Gå till innehåll
torsdag 10 oktober 2024
TorbjornPetersson

Evinrude 2takt 40hk utombordare tappar orken

Rekommendera Poster

Behöver hjälp.

motorn startar lätt men när man ökar hastigheten upp till ca 3000 varv, där båten vill upp och plana slår den av efter ca två sekunder och tappar orken, går ner i varv och pendlar lite, mer varv, mindre varv. Precis som att den inte får soppa eller att tändningen lägger av vid ett visst varvtal. jag kan puttra omkring i ca 4-5 knop och då går motorn fint.
Har ny bensin med 2% olja. Ny blåsa, kollat att pumpen pumpar bensin genom att lossa slangen vid förgasarna och kört på startmotorn, det pumpas ut mycket bensin. Jag har monterat isär bensinpumpen men den ser hel och fin ut inuti.

Har tagit bort pumpen och kört helt utan och pumpat upp lite tryck med blåsan, jag bedömer att det Inte gör någon skillnad, fungerar på exakt samma sätt, alltså felet finns kvar.

Premix-pumpen är bortmonterad och jag blandar 2t direkt i tanken. Pumpen är nu en standard femkantig, som är ansluten till vevhuset för att få under och övertryck? som gör att membranet pumpar soppan. Hålet i motorblocket där pumpen alternativt kan skruvas fast är pluggat med en skruv/packning. 
Förgasarna är rengjorda av båt-mekaniker så alla munstycken/kanaler ska vara rena. Blandningsskruvarna är ute 3,5 varv. Då startar motorn på 1 sekund.

Kompressionsprov visar helt ok och lika på båda cylindrarna (140 psi? Med Biltema-mätare)

Nya stift med rätt betäckning. Gnista kollad med gnist-visare.

Förtändningen ca runt 0 vid tomgång, har inte mätt under fart. Jag kommer ju inte upp i de 5500 varv där förtändningen ska vara 19 grader så där är ett frågetecken? Men jag mäter upp ändrad förtändning vid högre vartal i synk med att länkagen flyttar tändplattan.

Jag har ställt gas- förgasar- och förtändningslänkagen enligt instruktionsbok och om jag laborerar med olika förtändning så märker jag ingen stor skillnad i hur motorn uppträder.

Provat att koppla ur sensorn för överhettning, ingen skillnad.

Provat med en ny CDI (powerbox) ingen skillnad. Tänkte att det kunde ha något med S.L.O.W. funktionen att göra...men inte det heller.
Pickuppen och tändspolen är inte bytt. Om någon av dessa havererat, kan motorn ändå gå fint på lågs varv?

Hur känsligt är det med förgasar och förtändningen. Om det står lite fel, kan det då bli totalpaj? Eller är det endast finliret man fixar genom att ändra länkaget någon mm här och där? Jag märker ju att blandskuvarna måste stå rätt för annars startat den inte, men är det lika exakta lägen som krävs för tex förtändningen?


Kan tex en felaktig propeller eller för tung båt ge dessa effekter? Jag tänker att gasreglaget ger för mycket förtändning när motorn inte orkar varva motsvarande läget på ”gasen”?

 

Om någon har någon ide om hur och var jag ska felsöka vore jag väldigt tacksam, börjar få slut på ideer om vad det kan vara.

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev TorbjornPetersson:

motorn startar lätt men när man ökar hastigheten upp till ca 3000 varv, där båten vill upp och plana slår den av efter ca två sekunder och tappar orken, går ner i varv och pendlar lite, mer varv, mindre varv. Precis som att den inte får soppa

Tror du är på rätt väg. Kan du testa med startgas direkt i förgasaren när motorn lägger av? 
Ta inte för mycket eftersom startgasen inte innehåller olja och om det är bränslebrist så får motorn ingen smörjning.
Optimalt vore en sprayflaska med 2% oljeblandad bensin istället för startgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat med att spruta startgas rätt in i förgasarna, den undre, ingen skillnad, den övre - stor skillnad, motorn går upp i varv och verkar gå bra så länge den får startgas!

 

provade också med att koppla stoboskoplampa först på undre och sedan på övre tändkabeln men det ser ut som att tändningen är med hela tiden.
 

så något verkar mysko med övre förgasaren...

Skruvade av båda förgasarna och upptäcker att det lilla ”clipset” som håller flottörnålen på rätt nivå så fottören får/inte får bränsle, det clipset var inte lika på båda förgasarna, den övre gjorde att rörelsen ”glappade” stort. Böjde till clipset och justerade även flottörnivån så båda förgasarna nu har samma inställning....

 

ska skruva ihop i veckan och se om detta var felet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det normala brukar vara att flottören skall ligga horisontellt med förgasarens kant om man håller förgasaren upp och ned med bottenskålen borttagen. Då vilar flottören på en stängd nålventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag gjorde lika som den fungerande förgasaren och den var exakt som du beskriver 🙂

 

Märkligt att, clipset har ändrats? och märkligt att flottörens läge/metallen behövde böjas till. Overkligt att dessa metaller ändrar sig själv...! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, nu fungerar motorn som den ska. Efter allt slit och byte av olika delar så var det en sketen liten ståltråd och ett bleck som behövde brytas lite i...

 

 

AC90CF1C-C6A2-42F7-8751-F1975B8C68A3.jpeg

Redigerad av TorbjornPetersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag bara finjustera allt som jag varit på när jag felsökt och provat med en massa olika trix o fix.

Rengöra bensindunkararna.

Byta alla bränsleslangar mot helt nya.

Montera nytt bränslefilter och dra om slangarna så de tar mindre plats.

Slangklämor eller buntband så de inte läcker/lossnar.

Nya packningar mellan förgasare o reeds.

Göra om hela inställningen av allt länkage till förgasaren och förtändningen.

Montera/skaffa varvräknare så förtändningen kan ställas exakt rätt vid rätt varvtal.

Momentdra svänghjulet.

Snygga till en del el-kopplingar.


och tack för tipset med att spraya startgas för att konstatera om det är brist på bränsle som gör att motorn inte varvar!

78B4E49C-2B6A-4F5B-94EF-FE04FD738E8A.jpeg

Redigerad av TorbjornPetersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omg, jag tror vi kan ha samma fel på våran. Den börjar att dö efter en stunds körning och får liksom gas, ingen gas, mer gas sen dör den mer och mer. Man verkar dock kunna köra på väldigt låg gas utan problem. Får inspektera förgasarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev blankz:

Omg, jag tror vi kan ha samma fel på våran. Den börjar att dö efter en stunds körning och får liksom gas, ingen gas, mer gas sen dör den mer och mer. Man verkar dock kunna köra på väldigt låg gas utan problem. Får inspektera förgasarna!

Beror troligen inte på förgasarna. Kolla luftningen till tanken.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Okej! Ja, vi har en sån gammal röd plåttank. Vet inte ens om den har luftning 😔 Jag har dock en gammal Klippo gräsklippare som började och spotta o fräsa efter 10 min för att därefter stanna. Då räckte det med att öppna bränslelocket ett halv varv när man klipper. Konstigt dock att detta fel uppkommer efter 5 turer med båten. Inga problem innan....

Redigerad av blankz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...