lsjogren77 0 Postad 15 September , 2020 7 minuter sedan skrev M__G: Ja, det gör det rent generellt men inte modellspecifikt. Det kan ju vara så att någon lägger ihop ett plus ett när man läser symtomen och vet modellen, eller inte. Men möjligheten ökar såklart ju mera fakta som är känt. Sant. Men jag hoppas du förstår att jag inte vill prata om en båt som håller på att sjunka vid provtur. Båten är inte min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lsjogren77 0 Postad 15 September , 2020 1 minut sedan skrev Kane: Ajdå, då sitter man i klistret. Mitt självlänshål är 40 cm under vattnet. Tack för bild. Låter bara som att det saknas backventil. Som du har! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lsjogren77 0 Postad 15 September , 2020 13 minuter sedan skrev Kane: Ajdå, då sitter man i klistret. Mitt självlänshål är 40 cm under vattnet. Antar att det jag ringat in med rött är självläns med backventil men vad är det som jag ringat in med gult? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 15 September , 2020 29 minuter sedan skrev lsjogren77: Antar att det jag ringat in med rött är självläns med backventil men vad är det som jag ringat in med gult? Dyvikan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 15 September , 2020 2 timmar sedan skrev lsjogren77: Sant. Men jag hoppas du förstår att jag inte vill prata om en båt som håller på att sjunka vid provtur. Båten är inte min. Den genomföring Du ringat in med rött är i normala fall dränering från motorbrunnen. Om den genomföringen i detta fall inte är dränering från motorbrunnen utan har öppen förbindelse med utrymmet inne i dubbelskrovet är det något som är knepigt. I sådana fall måste det finnas en möjlighet att stänga förbindelsen. Och vilken nytta skulle den då göra då Du har en riktig dyvika på dyvikans rätta ställe. Från vilket hål kom de hundratals liter som rann ut? Nej jag tror att vattnet kommer från någon annan "genomföring", i dagligt tal kallat hål eller spricka. Undersök båten noga med kritiska ögon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 15 September , 2020 Nu har TS bifogat två bilder på olika akterspeglar och på bägge ritat röda och gula ringar. Risk för förvirring! Vi får förutsätta att bild 2 är @Kanes bild och vad TS avser med att ringa in genomföringar på den begriper inte jag iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 September , 2020 Varför inte ta en bild inifrån sittbrunnen, då syns det om det finns självläns på båten. Och skriv vad det är för båtmodell, det kan ju inte någon bli hängd för. Och du får säkert rätt svar blixt snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 15 September , 2020 2 timmar sedan skrev ChristerN: Vi får förutsätta att bild 2 är @Kanes bild. Stämmer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 15 September , 2020 9 timmar sedan skrev lsjogren77: Sant. Men jag hoppas du förstår att jag inte vill prata om en båt som håller på att sjunka vid provtur. Båten är inte min. Förstår i och för sig inte vad och vem som skulle bli putt på det, du nämner ju inget namn på ägaren, eller ens ort. Lite som att provköra en bil men vill inte nämna att det är en Volvo för det var något fel på den.,. Men nämna att den tillhör sven Svensson i Stockholm, ja det kan ju vara onödigt såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 15 September , 2020 9 timmar sedan skrev lsjogren77: Tack för bild. Låter bara som att det saknas backventil. Som du har! Backventilerna är långt ifrån täta, hindrar bara vatten att tränga in vid backning eller vågor akterifrån. Hamnar durken under vattenytan rinner vatten in men inte lika fort som utan backventilerna. Vissa har en ventil som stänger helt, typ ballofix. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 15 September , 2020 (redigerade) 2020-09-13 vid 17:17 skrev Baxlaget: Vi tror inte på det. En självläns har alltid utloppet ovanför vattenytan. Ännu högre under färd. Njä, inte alltid. På min Micore är utloppet under båten, öppet hål. Dubbla inlopp bak i durken kopplade till kran som aldrig behöver stängas. Redigerad 15 September , 2020 av sigge_1 Felstavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 15 September , 2020 2020-09-13 vid 17:17 skrev Baxlaget: Vi tror inte på det. En självläns har alltid utloppet ovanför vattenytan. Ännu högre under färd. Inte jag. 40 cm under vattenlinjen...... Se bild inlagd tidigare idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 15 September , 2020 18 minuter sedan skrev Kane: Inte jag. 40 cm under vattenlinjen...... Se bild inlagd tidigare idag. Och mina självlänsar mynnar ut så 3/4 är under vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 September , 2020 Fortfarande bygger det på nivåskillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 16 September , 2020 (redigerade) Alltså - någonstans är något trasigt, är svaret. En självläns är kopplad till en spygatt, antingen i en sittbrunn eller en motorbrunn. Det skall förmodligen gå en slang mellan hålet i aktern och spygatten. Att självlänsen mynnar under vattenlinjen är i sig inte konstigt. Om det blev fullt med vatten i skrovet när ni körde är något fel, och det är inte avsaknad av backventil. Gummiflärpens funktion är mer för att hindra att det trycks upp vatten i sittbrunnen/motorbrunnen när du backar med båten. Att en backventil är det enda som hindrar en båt att sjunka... nej, det tror jag inte alls på. Självlänsar är liksom inte raketforskning. Vattnet skall kunna rinna ut från en högre nivå. Redigerad 16 September , 2020 av Peter_K 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 16 September , 2020 (redigerade) 6 minuter sedan skrev Peter_K: Alltså - någonstans är något trasigt, är svaret. En självläns är kopplad till en spygatt, antingen i en sittbrunn eller en motorbrunn. Det skall förmodligen gå en slang mellan hålet i aktern och spygatten. Att självlänsen mynnar under vattenlinjen är i sig inte konstigt. Om det blev fullt med vatten i skrovet när ni körde är något fel, och det är inte avsaknad av backventil. Gummiflärpens funktion är mer för att hindra att det trycks upp vatten i sittbrunnen/motorbrunnen när du backar med båten. Att en backventil är det enda som hindrar en båt att sjunka... nej, det tror jag inte alls på. Ja, durken måste ju vara över vattenytan annars rinner ju vatten in, så har båten med all sannolikhet inte varit. Så något är fel. Tror vi kan och vågar säga att antingen är en slang eller rör mellan skrov och spygatt vara sönder och vatten läcker in den vägen, eller så saknades dyvikan eller otät, eller så är det ett hål i skrovet. Möjligen om det finns någon annan bordsgenomföring som är skadad. Felet borde vara rätt lätt att hitta kan jag tycka. I värsta fall får man väl sjösätta och se var det läcker in. Redigerad 16 September , 2020 av M__G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser