MattiasBergaker 0 Postad 13 September , 2020 Hej! Köpte en sotningssats och bytte bl.a topplockspackningen i aug 2017.. (VP AQ115A) Nu 3 år senare så har den gett sig igen.. Packningen är väldigt upprostad vid flera kylkanaler Är det dålig kvaltie på packningen, eller varför blir det såhär? Är Orbitrades sotningssats.. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=&sok=aq115&id=4512 Hälsningar Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 13 September , 2020 Det måste ju bero på att kanalerna i blocket är så slut att det inte klämmer fast packningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MattiasBergaker 0 Postad 14 September , 2020 Tycker att kanalerna känns okej, inget jag ser med blotta ögat iaf som skiljer de kanalerna där packningen är sönderrostad, kontra där det ser ok ut. Men vad är packningarna gjorda i för material, skall de rosta sönder så oavsett? //Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 14 September , 2020 På min motor skall toppen efterdras efter 20 gångtimmar. Om det är så på din motor också undrar jag om det är gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 15 September , 2020 18 timmar sedan skrev Rascal: På min motor skall toppen efterdras efter 20 gångtimmar. Om det är så på din motor också undrar jag om det är gjort? Eftersom man måste skruva bort vipparmsbryggan när man ska efterdra, vilket erfodrar att man ställer om ventilspelet efteråt, är det nog så att merparten struntar i att efterdra. På min motor kunde jag dra en hel del till vid efterdragningen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 15 September , 2020 (redigerade) 3 timmar sedan skrev stensino: Eftersom man måste skruva bort vipparmsbryggan när man ska efterdra, vilket erfodrar att man ställer om ventilspelet efteråt, är det nog så att merparten struntar i att efterdra. På min motor kunde jag dra en hel del till vid efterdragningen. Jag gissar också på att det inte är efterdraget eller på att toppen är lite skev. Redigerad 15 September , 2020 av M__G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MattiasBergaker 0 Postad 11 Oktober , 2020 (redigerade) Det verkar som att kylkanalerna vid den cylinder där det läckt igenom inte stämmer överens med övriga kylkanaler.. någon som varit med om liknande ? Redigerad 11 Oktober , 2020 av MattiasBergaker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MattiasBergaker 0 Postad 11 Oktober , 2020 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Oktober , 2020 Planheten bör mätas upp på både block ock topp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MattiasBergaker 0 Postad 11 Oktober , 2020 (redigerade) @Gelis ja, men kolla där ja ringat in, kylkanalerna är ju förskjutna där det läckt.. Edit: lägger till en förstorad bild... Redigerad 11 Oktober , 2020 av MattiasBergaker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 11 Oktober , 2020 Plockade fram en packning och lade den på ett block jag har stående i garaget. Ser precis likadant ut på det blocket så det kanske skall vara sådär. Ibland används hålen i packningen för att reducera flödet i vissa kanaler och därmed öka det i andra. De här öppningarna är ju framtill på motorn. B18/B20 brukar ju mest ha problem med varmgång på bakersta cylindern och där stämmer ju hålen i packningen mot de i blocket bra. I övrigt ser din motor ut att ha bra marginaler mellan kylkanalerna och cylindrarna vilket är det som är viktigt. Kom ihåg att kolla hur marginalen är i kanalerna på toppen också. Efterdragningen av topplocket är en aning jobbigt eftersom man måste ha bort ventilbryggan men det kanske är värt besväret ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MattiasBergaker 0 Postad 11 Oktober , 2020 @Faderullan Tack så mycket för ditt svar! Vågade inte skruva ihop den förut då jag trodde det var fel! Toppen ser också okej ut! Tack som sagt! 😊👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 11 Oktober , 2020 Så där har det alltid sett ut och det har så vitt jag vet inte varit något problem. Det finns en specialnyckel som gör att det går att efterdra alla cylinderlocksskruvarna utan att ta bort vipparmsstället. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser