trillium 4 Postad 17 September , 2020 (redigerade) Undrar om någon har en Bayliner 742 Cuddy? och i så fall hur man lossar förarsäte fram? Och ryggstöd bak alla andra har jag lossat.. vad gör ni av era dynor vintertid?? Redigerad 17 September , 2020 av trillium Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 17 September , 2020 15 minuter sedan skrev trillium: vad gör ni av era dynor vintertid?? Tidigare lade vi dom i förråd, numera får de vara kvar i båten som vi ser till att hålla torr invändigt, elektrisk avfuktare en vecka efter upptagning och sedan tre hemgjorda torrbollar (hink, durkslag och sommarvägsalt). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 17 September , 2020 1 timme sedan skrev trillium: vad gör ni av era dynor vintertid?? Tar hem dem och låter de torka utbredda i lägenheten i ca en vecka (tar det i etapper annars har vi ingenstans att vara 😉) och sedan upp på vinden inslagna i presenningar så lufttätt det går. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 17 September , 2020 Plockar ur all textil, hela båten ren inuti, tvättar rent allt invändigt och dammsuger ur hela båten, samtlig textil i garaget förvaras luftigt. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 17 September , 2020 Tas ur båten på hösten, om vädret tillåter dammsugs och luftas dom utomhus, sedan lagras dom på min inredda och torra vind. På våren öppnas takfönstret och dynorna puttas ut på taket och så glider dom ned på båten som står alldeles nedanför... rätt praktiskt! 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 17 September , 2020 27 minuter sedan skrev Georg_Ohm: På våren öppnas takfönstret och dynorna puttas ut på taket och så glider dom ned på båten som står alldeles nedanför... rätt praktiskt! Betydligt mera praktiskt än att lasta bilen med 6 st. fullängdsdynor + lika många mindre på våren och hösten. Avfukningen är guld värd för oss lata 60+. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 17 September , 2020 21 minuter sedan skrev Mackey: Betydligt mera praktiskt än att lasta bilen med 6 st. fullängdsdynor + lika många mindre på våren och hösten. Avfukningen är guld värd för oss lata 60+. Kör också avfuktare men väljer ändå att ta hem dynorna och, som du säger, det är rätt pyssligt att transportera många dynor i en personbil. Blir väl tre-fyra resor för min del för att få hem allt. 54 minuter sedan skrev kossor: Plockar ur all textil, hela båten ren inuti, tvättar rent allt invändigt och dammsuger ur hela båten Gör likadant. Vill inte ha näring till möglet kvar i båten över vintern - även om jag har tre stora durkslag med sommarvägsalt och såna där gelé-klumpar som luktar gott och ska förhindra mögel. Och så stänger jag förstås till hela båten och stänger alla luftintag inkl avloppen till handfat och diskho. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 17 September , 2020 (redigerade) 13 minuter sedan skrev ChristerN: Blir väl tre-fyra resor för min del för att få hem allt. Tips! Vi klarade alla dynorna på en vända när det begav sig. Alla långa lades direkt på taket med ett lakan emellan så det fick inte regna eller vara vått på vägen. Redigerad 17 September , 2020 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 17 September , 2020 23 minuter sedan skrev Mackey: Tips! Vi klarade alla dynorna på en vända när det begav sig. Alla långa lades direkt på taket med ett lakan emellan så det fick inte regna eller vara vått på vägen. Anekdot i ärendet. En bekant skulle köpa lite platta paket från IKEA och frakta hem dessa på takräcke och var då noga med att välja en dag med bra väder. Vad händer? En kö efter incident med brinnande bil i Eugeniatunneln så sprinklersystemet drar igång......... Innehållet klarade sig dock ganska bra. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 17 September , 2020 50 minuter sedan skrev Mackey: Tips! Vi klarade alla dynorna på en vända när det begav sig. Alla långa lades direkt på taket med ett lakan emellan så det fick inte regna eller vara vått på vägen. Usch! Det skulle jag aldrig vilja göra. Fast dynorna blir väl ordentligt genomblåsta då 😉. Jag brukar ha (se till så att jag har) att göra med tömning av vattensystemet etc så det går inte på en dag iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 17 September , 2020 1 timme sedan skrev Kane: brinnande bil i Eugeniatunneln så sprinklersystemet drar igång......... Oj, så långt tänkte vi aldrig. Tipset är alltså att undvika sprinklade tunnlar om man kör dynor på taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 17 September , 2020 Vi har en forbina 9000, dvs en stor del är under kapell. Har ingen lust alls att köra runt på alla dynor:) gör avfuktare någon nytta om man kör den under kapell? Tänker att den drar fukt ur dynor osv iaf? Någon som har koll på vid vilka temperaturer och luftfuktighet det är som mest lurigt? Tänkte utrusta båten med ett antal temp och fuktighetsgivare under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 17 September , 2020 (redigerade) Den här bilden är rätt bra. Håller man den relativa fuktigheten under 75 % klara man sig. För att undvika korrosion måste det vara torrare, minne inte hur torrt. Vi brukar lyckas hålla 60 % RH ungefär med inledande elektrisk torkning och sedan bara torrbollar. Tillägg: Hittade denna här! 60 % RH verkar ju rät lagom. Sedan går korrosionen långsammare när det är kallare så om RH stiger lite när det blir kallt gör det inte så mycket. Redigerad 17 September , 2020 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 September , 2020 Jag är lat. 😎 Ställer dynorna på högkant i båten. Ingen luftavfuktare Bra ventilation i båten när säsongen är slut. Till våren läggs dynorna på plats igen. Funkat bra de senaste 20 åren. Släpa dynor, bära upp på vinden, nä det får vara för mej. Slipper vid säsongstart, bära ner från vinden, släpa till bilen, lasta, kånka ut till båten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 17 September , 2020 14 minuter sedan skrev Lasse-L: Jag är lat. 😎 Ställer dynorna på högkant i båten. Ingen luftavfuktare Bra ventilation i båten när säsongen är slut. Till våren läggs dynorna på plats igen. Funkat bra de senaste 20 åren. Släpa dynor, bära upp på vinden, nä det får vara för mej. Slipper vid säsongstart, bära ner från vinden, släpa till bilen, lasta, kånka ut till båten. Så gjorde jag också på en tidigare båt fast med torrbollar och ingen ventilation. Det sket sig ☹️. Sålde den sen... Apropå det där med tillstängt kontra ventilation. Min lilla styris hade ett år på hösten svåra mögelangrepp, iofs lätta att ta bort, men den låg helt öppen i vattnet till slutet av oktober. Välventilerat mao. Det visade mig tydligt att där jag har båtarna så är stängt och avfuktat bäst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trillium 4 Postad 18 September , 2020 Tack för alla förslag/inlägg, Vår förra båt Scandica 635DC hade vi dom kvar i båten, Galon typ,, Men dessa i Baylinern är mer som fejkat tyg aktiga eller nått. Och massor av dom! soffa bak,förar passagerar stolar, nere i ruffen och till soldäck i fören,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 September , 2020 14 timmar sedan skrev ChristerN: Min lilla styris hade ett år på hösten svåra mögelangrepp, iofs lätta att ta bort, men den låg helt öppen i vattnet till slutet av oktober. Välventilerat mao. Det visade mig tydligt att där jag har båtarna så är stängt och avfuktat bäst! Kan det vara så att det dracks öl i båten? Öl är en bra grogrund för mögel. Öppnar alltid öl utanför relingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 18 September , 2020 49 minuter sedan skrev Lasse-L: Kan det vara så att det dracks öl i båten? Öl är en bra grogrund för mögel. Öppnar alltid öl utanför relingen. Nej. Inte den säsongen 😇 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 18 September , 2020 Funderar lite också om det är länt att plocka ur båten, blir vintern som förra så fungerade det bra i min båt att ha allt kvar, stod lätt täckt i skugga i norrläge. Var helt torr invändigt enl temp/fuktmätare. Men årets vinter kanske blir mer varierande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 19 September , 2020 (redigerade) Det är för jobbigt att ta hem 22 dynor, de får vara kvar i båten som jag försöker hålla så torr som möjligt med tortbollar. Som inte fungerar enligt visss experter, men det har hållit stilen för mig i alla år. 31år. Men mina dynor vet inte att det inte fungerar, så det går bra ändå. Redigerad 19 September , 2020 av vega1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 19 September , 2020 2020-09-17 vid 08:56 skrev Mackey: Tidigare lade vi dom i förråd, numera får de vara kvar i båten som vi ser till att hålla torr invändigt, elektrisk avfuktare en vecka efter upptagning och sedan tre hemgjorda torrbollar (hink, durkslag och sommarvägsalt). Vi kör samma metod. Har tröttnat på att släpa dynor fram och tillbaka. Dessutom tar de ju en massa plats hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 20 September , 2020 Kör torrluftsaggregat 24/7 365, alla material får längre livslängd i ett avfuktat klimat. Textil, plaster, trä, metaller, el/elektronikkomponenter, allt håller sig fräscht. Kostnaden för energiförbrukningen är försumbar mot vad det kostar i underhåll om båten inte är avfuktad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 20 September , 2020 4 timmar sedan skrev Gripen72: Kör torrluftsaggregat 24/7 365 Hela året, varje år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 20 September , 2020 1 timme sedan skrev Baxlaget: Hela året, varje år? Ja, så fort båten är landansluten går avfuktaren, året runt 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 20 September , 2020 1 timme sedan skrev Gripen72: Ja, så fort båten är landansluten går avfuktaren, året runt 👍 Du menar 24/7 365? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 20 September , 2020 Jag förstår vart du vill komma, jag la till 365 för att förtydliga att jag har den igång även på sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 September , 2020 2020-09-17 vid 11:46 skrev Mackey: Betydligt mera praktiskt än att lasta bilen med 6 st. fullängdsdynor + lika många mindre på våren och hösten. Avfukningen är guld värd för oss lata 60+. Eftersom jag har båten hemma på min tomt plockar jag i princip inte ut någonting när den ligger i hamnen, möjligen matvaror och sådant, resten plockas ut hemmavid då den står intill huset, men jag vet hur det blir, även om man har en kombibil som blir fullastad och då har man ingen sikt bakåt i den inre backspegeln, flera lass brukar det bli också. Det är egentligen inte klokt vad mycket bra att ha grejer man har ombord, men skulle någonting lämnats hemma så saknar man säkert just den prylen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 113 Postad 23 September , 2020 Jag har alltid en skål med ättika i varje ruff under vintern, även tidig höst samt att jag tar ut all textil, inte alltid gardinerna dock. Avtorkning överallt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 29 September , 2020 Har båten på tomten, torrbollar och stödvärme. Har alltid nå projekt för mig så dynorna åker in i lillstugan som är uppvärmd året runt. Vinterns projekt kanske blir att klä om dynorna men garanterat, riva ut vattentanken från midkabinen, byta spis, byta ankarspel, skulle vilja ha större toatank men vet i tusan hur jag skulle kirra det så det få funderas på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 29 September , 2020 (redigerade) Om god ventilation av båten skall lyckas måste platsen där båten står på ha morgonsol och inte i övrigt vara alltför skuggig. Annars kommer nattkylan att medföra att båten är kallare inuti än omgivningen på förmiddagen i många vädertyper, och då kondenserar fukten inne i båten. Så tro aldrig utan vidare på de som påstår att ventilation funkar bra om inte ovanstående beaktas. Alla råd som avser eldrivna avfuktare (i kombination med att stänga alla luckor och tejpa igen alla ventilatorer) kan funka bra, men man måste se till att kondensvatten från avfuktaren kan rinna ut utan att frysa igen. Sen måste man förstås ha en förvaringsplats som tillåter elmatning hela vintern. Avfuktare av torrbollstyp (i kombination med att stänga alla luckor och tejpa igen alla ventilatorer) funkar oavsett sol/skugga/riktning, och på en 10-meters segelbåt har jag använt 5st plasthinkar med ett durkslag ovanpå, halvfyllda med sommarvägsalt (Kalciumklorid, Granngården säljer 25 kg för typ 150:-., varar flera år). Detta har jag använt i 10 år utan att ta hem varken dynor, segel eller andra textilier utan tillstymmelse till mögel, lukt eller korrosion, och med båten på olika platser. Men det är mycket viktigt noggrant tejpa för ALLA öppningar där luft kan cirkulera in eller ut, annars kommer avfuktarna att föra en hopplös kamp med att försöka avfukta hela trakten. Att då och då öppna ruffluckan kortvarigt, gå in, stänga luckan etc. orsakar inte så mycket ny fuktig luft att det påverkar. Redigerad 29 September , 2020 av Seawolf 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser