempel. Under en kurs på tre timmar med åtta personer ombord blir det inte mycket tid till eget båtkörande för deltagarna medan en längre kurs med färre deltagare absolut kan innefatta en hel del eget manövrerande. Det är som sagt viktigt att kolla hur kursen är upplagd och kolla även omdömen. Där brukar det framgå hur mycket man själv får delta i att köra och lägga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 30 September , 2020 4 timmar sedan skrev Yopphedi: Jag är själv nybörjare på sjön och har tagit förarintyg samt praktik. Praktiken skulle jag säga var i princip värdelös. Det var mest åka med och kolla på läraren, då tror jag några instruktionsvideos på youtube till och med ger mer. Jag kulle hellre lägga lite mer slantar på en sådan däringa manövrera och lägga till kurs. Alternativt en privat lärare på egna båten om ni har en sådan. Tvivlar inte alls på din upplevelse, men har man tänkt att gå vidare med Kustskepparen så måste man ha gjort båtpraktik. Det står jag inför nu och jag tog förarintyget för nästan tio år sen. Surt. Bättre att få det avklarat direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 30 September , 2020 Just nu skrev Brunnsviken: Tvivlar inte alls på din upplevelse, men har man tänkt att gå vidare med Kustskepparen så måste man ha gjort båtpraktik. Det står jag inför nu och jag tog förarintyget för nästan tio år sen. Surt. Bättre att få det avklarat direkt. Måste båtpraktiken vara i form av "arrangerad kurs"? Det är visserligen många år sedan jag examinerade för Kustskepparen men då räckte det att jag kunde redovisa mångårig sjövana med egen båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 30 September , 2020 9 minuter sedan skrev Lintott: Måste båtpraktiken vara i form av "arrangerad kurs"? Det är visserligen många år sedan jag examinerade för Kustskepparen men då räckte det att jag kunde redovisa mångårig sjövana med egen båt. Nej. Det räcker faktiskt med att hitta någon som har Kustskepparen och att denna intygar att du varit med på momenten: Citat För att båtpraktiken ska anses vara genomförd av Nämnden för båtlivsutbildning krävs att den utförs tillsammans med auktoriserad förhörsförrättare alternativt utförs av annan person som innehar lägst behörigheten kustskepparintyg. Innehav av denna behörighet ska kunna styrkas vid provtillfället. Då denna blankett utnyttjas skall blanketten alltid kompletteras med kopia av övningsledarens kustskepparintyg och kopia på identitetshandling. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 30 September , 2020 2020-09-29 vid 12:26 skrev Pinglan32: Hej, tänkte överraska min sambo till födelsedagen och köpa en kurs gällande båtkörkort samt båtpraktik. De flesta kurstillfällen var fullbokade nu fram slutet på november. I mitten på februari fanns det plats igen (6-7:e feb för körkort samt 13:e båtpraktik och därefter examen). Är det en "bra" period att ta båtpraktiken? Eller kommer han blåsa bort ute på sjön? Ska man vänta till våren eller är det en trevlig upplevelse ändå i februari? Tack på förhand, Vänliga hälsningar/Annelie Vilken perfekt födelsedagspresent! Men jag anser att födelsedagspresenten till Din sambo blir dubbelt så mycket värd om Du överraskar sambon med att även Du går förarintygskursen. Och tänk så mycket roligare Ni får på sjön när Ni kan dela på fröjderna. Delad glädje är dubbel glädje. Det där med båtpraktik? Njae, om inte Kustskepparintyget står för dörren så kan Du nog hoppa det ett tag. Se till att vara ute på sjön så mycket som möjligt, ta det lugnt och njut av de trivsamma stunderna. På sjön finns plats för oss alla. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser