Barmeister 4 Postad 24 September , 2020 Hej! Då har jag gått från en bensinare, VP B30 till en diesel modell Penta KAD 32 och dags för konservering. Vad behöver jag tänka på och vad är era tips på hur jag går tillväga? Tack på förhand! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 September , 2020 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Barmeister: Hej! Då har jag gått från en bensinare, VP B30 till en diesel modell Penta KAD 32 och dags för konservering. Vad behöver jag tänka på och vad är era tips på hur jag går tillväga? Tack på förhand! Martin Byt olja filter, blanda glykol vatten 50-50 , tänk på att inte vara snål med blandning, motorn rymmer mycket vatten. Kör in blandningen, kolla fryspunkt på de sista dropparna, kolla fryspunkt i expansionskärl. Bra är också att fylla på med lite stabilisator i dieseln för att undvika grästillväxt. Klart. Remmar spänner du på våren, de ska spännas i en förutbestämd följd och med moment nyckel, mer om det finner du i instruktionsboken. Luftfilter samt bränslefilter byter du även på våren. Vartannat år byter du även oljan i kompressorn, går i 1 dl så rätt viktigt du gör detta moment, kolla nivån på stickan sitter ovanpå kompressorn, oljan mäts av utan nerskruvad sticka. Är du inte säker på att oljan bytts här byt den till våren. Redigerad 25 September , 2020 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 25 September , 2020 Jag har fått tips från en erfaren Volvo Penta mekaniker att det är fördel att först tappa laddluftkylaren (after cooler) på vatten innan man kör i glykolblandningen. Annars finns risk att hela laddluftkylaren inte får korrosionsskyddet. Detta skulle vara en bidragande orsak till att det är relativt vanligt med sönderkorroderade laddluftkylare på Pentor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 September , 2020 3 minuter sedan skrev Zwen: Jag har fått tips från en erfaren Volvo Penta mekaniker att det är fördel att först tappa laddluftkylaren (after cooler) på vatten innan man kör i glykolblandningen. Annars finns risk att hela laddluftkylaren inte får korrosionsskyddet. Detta skulle vara en bidragande orsak till att det är relativt vanligt med sönderkorroderade laddluftkylare på Pentor. Det är om du är för snål med mängden glykol, jag beräknar cirka 30-40 liter vätska utspädd. du har runt 15 liter sjövatten i systemet så det går åt lite för att få frysskydd. Jag å andra sidan har lärt mig att inte tappa av för att materialet i kylaren är lövtunt, och tar du i för mycket så kan du få permanent läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser