Selor 0 Postad 5 Juli , 2005 Hej! Jag skulle vilja installera ventiler ombord på min båt för att slippa fukten som blir ombord under natten när man övernattar. Det är ju inte helt mysigt att vakna upp med fuktiga täcken och kläderna fuktiga, som i ett tält. Jag har förstått att solcellsdrivna fläktar kan fungera bra för detta. Min fråga är om man bör installera dem i par, dvs en som suger in luft och en annan som suger ut luft? Jag har sett på många andra båtar att de har flera stycken installerade på sina fördäck. Med tanke på att man ställer in dem, en gång för alla med önskad rotationsriktning, när man monterar dem så undrar jag om ni har valt att sätta dit två stycken på era båtar. En för inluft och en förutluft? Har ni förslag på bra fläktar för detta endamål att rekomendera? //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 5 Juli , 2005 Hej...jag tror att man låter fläktarna suga ut luft ur utrymmet man vill ventilera.. de utan fläkt fungerar iallafall så, eftersom kupolen gör att ev vind som passerar ute gör att den suger ut luft...och sen låter man ny luft komma in på annat ställe..t.ex att vika upp ett hörn på kapellet el likn.. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser