ThomasVikhog 137 Postad 29 September , 2020 Min båt vinterförvaras på land utomhus under en presenning - 20 meter från Öresund. God ventilation fungerar inte här, det är 100% relativ luftfuktighet 350 dagar om året - kondensation = dagg. Jag stänger och tätat alla luckor och kör en avfuktare tills jag är nere i 65% (2 dagar) sedan får torrbollarna sköta resten. Kör avfuktaren sedan varannan / var tredje vecka om temperaturen är över 10 grader. Detta fungerar för mig. Bilden ovan från Mackey säger allt om fukten (toppen)! Problemet med fukt i madrasser har jag, men har nu förstått att detta uppkommer när man ligger på dom och inte med en gång luftar dom efteråt. Fukten från mig på natten når glasfibern och kondenserar där. Så om madrasserna inte har avluftning underifrån inbyggt i båten måste dessa ställas upp efter man legat på dom. För säkerhets skull har jag alla dynor och madrasser stående i båtens torra kupé under vintern. Kapellet tar jag av och förvarar torrt i garaget. Motorrummet var tidigare mitt problem, även där försökte jag med god ventilation. Men såg att det varje förmiddag kondenserade på motorblocket och rann ner på sumpen som började rosta. Sista tre åren har jag nu tätat all ventilation här med och kör med avfuktare, men ingen torrboll. Är orolig för att salthalten ska öka korrosionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 29 September , 2020 2020-09-29 vid 09:46 skrev ThomasVikhog: Motorrummet var tidigare mitt problem, även där försökte jag med god ventilation. Men såg att det varje förmiddag kondenserade på motorblocket och rann ner på sumpen som började rosta. Sista tre åren har jag nu tätat all ventilation här med och kör med avfuktare, men ingen torrboll. Är orolig för att salthalten ska öka korrosionen. Det viktiga är att vara försiktig vid hanteringen av saltet så att det inte dammar i båten. Salter (jonföreningar) är en av de mest stabila kemiska föreningarna. De har typiskt väldigt hög smältpunkt och kokpunkt. Kalciumklorid har smältpunkt 782°C och kokpunkt 1635°C. Det är ingen risk att saltet avdunstar vid temperaturer vid jordens yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 30 September , 2020 I vår båtklubb Viggbyholms Båtklubb får vi inte ha igång elektriska apparater utan tillsyn. Så det blir till att lösa det på andra sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser