Exxentric 0 Postad 17 September , 2020 Hur startar man inombordaren på land? En utombordare kopplar man spolmuff mot växelhuset där sjövatten ska in och sätter på en slang.. Hur gör man med inombordaren? Hörde att man ska koppla något mot sjövattenfiltret eller något.. en annan sa att man aldrig ska starta på land då kan impeller gå sönder pga torrkörning..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 17 September , 2020 Koppla en slang till sjövattenintaget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 17 September , 2020 Drev eller rak axel? Om drev, vilket? Det här är långt utanför min komfortzon (i alla fall just nu), men jag tror att du behöver svara på dessa frågor för att kunna få bra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 292 Postad 17 September , 2020 Hej Hur du än kopplar så får du inte koppla på någon slang med tryck, motorn måste suga till sig vattnet. Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 17 September , 2020 Om du nu inte skall torrköra en gummi impeller måste du ha tryck på vattnet. Alternativet om du har drev och en balja så pass djup att impellern hamnar under vatten. Men som en i ett tidigare inlägg skrev, vad är det för kringutrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 17 September , 2020 Jag har kopplat loss ngn slang innan pumpen och låtit den suga från en hink. Ibland har det krävts att skarva slangen. Har pumpen svårt att suga måste vattenytan i hinken (eller hela hinken) höjas. Har haft hinken stående på tex badplattformen och en slang ned till skölden (AQ280-drev). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 17 September , 2020 1 timme sedan skrev Exxentric: . en annan sa att man aldrig ska starta på land då kan impeller gå sönder pga torrkörning..? Impellern kan gå sönder, men jag antar att du inte ska sjösätta direkt efter? Om du startar ett kort tag och sedan kollar impellern (årlig inspektion) så är allt lugnt. Jag brukar starta mina båtar ett kort tag på land och har aldrig haft problem med att impellern blir skadad. Om du ska köra motorn längre behöver du vattentillförsel. Ta loss slangen från kylvattenintaget eller sjövattenfiltret och stoppa ner i en dunk. Vad som är enklast beror på båten. Om det är drev måste du se upp, impellern kan sitta i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 17 September , 2020 Det beror ju också på hur länge och hur hårt man tänker köra motorn på land och fram för allt om den kyls direkt av sjövatten eller av ett sötvattensystem med värmeväxlare. Om man tar ur impellern vill jag påstå att en motor med sötvattenkylning kan startas och köras några enstaka minuter på tomgång utan risk om man har koll på temperaturmätaren. En motor kyld enbart av sjövatten skulle jag inte köra många sekunder ens på tomgång utan kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 17 September , 2020 Är det en vp med drev så har du en gummibälg strax nedanför turbon, och den ger sig ganska snabbt av hettan från avgaserna. Jag har blivit lärd en minut utan kylning på land som ett rikt märke. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 17 September , 2020 De flesta är nog (liksom jag) överens om att du inte skall starta utan kylvatten. Det fyller som sagt många funktioner. Däremot är det inga problem att provköra på land om du har vattentillförsel. Att impellerhuset måste vara dränkt genom att hinken står högre o.s.v. är inte riktigt sant, det är ju inte torrt därinne om båten varit sjösatt. Impellern tar stryk när den går torr/varm, men på de sekunderna det tar att pumpa upp vatten från hinken går inte impellern åt skogen. En hink eller tunna (beroende på hur länge du tänker köra) och en slang till intaget. Se dock till att det blir absolut lufttätt anslutet i övergången, annars kan pumpen inte suga. Eventuellt gör du en skarvnippel/övergång till din "hinkslang" som passar på slangen du lossar från sjövattenintaget (nu talar jag inombordare med axel). Finns sjövattenfilter som är bra placerat och du har en träffsäker kompis, kan man stänga intaget, ta av locket och hälla vatten från en hink ner i filtret i samma takt som det förbrukas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 17 September , 2020 Kopplar slangen från vattenintaget till dricksvattentanken. Slipper pumpa ur tanken, kan fylla på och köra hur länge som helst. Utan kylvatten är det risk att avgasslangen smälter. En minut utan vatten har inte skadat impellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 49 Postad 18 September , 2020 Intressant idé @trewq - dricksvattentanken sitter bra till, men kör du från den för vinterkonservering? Det räcker väl med ganska små mängder glykol kvar i den tanken för att nästa säsong ska få en dålig start? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 19 September , 2020 9 timmar sedan skrev nossnahoj: Intressant idé @trewq - dricksvattentanken sitter bra till, men kör du från den för vinterkonservering? Det räcker väl med ganska små mängder glykol kvar i den tanken för att nästa säsong ska få en dålig start? Nej, ingen glykol eftersom den enda metallen i sjövattendelen är avgassamlare av aluminium och den blir ju genomspolad med dricksvatten. Plockade isär och gjorde rent värmeväxlaren av koppar efter 15-20 år, ingen korrosion, knappt något skräp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser