Seawolf 379 Postad 5 Juli , 2005 Bavaria försöker alltså hysteriskt att hävda att kölinfästningen är OK om man inte går på grund. Adriatic Challenge som drabbats av eländet på de flesta av sina, och som kräver skadestånd, ger inte upp utan redovisar med fakta sakernas tillstånd. Läs detta, på engelska: http://www.sailing.hu/html/index.php?load=article&id=91317 MAan visar upp foton på SAMTLIGA skadade kölar, där det framgår med tydlighet hur kölarna håller på att lossna samtidigt som de flesta kölarna INTE visar tecken på någon, eller obetydliga bottenkontakter: http://www.sailing.hu/files/keels.pdf Som sagt, det börjar bli bråttom för Bavaria att göra en s.k. Pudel: lägga sig platt på rygg, blotta strupen, ersätta alla drabbade med råge, och lova att aldrig mera göra om samma dumheter.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 6 Juli , 2005 Du e tröttsam Seawolf, du är på alla forum och försöker snacka ner Bavaria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 7 Juli , 2005 Va då snacka ner Bavaria, han har ju rätt, man har ju jättestora problem med sin kvalitetskontroll, det finns ju otaliga exempel på fel, för tunna skrova ibland... kölinfästningar, dessutom så stämmer det med den havererade 42:an, skepparn ombord omkom, du kan läsa mer om detta i Båtnytt.... Detta är Europast största fritidsbåt varv, men även dom måste ta sitt ansvar, man försöker bara glida undan och påstå att det är användarfel, men när en hel charterflotta har problem med deras båtar, då börjar man fundera lite.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mandus 0 Postad 10 Juli , 2005 har aldrig hört om dessa problem när det gäller Najad...! Sa ngn kvalité eller var det massproduktion..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivansen 0 Postad 11 Juli , 2005 Utan att gå in på kvaliteten hos specifika fabrikat, vill jag inflika att det finns inget motsägelsefullt mellan massproduktion och hög kvalitet. Bilbranchen är ett bra exempel på detta. En snickare som anländer på morgonen med ett fång brädor och en verktygslåda gör inte nödvändigtvis ett bättre jobb än ett varv som jobbar med underleverantörer, färdiga moduler, bygger i jigg etc. Eventuella kvalitetsskillnader är snarare avhängigt olikheter i konstruktion, materialval och kvalitetskontroll. -LI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor Postad 11 Juli , 2005 Men ta då o kolla på bilderna som visar hur de har konstruerat kölinfästningen!!! Jag skrev om detta på marinan, vem som helst kan ju begripa att den kölinfästningen inte klarar av lasten p g a kölens moment. Som sagt, bara att hänga ut den klanten som designat skrovet! Mvh D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 11 Juli , 2005 Så är det säkert. Det handlar väldigt mycket om saker som företagskultur. Hur högt det är i tak, hur mycket man lyssnar på varandra och på folk som kan sina saker. När kung Gustaf II Adolf krävde ett extra batteridäck på regalskeppet Wasa efter det att kölen redan var sträckt och skeppbyggarna börjat sitt arbete, vågade ingen opponera sig, utan man byggde henne på höjden och hur det gick vet vi ju alla... Toyota bygger t.ex. bilar på löpande band - där kan man snacka om massproduktion. Men få massproducerade bilar i världen är bättre hopsatta och konstruerade än Toyotas vad gäller antal fel osv. Det lär finnas ett handtag i alla Toyotas fabriken världen över. Det handtaget stoppar det löpande bandet. Det är alla arbetares ansvar att dra i det handtaget när de ser något som de tror kan vara negativt för kvaliteten på den färdiga produkten. De till och med tränas för att mentalt klara av att verkligen göra det. Frågan är hur högt i tak det var på Bavarias utvecklingsavdelning. Det är svårt att tro att inte någon enda i teamet inte skulle ha insett att kölen var felaktigt konstruerad. Det är däremot lätt att tro att man upptäckte det litet för sent. När redan ganska mycket pengar var nedplöjda i den befintliga konstruktionen. Det ligger mycket nära till hands att anta att man helt enkelt inte vågade dra i handtaget. Ansvaret för detta vilar tungt på konstruktörerna, men ännu tyngre på företagsledningen menar jag. Som inte förmådde skapa ett klimat där kurage och ärlighet vågar råda... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 1 Augusti , 2010 Här är bilden på den senaste Bavaria 34 kölhaveri vid den polska kusten den 26 juli vid staden Leba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 Augusti , 2010 Känns lite tunt att kasta upp ett inlägg utan direkta fakta. De båtar som den urgamla tråden handlar om var väl Bavarias Match båtar vilka drogs bort efter haveriet. Den båt på bilden är ju inte en Match båt utan en mer vanlig modell av Bavarias båtar som jag inte tror har mer problem med kölar än något annat fabrikat. Sen är det väl av stort värde att veta vad som föregått haveriet, en båt som ligger uppspolad på land kan ju ha gått mycket hårt på grund tidigare och fått skador som skulle lett till att andra båtar också skulle tappat kölen. Om nu skadestatistiken skulle råka vara högre på Bavaria så finns det ju en viss korrelation mellan antalet sålda båtar och antalet skador. Skadeantalet borde av naturliga själ vara högre med fler båtar av ett märke i sjön jämfört med de som finns i fåtal exemplar. Är inte själv Bavaria ägare men börjar bli less på häxjakten på dessa båtar och dess ägare. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Augusti , 2010 Du blev medlem i MG idag klockan 12:48. Elva minuter senare, klockan 12:59 hade du lokaliserat en 5,5 år gammal tråd och däri postat ditt allra första inlägg med bild, konkurent till Bavaria eller bara dum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 1 Augusti , 2010 Bara för man reggar sig och lägger ett inlägg behöver inte betyda ngt. Ibland kan folk på forum vara lite väl snabba att dra sina egna slutsatser. Att man letar upp en 5 år gammal tråd är ju bara bra och enligt reglerna, dvs sök på forumet innan postar trådar som redan finns. Jag tycker hur som helst det var intressant med en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 Augusti , 2010 Bara en stilla undran över vad det var som var intressant med bilden? Bifogar en annan bild från Florida på en strandad segelbåt. Ska vi anta att denna 36 fotare var av ett fullständigt värdelöst fabrikat (okänt för mig men ej Bavaria) eftersom den spolades upp på land efter grundstötning. Bilden visar en helt trasig båt men vet vi vad som egentligen hände och kan vi dra någon slutsats om att den inte håller måttet efter som den ligger på land trasig?? Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 1 Augusti , 2010 Bilder är alltid intressant...men det var inte riktigt min poäng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 Augusti , 2010 Det kanske är nirilli som är i farten igen, det handlar ju om Bravaria! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Augusti , 2010 Där föll allternativet konkurent bort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser