Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Gäst Johan

Mercury 50Hp -79

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Jag har just köpt en båt där det sitter en Mercury Thunderbolt 50Hp -79. Har dock lite problem med den. När jag startar den när den är kall hoppar den igång lätt. Tomgången fungerar. Kör jag en vända och ska tex. lägga till så dör motorn när jag lägger i friläge. Ingen tomgång alltså. Sen är det ett SKIT att få igång den igen. När den väl hoppar igång igen går den bra, men ingen tomgång.Jag har provat med en annan tank och blåsa men det fungerade inte speciellt mycket bättre. När jag försöker få igång den kan jag ge den ett par fuffar med blåsan och då hoppar den igång (blåsan blir inte så där hård som ni beskriver att den ska bli, utan det kommer bensin utsputandes från förgasaren ocm jag fuffar för hårt/mycket). Ibland kan jag dock ha tomgång en stund och kunna stänga av den och starta igen och det fungerar. För att 30s senare sluta fungera igen. Någon som har nåt bra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SvenÅke Lindström

Det där är ett klassiskt problem. Med största sannolighet för snålt ställda lågfarts skruvar på förgasarna, motorn får för lite soppa. Justering av dessa måste göras med motorn belastad, annars så är det dömt att misslyckas. Förtöj båten vid bryggan och grundställ nålarna 1 1/2 varv,starta motorn i med växel och justera tomgången till ca 700-800 rpm, gasa ur motorn på friläge kolla varvtal obelastad ca 900-1000 rpm. I med växel igen visar den tendenser att stanna så öppna nålarna lite, upprepa urgasnings sekvensen kolla varvtal. Håll på så tills den går rent o fint i flera minuter med belastad tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska göra ett försök. Har ingen erfarenhet av skruvning med måtmotorer. Hur hittar jag dessa skruvar på lättast sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström

Om förgasarna ser ut så här då är det nr 27 på bilden

post-0-1394234426,1997_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par frågor innan jag börjar. Du skriver grundställ nålarna 1 1/2 varv. Ska jag skruva in dom så långt det går sen ut 1½ varv? Finns det nåt bra sätt att kolla varvtalen eller får man köra på känn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström

Exakt,skruva in i botten försiktigt så du inte skadar sätet, dvs dra inte för hårt i botten. Varvräknare är ju att föredra, annars så får du köra på känn, är inget bra men vad gör man om utrustning saknas. Finns visserligen så kallade skakvarvräknare som man sätter mot motorkåpan och får fram varvtalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men du tror att det är det som är felet iaf. Tycker det verkar lite konstigt att det fungerar ibland i en liten stund. Kan ju starta om den några gånger och det fungerar, för att gången efter inte fungera alls. Du tror inte det har något med bränslepumpen eller något annat. Har läst en del här att skit i förgasaren också orsakar liknade problem. Det är vid sånna här tillfällen man önskar man hade någon duktig kompis i närheten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina symptom tyder på att dina flottörer/flottörventiler i förgasarna kärvar, specielt som du säger att blåsan inte blir hård och att det kommer bensin ur förgasarna när du pumpar. Jag har råkat ut för detta flera gånger under åren, på såväl utombordare som vanliga hederliga bilmotorer, med just tomgångsbortfall som problem. Kolla detta INNAN du börjar skruva på justeringarna. Eftersom det fungerar ibland, så är det sannorlikt inte en justeringssak. Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, och detta gör jag enklast genom att plocka isär förgasarna och gör rent dem eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp. Kolla så att det inte är förlitningar på de delar som används av flottören. Vissa förgasare har kulventil, andra har nål. Hur din ser ut vet jag inte. Kan vara så enkelt som ärg i flottörhusen. Inte ovanligt, och då kan själva flottören kärva mot flottörhuset. Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström

Visst kan det vara skit eller slitna delar, men det du skriver om när du trycker hårt på blåsan så flödar förgasana över är ganska normalt. nålventilen står inte emot hur högt tryck som helst. Dock så ska blåsan bli hård innan det inträffar. Är det den förgasaren på bilden jag la upp? Plockar du isär förgasarna måste du ändå göra justeringen jag beskrev ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, men blåsan blev ju inte hård, och det tyder ju på problem med flottörerna. Man behöver inte justera om man bara särar på flottörhuset och gör rent. Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft möjlighet att kolla om förgasarna jag har överenstämmer med bilden. Det här blir helgens projekt. När ni säger att båsan ska bli hård...alltså..hur hård? Jag kan ju pumpa ganska så lätt..visst blir det lite trögare, men det är inte så att jag tycker att den är typ stenhård...och som sagt...det kommer en stråle från förgasaren när jag trycker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström

Det stämmer, men tror inte man kommer åt utan att ta bort knasarna och har man dom ändå borta så gör rent grundligt dvs ta bort lösa delar och blås med tryckluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, är det något speciellt jag ska tänka på när jag tar bort dem. Skillnad om det bara är en, men nu ska de ju fungera tillsammans... Jag är tacksam att ni tar er tid och svarar på mina dumma frågor. TACK !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström

Det går att plocka bort länkaget utan att ändra inställningarna,rör inte heller armen(plocka bort)på gasspjället i förgasarna. leta upp din motor här så får du lite sprängskisser på hur det hänger ihop http://www.mercruiserparts.com/select_models2.asp?type_id=MERC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara meddela att problemet är löst. En ordenlig genomgång av förgasarna visade att det var skit som orsakade problemet med tomgången. Jag har även bytt trycktank, slang och blåsa. Nu fungerar den som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...