Gäst Piraya2 Postad 5 Juli , 2005 Sjösatte i dag. När båten väl gick i gång så blev det inte så kul som man hoppats på... Väl ute på vattnet, så varvade motorn plötsligt upp och slutade driva. Svor ett tag åt den som monterat proppen, men det hade man inget för. Något har hänt med drevet :-( Vad kan egentligen gått snett? Är det alltid generalras och nytt som gäller eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2 Postad 5 Juli , 2005 Det är en V8 med Alpha One-drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Juli , 2005 God morgon! Det behöver inte vara något så allvarligt som ett generalras. Att motorn varvade upp beror givetvis på att drivningen släppte. Till detta kan det finnas många skäl. Det enklaste är givetvis att propellern försvann, men så enkelt var det givetvis inte. Nästa steg är att växeln hoppade ut av någon anledning. Med tändningsnyckeln urtagen, kontrollera växelvajern. Är det inte fel på denna kontrollera växlingsmekanismen osv../lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2 Postad 6 Juli , 2005 Det verkar vara kras överallt. Övre axeln har gått av i jämnhöjd med muttern... Vrider jag på propelleraxeln och den andra så händer inget. De snurrar så fint oberoende av varandra. Det är nog bara att titta runt efter ett begat drev. Är väldigt bitter nu. Efter två månaders HÅRT slit med nya båten så händer detta efter bara en liten stunds körning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 6 Juli , 2005 Då kanske du inte har nån växel i? Av vid muttern, vilken mutter? Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Juli , 2005 Ursäkta, men varför hände detta??/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 Juli , 2005 Efter två månaders HÅRT slit med nya... Köpt begagnad båt på firma eller privat så är det bara att ringa säljaren och reklamera. Köpte du på firma har du garanti. Köpte du privat hoppas jag ni skrev ett köpeavtal. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2 Postad 7 Juli , 2005 Lossade ett lock med fyra bultar i drevets överkant, där hittade vi ett lager och det var muttern där som var av. Dessutom hade den svarvat lite i locket. Så den övre axeln behöver deefinitivt bytas. Vred runt växelväljaren men axlarna snurrar ändå oberoende av varandra. Bara att bita i det sura äpplet. Privatköp med köpekontrakt, men inget som specificerar drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2 Postad 7 Juli , 2005 Ja det kan man undra... Körde typ 12-15 knop när båten plötsligt bara varvade upp och slutade driva. Hann köra den typ 15 min efter inköpet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2 Postad 7 Juli , 2005 Ja det kan man undra... Körde typ 12-15 knop när båten plötsligt bara varvade upp och slutade driva. Hann köra den typ 15 min efter inköpet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 7 Juli , 2005 Vilken andra axel menar du?? Den som går in till motorn, eller den som går ut till proppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst piraya2 Postad 8 Juli , 2005 Den som går lodrätt ner och sedan till proppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 8 Juli , 2005 Om du har lust tycker jag du ska snacka med Sea Ray Servicecenter i Stockholm, De har altid varit hjälpsamma när jag ringt och haft problem med merCruiser. Sea Ray Service Center Sundstabacken 2, 120 30 STOCKHOLM 08-722 91 81 Och skulle du behöva ett nytt drev skulle jag rekommendera dig att undvika alpha dreven, i den mån du kan dvs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Juli , 2005 Alpha dreven er en av dom mest pålitliga drev på marknaden! Förutsatt att du har rett utväxling o inte för många kusar der bak. Mistänker att ett eller flera kugghjul i propphuset har gått åt pipan. Kommer nog att kosta en del att rep, om du inte kan göra det själv (inte så helt lett) Nya kugghjul ca 4.000:- pakbox ca 800:- jobb ca 2.000:- skulle jag gissa. Om det nu er det som har hent!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_T 0 Postad 8 Juli , 2005 Detsamma hände mig på jungfruresan. Kom från Ljusterö till Vaxholm då varvet gick upp och drivningen försvann. Förra ägaren hade inte fyllt tillräckligt med olja i drevet och då rasade hela överhuset. Hittade som tur var ett nytt beggat och kostnaden stod gamla ägaren för. Även om du köpt privat har du köplagen att luta dig mot. Detta gäller även köp i befintligt skick. Det finns en tråd här som tar upp ämnet och jag har för mig att det även finns en länk till köplagen. Lycka till! //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_T 0 Postad 8 Juli , 2005 Här kommer länken jag syftade till i mitt förra inlägg. http://www.cenit.se/img/info.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser