Exxentric 0 Postad 16 September , 2020 Hej! En dröm länge har varit att äga en inombordare. Hur gör ni vid upptagning med sötvattenkyld (slutet system) motor och sjövattenfylld omkringliggande delar? Nämn gärna eran årliga rutin. Hur gör ni sedan vid sjösättning eller innan det tom för att säkerställa att motorn går igång på första vridningen av tändningen? Jag fick förslaget att "prima" motorn eftersom all olja runnit ned under vintern och det är torrt i motorn. Känner ni till denna metod? Hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 September , 2020 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Exxentric: Hej! En dröm länge har varit att äga en inombordare. Hur gör ni vid upptagning med sötvattenkyld (slutet system) motor och sjövattenfylld omkringliggande delar? Nämn gärna eran årliga rutin. Hur gör ni sedan vid sjösättning eller innan det tom för att säkerställa att motorn går igång på första vridningen av tändningen? Jag fick förslaget att "prima" motorn eftersom all olja runnit ned under vintern och det är torrt i motorn. Känner ni till denna metod? Hur gör ni? Grattis till en komfortabel värld med inombordare, och välkommen hit. Innan upptagning, byte av filter och olja, samt tillsätter stabilisator i dieseln låter motorn gå en stund 15 min så den nya oljan kommer till överallt. Plockar ner drevet tömmer det på olja innan sedvanlig disk av sköld och drev. Blandar 20 l glykol med 20 l vatten, ställer en balja på badbryggan ansluter slangen till intaget av kylvatten. Kör igenom glykollösningen. Kollar frystemp i expansionskärlet, samt de sista dropparna som kommer ur avgasbälgen. Torkar ur motorbrunnen kollar över motorn, klart. Sjösättning byter bränslefilter, luftfilter kollar över remmarna, byter olja i kompressorn. Ansluter drevet kollar så alla slangar är dragna sjösättning, startar upp motorn, kollar så allt är tätt efter vintern, kollar så den kyler riktigt, låter den stå på tomgång 30 min och sakta vakna efter vintervilan. Redigerad 16 September , 2020 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Exxentric 0 Postad 17 September , 2020 Tack för svar. Hur startar man inombordaren på land? En utombordare kopplar man spolmuff mot växelhuset där sjövatten ska in och sätter på en slang.. Hur gör man med inombordaren? Hörde att man ska koppla något mot sjövattenfiltret eller något.. en annan sa att man aldrig ska starta på land då kan impeller gå sönder pga torrkörning..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 17 September , 2020 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Exxentric: Tack för svar. Hur startar man inombordaren på land? En utombordare kopplar man spolmuff mot växelhuset där sjövatten ska in och sätter på en slang.. Hur gör man med inombordaren? Hörde att man ska koppla något mot sjövattenfiltret eller något.. en annan sa att man aldrig ska starta på land då kan impeller gå sönder pga torrkörning..? Vad har du för drev penta eller mercruiser? Om du har penta installation så kan du pilla av sugslangen på drevet för sjövattenintaget, där ansluter du en balja som på bilden jag lagt upp. Sedan skjuter du ihop slangarna och ser till de håller tätt, jag brukar sätta över en slangklämma och dra ihop lite. Fyller baljan med vatten eller glykolblandning innan fyllning ställ den på badbryggan om har en sådan. Öppna kranen vattnet rinner nu ner och in till impellerpumpen, starta motorn och du har då kylning, går ju bra lägga en slang i baljan så du fyller hela tiden. Huruvida du gör med ett mercruiserdrev får någon annan svara på då jag ingen erfarenhet har av dem. Redigerad 17 September , 2020 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Exxentric 0 Postad 18 September , 2020 Tack! Har volvo sx drev. Så då borde det vara som du beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser