Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Fredriksearay

Mercruiser 7.4 mpi se hit!

Rekommendera Poster

Tjena

 

Den här båtsommaren kan ta mig fan dra åt helvete. 
Började med att jag köpte en searay sundancer i våras. Den funkade till hemma hamnen. Sedan dess har jag bytt 2 st drev och Sköld. 
men det är en annan historia...
Nu när hösten är här funkar ääääääntligen allting! 
Idag skulle jag visa min farfar båten och tog med han på en tur. 
Dundrade iväg ca 0,5 distans från hamnen och upptänkte ganska direkt när vi kommit upp i planing att båten gick extremt ojämnt.

slog av på gasen och puttrade tillbaka i 5-6 knop. 
väl framme vid bryggan öppnade jag upp luckorna till motorrummet. Allt var DYNGSURT! 
precis som att någon släppt lös en duschslang där nere. 
Jag hittar ganska omgående en trasig slangklämma på golvet och upptäckte att varmslangen från motorn till vattenbredaren hade lossnat på motorn och sprutat ner allt precis vid luftintaget dessutom...

fixade slangen och kollade oljan. Oljan är heeeelt brun och vattnig.

 

Bara att byta olja och sen tuta å köra igen eller är det något mer som behöver ses över? 
finns det något superenkelt sätt att tappa ur oljan utan pump?
antar att det är ett slutet vattensystem, behöver jag fylla på det nu? Och vart då i så fall? 
 

det är en Mercruiser 7.4 mpi från 99 (block bytta 05)

 

tusen tack på förhand! 

Redigerad av Fredriksearay
Felstavat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu... vatten vid luftintaget ska inte in i oljan, det är ju ingen 2--taktare.

Måste va nåt annat fel, gick den varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning hur vattnet tog sig in i oljan. 
Det jag vet är att varmslangen från motorn till vattenbredaren lossnade och dränkte hela motorrummet. 
finns det fler alternativ? 
aldrig någonsin varit problem med varken motor eller oljan under hela sommaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

värmarslangen är i vanliga fall kylvattnet som går i en slinga in i varmvattenberedaren. om den lossar tappar du kylvattnet i motorn -> den går varm. en kokande motor är ju illa. det är därför jag tror att det snarare är orsaken än att vatten har sprutat kring luftintaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för ditt svar! 
okej jag förstår. Men vad borde jag göra, bara byta olja och sen köra vidare? 
vattnet som systemet tappade borde jag fylla på de? Och vart gör jag det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Fredriksearay:

Tusen tack för ditt svar! 
okej jag förstår. Men vad borde jag göra, bara byta olja och sen köra vidare? 
vattnet som systemet tappade borde jag fylla på de? Och vart gör jag det?

Först och främst måste vi bena ut om du har sjövattenkylning eller sötvattenkylning. Skillnaden mellan de båda är att vid sjö så har du sjövatten som cirkulerar i hela motorn. Vid söt så har du glykolbehållare som på en bil, ett expansionskärl, som cirkulerar i motorn ett slutet system, då kyler sjön via en värmeväxlare. Så titta på vilken typ du har. Har du sötvatten vilket jag inte tror, så ska du fylla glykolblandning i expansionskärlet om motorn kokat och tryckt ur sig kylarvätska där. Olja och filter ska du absolut byta omgående i din motor om du fått vatteninblandning i den. Sen är nästa fråga hur vattnet kommit ner i oljetråget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker vidare.. om den är sjövattenkyld och har rostat igenom så kan vatten gå ner i oljan, det kan även resultera i förbränningsgaser i kylvattnet vilket ökar trycket och det kan resultera i att slängen släppt? eller är det en för osannolik kedjereaktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog mycket möjligt.  Den är sjövattenkyld. 
Har skruvat bort alla tändstift. Alla såg bra ut förutom 1 som hade lite lite lite vatten på sig. 
frågan är Bara hur vatten kommit in i oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fredriksearay:

Det är nog mycket möjligt.  Den är sjövattenkyld. 
Har skruvat bort alla tändstift. Alla såg bra ut förutom 1 som hade lite lite lite vatten på sig. 
frågan är Bara hur vatten kommit in i oljan?

Via en dålig kyllimpa. Hur gamla är limporna när är de bytta sist? Jag skulle ta ett kompprov för att se det värdet du har i den cylinder du har vatten. Har du vatten där kan det vara därför du har inblandning i oljan om kompen saknas. Eller att topplockspackning gett upp.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske har en spräckt oljekylare?

Då får du vatten i oljan.

Har du otur så har du flera fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...