eddman 1 Postad 24 September , 2020 jag har fått ett än så länge okänt problem med mitt drev. Båten står nu iaf på land och tänkte börja kolla lite Första frågan är hur trögt det ska vara att snurra propelleraxeln för hand (utan propellrar) i friläge? som det är nu så kan jag snurra på den åt båda hållen om jag nyper rätt hårt med näven men jag kan inte säga att det går direkt lätt. FYI: problemet yttrade sig så att driften lade av när jag låg i plan. sedan har jag inte kunnat lägga i framväxel längre men backen funkar. jag har dock något missljud typ "helikopterljud" på tomgång utan växel i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 24 September , 2020 Det skall gå rätt så lätt att snurra runt axeln bara med handkraft. Nu skriver du inte vad det är för ett drev. ”Helikopterljud” då är det ju lätt att gissa på drivknuten, men det ja. Ju vara något annat mekaniskt också. På VP drev snurrar ju drivknuten alltid runt då motorn går, så om den är sliten låter det ju även i friläget, men efter drivknuten finns det ju fler grejer som roterar och lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 24 September , 2020 1 timme sedan skrev eddman: jag har fått ett än så länge okänt problem med mitt drev. Båten står nu iaf på land och tänkte börja kolla lite Första frågan är hur trögt det ska vara att snurra propelleraxeln för hand (utan propellrar) i friläge? som det är nu så kan jag snurra på den åt båda hållen om jag nyper rätt hårt med näven men jag kan inte säga att det går direkt lätt. FYI: problemet yttrade sig så att driften lade av när jag låg i plan. sedan har jag inte kunnat lägga i framväxel längre men backen funkar. jag har dock något missljud typ "helikopterljud" på tomgång utan växel i. Nä det går åt lite kraft att snurra axeln utan propeller, speciellt om det är ett dp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 24 September , 2020 44 minuter sedan skrev kossor: Nä det går åt lite kraft att snurra axeln utan propeller, speciellt om det är ett dp. Då är det väl något fel på mina axlar, hålaxeln, men vad som är lätt och trögt är ju subjektiva begrepp. Men med ett tag med handen runt den yttre axeln går det att vrida runt bara genom att vrida i handleden, något litet lättare om man vrider på den inre axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 24 September , 2020 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Då är det väl något fel på mina axlar, hålaxeln, men vad som är lätt och trögt är ju subjektiva begrepp. Men med ett tag med handen runt den yttre axeln går det att vrida runt bara genom att vrida i handleden, något litet lättare om man vrider på den inre axeln. Jo men är ju inte som att vrida på ett kullagrat hjul exempelvis. Mitt drev är iof nyrenoverat, men nog får jag ta i lite då de båda axlarna roterar åt var sitt håll. Är ju ganska rejäla drev innanför och grova lager samt tätningar så visst motstånd ska det vara, men som du säger allt är relativt. Beror på vad man jämför med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 24 September , 2020 (redigerade) 3 timmar sedan skrev eddman: jag har fått ett än så länge okänt problem med mitt drev. Båten står nu iaf på land och tänkte börja kolla lite Första frågan är hur trögt det ska vara att snurra propelleraxeln för hand (utan propellrar) i friläge? som det är nu så kan jag snurra på den åt båda hållen om jag nyper rätt hårt med näven men jag kan inte säga att det går direkt lätt. FYI: problemet yttrade sig så att driften lade av när jag låg i plan. sedan har jag inte kunnat lägga i framväxel längre men backen funkar. jag har dock något missljud typ "helikopterljud" på tomgång utan växel i. Ta ner drevet och kolla lagringen i struten, sätt på ett litet rör vicka axeln finns där glapp har du felet där vad gäller helikopterljud. Nästa är i drevet överhusets lager samt kona, vet du vad du har för drev? Kolla så växlingsvajern ej är defekt, ta av kåpan på drevet och kontrollera att vajern lägger i växlarna ordentligt innan du plockar ner det. Redigerad 24 September , 2020 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 24 September , 2020 14 minuter sedan skrev kossor: Jo men är ju inte som att vrida på ett kullagrat hjul exempelvis. Mitt drev är iof nyrenoverat, men nog får jag ta i lite då de båda axlarna roterar åt var sitt håll. Är ju ganska rejäla drev innanför och grova lager samt tätningar så visst motstånd ska det vara, men som du säger allt är relativt. Beror på vad man jämför med. Klart att man får ha lite kraft i nävarna.... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser