1stPeregrine 113 Postad 26 November , 2020 Tack, tycker jag oxå, ja en Nimbus 3003-89 med 41A motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
8knop 12 Postad 5 December , 2020 Hej alla och tack för alla tips. Jag har nu återmonterat min motor efter en helrenonovering. Jag tog beslutet att byta alla foder, kolvar, och lager. Jag har haft isär oljepump och kollat spel (ok) och haft inne mina laddluftkylare för kontroll. De visade sig att den laddlufytkylaren som suttit på den havererade motorn hade haft ett läckage i packningarna. Den hade varit demonterad och återmonterad med de gamla packningarna och lagt på en massa tätningsmedel som inte gjort tätt. Detta var säkerligen orsaken till att ventilel gått av och satt sig i kolven. Fram till denna dag så har hela renoveringen gått på ca: 55000:- kronor. Vågar inte tänka på vad de skulle kostat om jag inte gjort de själv.. Känner mig rätt stolt att jag gått iland med detta. 7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 5 December , 2020 4 minuter sedan skrev 8knop: Hej alla och tack för alla tips. Jag har nu återmonterat min motor efter en helrenonovering. Jag tog beslutet att byta alla foder, kolvar, och lager. Jag har haft isär oljepump och kollat spel (ok) och haft inne mina laddluftkylare för kontroll. De visade sig att den laddlufytkylaren som suttit på den havererade motorn hade haft ett läckage i packningarna. Den hade varit demonterad och återmonterad med de gamla packningarna och lagt på en massa tätningsmedel som inte gjort tätt. Detta var säkerligen orsaken till att ventilel gått av och satt sig i kolven. Fram till denna dag så har hela renoveringen gått på ca: 55000:- kronor. Vågar inte tänka på vad de skulle kostat om jag inte gjort de själv.. Känner mig rätt stolt att jag gått iland med detta. Bra jobbat! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser