Svedda 0 Postad 5 Juli , 2005 Vet inte hur jag ska sätta pluskabeln och jorden som går från reglaget. Det gäller en mercury med elstart. Provade att sätta dem där jag ringat in på bilden. Plusen satt jag till vänster. Det kom dock en gnista när jag provade att starta, förmodligen satte jag fel, kan något ha gått sönder. Övriga ställen jag provat har det varit dött på men det kanske beror på att jag pajat något. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 5 Juli , 2005 Jag begriper mej inte på alla som bara chansar. Det är ju hyggligt dyra prylar att leka pyroman med.. Skaffa Servicebok!!! Du skrev inte heller vilken motor eller år det gällde men det här ser hyggligt likadant ut, så jag tror det funkar. Tycker det ser skumt ut bland startmotorn men jag ser inte vart kablarna tar vägen på din bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 5 Juli , 2005 En till bild. Och länken där du kan läsa mer.. [LINK]http://www.biggerhammer.net/mercury/factory_manuals/Service Manual PDFs/TwoStroke/814676r1/2b.pdf[/LINK] Lycka till och hoppas inget gick sönder! Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedda 0 Postad 6 Juli , 2005 Motorn är från 83-84 och är fyrcylindrig 50 hk. Servicebok skulle jag vilja ha tag på men vart ifrån? Ska kabeln som jag ringat in till vänster sitta ihop med den gula kabeln som är inringad till höger. De båda sitter på sidan av startmotorn på en skruv som går in i startmotorn. Bilden visar tyvärr inte detta. Länken funkade tyvärr inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 6 Juli , 2005 om du kollar på tidigare inlägg så ser du att den som du ringat in till vänster skall till jord och den gula är som kommer från fördelarn när du vrir på nyckeln. Så dom skall absolut inte sitta ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedda 0 Postad 6 Juli , 2005 Någon som har förslag på vad man kan använda för jordpunkt till den vänstra kabeln på senaste bilden. Vad är det för pryl som de inringade kablarna satt på i första bilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 6 Juli , 2005 Nytt försök med länken. [LINK]www.biggerhammer.net/mercury/factory_manuals/Service Manual PDFs/TwoStroke/814676r1/2b.pdf[/LINK] Servicebok kan du vis köpa hos nån som säljer mercury reservdelar. solenoiden (grejen du ringat in och som ser lika dan ut som i min andra bild i mitten på kabelhärvan) skickar en puls till startmotorn för att kugghjulen ska hoppa upp och grabba tag i svänghjulet. Om den gör något mer vettigt vet jag inte riktigt. Allt gods i motorn är ju jord eller minus om man vill så. Alltså, leta rätt på nåt bra ställe med en stor bult och fäst där. Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst startmotor.se Postad 7 Juli , 2005 Solenoiden som du ringat in har antingen tre eller fyra anslutningar. 2st M6 eller M8 och 2 st M5 eller M4. Den en stora skall anslutas till batteriet och den andra till plusskruven på starten. Om du bara har en liten skruv är detta tillslaget för solenoiden samt att du har jord i foten. Har du 2st små skruvar är den andra oftast jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser