storsegel 1 Postad 19 September , 2020 Hej , Tack för ett fint forum ! Läst i många år men har nu ett eget problem jag behöver hjälp med . Efter en sommar utan problem fick jag igår problem med min motor. Efter ca 20min gång började motorn varna för överhettning. Glykolvatten i hela motorrummet och tomt expansionskärl . Jag hissade segel och seglade sakta hem mot hamnen igen samtidigt som jag började felsöka. Jag kunde inte se vart vattnet kom ifrån utan jag antog att det kokad ut ur expansionskärlet . När motorn hade svalnat lite så fyllde jag på med nytt glykolvatten och starta motorn igen. Inga synliga läckor eller andra problem i ca 10 min. Sedan blev det grumligt i kärlet och det började spruta ut vatten igen. Det jag reagerade på är att vattnet som kom i början var ganska kallt, först efter en stund kom det riktigt varmt vatten. Kan det bara så att pumpen har lagt av ? Annars borde vattnet som kommer ha samma temperatur ? Jag tänker att även om det skulle vara lite stop någonstans i växlaren borde lite vatten ta sig runt och ge ganska likvärdig temperatur i systemet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 19 September , 2020 När bytte du impeller senast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storsegel 1 Postad 19 September , 2020 1 minut sedan skrev Rascal: När bytte du impeller senast? Den byttes i år och har inte många timmar . Tycker det snurrar bra på sjövattensidan , och den kommer bra med vatten igenom . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 19 September , 2020 Är det el-pump på glykolsidan så bör ju även den snurra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 19 September , 2020 Och termostaten är kollad? Plocka ur termostaten och kolla vad som händer. Som påpekats ovan, så är det två skiljda vattenkretsar som ska pumpas runt och igenom. Kanske så enkelt att säkringen gått till den elektriska pumpen, att det är glapp o s v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storsegel 1 Postad 19 September , 2020 Just nu skrev Hybro: Och termostaten är kollad? Plocka ur termostaten och kolla vad som händer. Som påpekats ovan, så är det två skiljda vattenkretsar som ska pumpas runt och igenom. Kanske så enkelt att säkringen gått till den elektriska pumpen, att det är glapp o s v. Får åka ut och börja utesluta saker . Självklart sitter allt på ’fel’ sida ( riva halva båten ) . Men min första känsla är nog att det har med pumpen på färskvattnet att göra . I min värld borde vattnet bli varmt även i expansionskärlet om vattnet cirkulerar. om felet var på sjövattensidan borde ju även då vattnet vara riktigt varmt på glykolsidan . Samtidigt kokar det ordentligt så det nästan sprutar ut vatten ur kärlet . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 19 September , 2020 (redigerade) Ändrat pga att jag såg titeln nu😀 Det låter som att du har flöde på färskvattensidan, som drivs mekaniskt remdrift. Har du kollat att det kommer vatten med avgaserna, sjövattensidan.? Redigerad 19 September , 2020 av larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 19 September , 2020 På den motorn är färskvattenpumpen remdriven ... Kolla remmen, om den är ok så kan det vara pump hjulet som inte är med på noterna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storsegel 1 Postad 19 September , 2020 Hej , Var ute i båten en sväng nu . Det är mitt första år med båten så tar ett tag att lära känna den . Pumpen går som den skall men jag upplever att havsvattnet kommer lite långsammare än tidigare . Kan det vara så enkelt att den har legat på gränsen tidigare och nu med lite lite mindre havsvatten så klarat den inte kyla det slutna systemet ? Har lite påväxt på båten så kan vara så att det har satt igen sig lite vid intaget . Det sitter en Martec kylare på den så är ganska enkelt att se att pumpen fungerar då det surrar och kommer vatten i den övre slangen med tändningen på . Ser igen skit i varken filter eller runt impellern som ser hel och fin ut ( bytt i våras ) . Körde motorn en stund nu och ser inga läckor eller annat . Men den måste ha kokat rejält då det säkert trycktes ut 1,5 liter glykol vid första kokandet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser