Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Gäst Piraya2

Vad kan ha hänt med drevet?

Rekommendera Poster

Gäst Piraya2

Sjösatte i dag. När båten väl gick i gång så blev det inte så kul som man hoppats på... Väl ute på vattnet, så varvade motorn plötsligt upp och slutade driva. Svor ett tag åt den som monterat proppen, men det hade man inget för. Något har hänt med drevet :-( Vad kan egentligen gått snett? Är det alltid generalras och nytt som gäller eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2

Det är en V8 med Alpha One-drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! Det behöver inte vara något så allvarligt som ett generalras. Att motorn varvade upp beror givetvis på att drivningen släppte. Till detta kan det finnas många skäl. Det enklaste är givetvis att propellern försvann, men så enkelt var det givetvis inte. Nästa steg är att växeln hoppade ut av någon anledning. Med tändningsnyckeln urtagen, kontrollera växelvajern. Är det inte fel på denna kontrollera växlingsmekanismen osv../lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2

Det verkar vara kras överallt. Övre axeln har gått av i jämnhöjd med muttern... Vrider jag på propelleraxeln och den andra så händer inget. De snurrar så fint oberoende av varandra. Det är nog bara att titta runt efter ett begat drev. Är väldigt bitter nu. Efter två månaders HÅRT slit med nya båten så händer detta efter bara en liten stunds körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske du inte har nån växel i? Av vid muttern, vilken mutter? Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men varför hände detta??/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter två månaders HÅRT slit med nya... Köpt begagnad båt på firma eller privat så är det bara att ringa säljaren och reklamera. Köpte du på firma har du garanti. Köpte du privat hoppas jag ni skrev ett köpeavtal. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2

Lossade ett lock med fyra bultar i drevets överkant, där hittade vi ett lager och det var muttern där som var av. Dessutom hade den svarvat lite i locket. Så den övre axeln behöver deefinitivt bytas. Vred runt växelväljaren men axlarna snurrar ändå oberoende av varandra. Bara att bita i det sura äpplet. Privatköp med köpekontrakt, men inget som specificerar drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2

Ja det kan man undra... Körde typ 12-15 knop när båten plötsligt bara varvade upp och slutade driva. Hann köra den typ 15 min efter inköpet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2

Ja det kan man undra... Körde typ 12-15 knop när båten plötsligt bara varvade upp och slutade driva. Hann köra den typ 15 min efter inköpet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken andra axel menar du?? Den som går in till motorn, eller den som går ut till proppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2

Den som går lodrätt ner och sedan till proppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har lust tycker jag du ska snacka med Sea Ray Servicecenter i Stockholm, De har altid varit hjälpsamma när jag ringt och haft problem med merCruiser. Sea Ray Service Center Sundstabacken 2, 120 30 STOCKHOLM 08-722 91 81 Och skulle du behöva ett nytt drev skulle jag rekommendera dig att undvika alpha dreven, i den mån du kan dvs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha dreven er en av dom mest pålitliga drev på marknaden! Förutsatt att du har rett utväxling o inte för många kusar der bak. Mistänker att ett eller flera kugghjul i propphuset har gått åt pipan. Kommer nog att kosta en del att rep, om du inte kan göra det själv (inte så helt lett) Nya kugghjul ca 4.000:- pakbox ca 800:- jobb ca 2.000:- skulle jag gissa. Om det nu er det som har hent!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detsamma hände mig på jungfruresan. Kom från Ljusterö till Vaxholm då varvet gick upp och drivningen försvann. Förra ägaren hade inte fyllt tillräckligt med olja i drevet och då rasade hela överhuset. Hittade som tur var ett nytt beggat och kostnaden stod gamla ägaren för. Även om du köpt privat har du köplagen att luta dig mot. Detta gäller även köp i befintligt skick. Det finns en tråd här som tar upp ämnet och jag har för mig att det även finns en länk till köplagen. Lycka till! //Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...