Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
kallsund

För stor motor?

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag skulle vilja sätta på en lite kraftigare motor på min plasteka (Kosterfjord 4.6 m). Med risk för att slå rekord i dumma frågor: Är 25 hk för kraftigt? Finns det några tumregler för hur kraftigt man kan bestycka olika båttyper? Mvh Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Fråga återförsäljaren av båten, det finns regler. Men sen kan du säkert gå över med ganska mycket. Och ha i åtanke att det är ganska farligt med en för stor motor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är båten på bilden så ser det ut att gå. Men var försiktig med svängar och hur du gasar i början så du känner hur båten uppträder. Tänk också på att försäkringen i vissa fall inte gäller om man höjer motorstyrkan mer än vad som är tillåtet. Lycka till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Jo, det är båten på bilden som ska ha motorn. Har fösökt få tag på fakta om den (Kosterfjord) men tillverkningen, som låg i Strömstad, är tydligen sedan länge nedlagd. Den är dock hyfsat robust och ganska tung. Är det jättestor skillnad på en 15 och 25 hästars motor? Mvh Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon! Du skall inte ta detta som något negativt. För det är det inte menat som kritik mot dig. Oftast är problemet med för stora motorer mellan öronen på den som kör. Du har genom att öppet ställa frågan visat omdöme. Därför skriver jag mina tankar om frågan. Problemet med för båten stora motorer är som tidigare inlägg redan skrivit om försäkringen. Vidare har vi tyngden på akterspegeln. Detta är idag inget problem, nya moterer är lättare än gamla. Det enda du bör tänka på är, hur mycket ytterligre vikt klarar aktern utan att sjunka för mycket. Provbelasta gärna innan du bestämmer dig för någon annan tyngre motor. Det avgörande är, som jag skrivit i inledningen, den som kör, samt båtens högfartsegenskaper. Båten kan bli väldigt känslig för vågor och vind. Men som sagt, en starkare motor går ju alltid lite lugnare och man behöver ju inte köra i 200 trots resurserna. Tumregler har vi väl genom att benämna skroven. Ju mer planande skrov, ju mer hästkrafter behöver det tillföras. Ifall du hittar en lika tung/lätt starkare motor så är det enligt min åskikt ok att göra ett byte. Men inte ifall du vill köra fortare. Då räcker troligen de 15 hk som du har idag./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nitro och tack för svaret. Jag slog till och har skaffat en Volvo Penta 25 hästars. Den var förvånansvärt lätt tyckte jag så det borde inte bli problem med själva vikten. Att det blev just en sådan beror främst på att en annan båtägare ville byta till sig min 6 hästars som jag själv tyckte var lite för vek. Syftet med en större motor är att kunna ta sig ut något längre på fisketurerna/badörana utan att all tid går åt till att åka båt. Kommer dock att försöka känna av vad som är en lämplig maxfart för att inte äventyra säkerheten. Inser ju att min gamle båt inte är byggd för jättehöga farter. :-) Mvh Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...