1stPeregrine 118 Postad 26 November , 2020 Tack, tycker jag oxå, ja en Nimbus 3003-89 med 41A motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
8knop 13 Postad 5 December , 2020 Hej alla och tack för alla tips. Jag har nu återmonterat min motor efter en helrenonovering. Jag tog beslutet att byta alla foder, kolvar, och lager. Jag har haft isär oljepump och kollat spel (ok) och haft inne mina laddluftkylare för kontroll. De visade sig att den laddlufytkylaren som suttit på den havererade motorn hade haft ett läckage i packningarna. Den hade varit demonterad och återmonterad med de gamla packningarna och lagt på en massa tätningsmedel som inte gjort tätt. Detta var säkerligen orsaken till att ventilel gått av och satt sig i kolven. Fram till denna dag så har hela renoveringen gått på ca: 55000:- kronor. Vågar inte tänka på vad de skulle kostat om jag inte gjort de själv.. Känner mig rätt stolt att jag gått iland med detta. 8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 5 December , 2020 4 minuter sedan skrev 8knop: Hej alla och tack för alla tips. Jag har nu återmonterat min motor efter en helrenonovering. Jag tog beslutet att byta alla foder, kolvar, och lager. Jag har haft isär oljepump och kollat spel (ok) och haft inne mina laddluftkylare för kontroll. De visade sig att den laddlufytkylaren som suttit på den havererade motorn hade haft ett läckage i packningarna. Den hade varit demonterad och återmonterad med de gamla packningarna och lagt på en massa tätningsmedel som inte gjort tätt. Detta var säkerligen orsaken till att ventilel gått av och satt sig i kolven. Fram till denna dag så har hela renoveringen gått på ca: 55000:- kronor. Vågar inte tänka på vad de skulle kostat om jag inte gjort de själv.. Känner mig rätt stolt att jag gått iland med detta. Bra jobbat! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 4 Postad 23 December , 2024 (redigerade) 2020-12-05 vid 22:21 skrev 8knop: Hej alla och tack för alla tips. Jag har nu återmonterat min motor efter en helrenonovering. Jag tog beslutet att byta alla foder, kolvar, och lager. Jag har haft isär oljepump och kollat spel (ok) och haft inne mina laddluftkylare för kontroll. De visade sig att den laddlufytkylaren som suttit på den havererade motorn hade haft ett läckage i packningarna. Den hade varit demonterad och återmonterad med de gamla packningarna och lagt på en massa tätningsmedel som inte gjort tätt. Detta var säkerligen orsaken till att ventilel gått av och satt sig i kolven. Fram till denna dag så har hela renoveringen gått på ca: 55000:- kronor. Vågar inte tänka på vad de skulle kostat om jag inte gjort de själv.. Känner mig rätt stolt att jag gått iland med detta. hej hopp gammal tråd -jag vet, men... Har du kvar båten och går motorn fortfarande bra? Vilket fabrikat på foder osv köpte du? Kollar själv efter bra alternativ till original för framtiden men har hört skräckhistorier.. Originalfoderna kostar ju 11 tusen stycket 😝 Redigerad 23 December , 2024 av dawe_a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 23 December , 2024 2 timmar sedan skrev dawe_a: hej hopp gammal tråd -jag vet, men... Har du kvar båten och går motorn fortfarande bra? Vilket fabrikat på foder osv köpte du? Kollar själv efter bra alternativ till original för framtiden men har hört skräckhistorier.. Originalfoderna kostar ju 11 tusen stycket 😝 Jag har monterat fodersatser från SLP två gånger. Båda gångerna har jag fått göra om jobbet med originaldelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentahg 0 Postad 23 December , 2024 Hej orginal är fodren från Tyska Mahle. Mvh pentahg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 4 Postad 23 December , 2024 2 timmar sedan skrev Rollen: Jag har monterat fodersatser från SLP två gånger. Båda gångerna har jag fått göra om jobbet med originaldelar. Bara hört dåligt om dessa, finns ju andra ifrån tex crom marine? Någon som provat? 1 timme sedan skrev pentahg: Hej orginal är fodren från Tyska Mahle. Mvh pentahg Japp, vet du om det går att köpa dom märka mahle till ett billigare pris än i volvo penta förpackningar? Ska googla lite.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser