Graniten 23 Postad 16 September , 2020 Hej, Har införskaffat en fin gammal eka med en Yamaha 5hk 2t från 2001. Har egentligen ingen erfarenhet alls av att skruva i motorer, men vill gärna lära mig att både skruva lite grann samt såklart oxå ta hand om motorn på ett bra sätt. Det jag har gjort senaste veckan är att rengöra pumphuset och bytt impeller (tack för hjälpen alla i forumet🙂), bytt olja och skruv-packningar i växelhuset, bytt tändstift samt bytt propeller då den som satt på var bedrövlig. Har även torkat och gjort lite allmänt rent. Min fråga är vilken typ av övrig kärlek jag borde ge min motor för att hålla den i fin kondition? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 16 September , 2020 Ge smörjnipplarna en dos fett. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Graniten 23 Postad 16 September , 2020 Ok, tack! Hur vet man vart man hittar dom..? Och behöver man någon speciell pump eller nå’t? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 16 September , 2020 (redigerade) De sitter vid vridbara leder, upptiltning och vridning. En fettspruta behövs. Redigerad 16 September , 2020 av Jorgen01 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Graniten 23 Postad 17 September , 2020 Ok, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 17 September , 2020 10 timmar sedan skrev Jorgen01: De sitter vid vridbara leder, upptiltning och vridning. En fettspruta behövs. Rekommenderar en fettspruta med böjlig slang (inte rör). Lätt att bryta nipplarna annars. Fråga mig ☹️ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Graniten 23 Postad 18 September , 2020 Ok, tack. Då får det bli en så’n🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 18 September , 2020 3 timmar sedan skrev Graniten: Ok, tack. Då får det bli en så’n🙂 Den ska också vara laddad med marinfett/entrepnadfett som icke är vattenlösligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 19 September , 2020 Vilken typ av kärlek behöver en gammal motor? Gammal kärlek naturligtvis! Då rostar den aldrig. 😇 Sorry! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser