LennartNordic 3 Postad 19 September , 2020 Hej Har haft problem med min AQ 170 när man ska starta och på tomgång. Har renoverat förgasarna, bytt hela tändsystemet (allt). Ny bränslepump och filter. Ny planad topp. Okej komp. Svår att starta. Kall: så får man pumpa en gång sedan rätt högt gaspådrag. Fler gånger, sedan rätt högt varv tills den är varm. Varma: Drar runt startmotorn sedan sakta fram till full gas. Då startar den (oftast). Hitta en rolig/tråkig sak. När man öppnar locket till motorummet så går motorn bra på tomgång och vid drift. Om man öppnar locket till hälften så går den lika dåligt som med stängt lock. När man stänger locket så går varvet ner och den dör ibland efter ett tag. Experimentera med nya hål in till motorrummet. Gav inget. Prova med att sätta fläktar som blåser in luft i motorummet. Med en kraftig fläkt får man stabilare tomgång. Men när jag skulle lägga till så backa jag kraftigt och motorn dog även med fläkt inkopplad. Bör således vara nått med lufttillförseln. Men vad? Några förslag eller någon som varit med om detta förut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 19 September , 2020 Har motorn fungerat normalt tidigare i samma motorrum utan extra hål och fläktar? Problemet behöver nödvändigtvis inte vara brist på luft. Kan bero på luftkvaliteten också, läcker det in avgaser i motorrummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 19 September , 2020 Hej. Ett vanligt fel på B 30 är att det går hål under avgaskröken. Men det brukar hörs på ljudet och kännas på lukten i motorrummet. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 20 September , 2020 Hej Var ute och fixa med båten idag. Som det verkar läcker det i avgaskröken. Försökte lag med ljuddämparbandage, gick så där..... Satte då två rör från luftburken till utsidan av maskinrummet och det gjorde susen. Det är en tillfällig lösning till avgaskröken är bytt. Blir ett vinter jobb 🙂 IMG_4863.HEIC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser