eos 1 Postad 11 September , 2020 đ€„HallĂ„ tĂ€nker dra om mitt elsystem pĂ„ en Mamba31 frĂ„n 80talet.dĂ„ det ser ut som pĂ„ mĂ„nga bĂ„tar, ormbo dĂ„ det sitter en gammal autobatt som driver brytarna, undrar jag vad den tillför, min tanke Ă€r att ta bort den och brytarna den försörjer, och ersĂ€tta med + rĂ€tt in i en brytar panel med sĂ€kringar. Ă€r jag ute Ă„ cyklar eller?  Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 11 September , 2020 Hej! Ăr inte det en sĂ„dan dĂ€r jĂ€ttedyr fjĂ€rrstyrd batterifrĂ„nskiljare, eller âhuvudbrytareâ? Om autobaten fungerar ordentligt tycker jag absolut att du skall behĂ„lla den. Om du tar bort den skall du ersĂ€tta den med en godkĂ€nd batterifrĂ„nskiljare. Det Ă€r bĂ„de sĂ€kerhetsmĂ€ssigt och praktiskt och Ă€ven ett krav i nyare bĂ„tar att en sĂ„dan skall finnas. AlltsĂ„ nĂ„gon central batterifrĂ„nskiljare mĂ„ste du ha.  NĂ€r man sanerar i elsystem tycker jag det Ă€r enklare att börja bakifrĂ„n, alltsĂ„ lĂ€ngst bort frĂ„n batterier och generatorn, i elsystemets kapillĂ€rer, att dĂ€r ta bort onödiga kablar och gammal utrustning som inte lĂ€ngre har nĂ„gon funktion, och sedan successivt jobba sig in mot elsystemets centralare delar. Man byter ut kablar efter behov.  Att göra en total makeover innebĂ€r dĂ€remot att man river ut allting och börjar frĂ„n scratch, det kan ju vara bra, men Ă€r ofta vĂ€ldigt tidsödande och man finner ofta att allting inte behöver bytas ut. 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
eos 1 Postad 11 September , 2020 (redigerade) vad menar du med avskiljare, rÀcker inte att avsÀkra ? Redigerad 11 September , 2020 av eos Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
eos 1 Postad 11 September , 2020 14 minuter sedan skrev eos: vad menar du med avskiljare, rÀcker inte att avsÀkra ? fel av mig frÄgade georg ohm Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
ABC 480 Postad 11 September , 2020 Ăr det en SUFA Autobat du menar? I sĂ„ fall Ă€r det en huvudbrytare med snabb automatsĂ€kring och underspĂ€nningsskydd, se lĂ€nken. Den förekommer pĂ„ bĂ„tar frĂ„n 80-talet, bl.a Maxi. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
eos 1 Postad 11 September , 2020 15 minuter sedan skrev ABC: Ăr det en SUFA Autobat du menar? I sĂ„ fall Ă€r det en huvudbrytare med snabb automatsĂ€kring och underspĂ€nningsskydd, se lĂ€nken. Den förekommer pĂ„ bĂ„tar frĂ„n 80-talet, bl.a Maxi. japp stĂ€mmer, undrar dĂ€rför om den Ă€r nödvĂ€ndig ,huvudbrytare har jag, och kylboxen tror jag har inbyggt spĂ€nningsvakt, övrig el bör vĂ€l klara sig utan underspĂ€nnings skydđ€Šââïžđd Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 11 September , 2020 1 timme sedan skrev eos: vad menar du med avskiljare, rĂ€cker inte att avsĂ€kra ? Nej det rĂ€cker inte, mellan batteri resten av elsystemet skall det finnas en grej som idag heter âbatterifrĂ„nskiljareâ. Men av tradition kallas den fortfarande för âhuvudströmbrytareâ. Sedan Ă€r det ju naturligtvis Ă€ven bra om det efter denna sedan kommer en vĂ€l dimensionerad huvudsĂ€kring.  Sedan skall du ju ha âtvĂ„â elsystem, eller iallafall tvĂ„ batterigrupper, en som bara försörjer motorn/startmotorn och kanske Ă€ven ankarspelets bogpropeller om sĂ„dana finns ombord. Sedan skall du ha en batterigrupp för âallting annatâ den brukar benĂ€mnas som âförbrukarbatteribankenâ. Och bĂ„da sessa skall dĂ„ ha varsin batterifrĂ„nskiljare. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 11 September , 2020 58 minuter sedan skrev eos: japp stĂ€mmer, undrar dĂ€rför om den Ă€r nödvĂ€ndig ,huvudbrytare har jag, och kylboxen tror jag har inbyggt spĂ€nningsvakt, övrig el bör vĂ€l klara sig utan underspĂ€nnings skydđ€Šââïžđd JassĂ„ en sĂ„dan, behĂ„ll den! Jag trodde först att det var en fjĂ€rrstyrd brytare, vill minnas att SUFA Ă€ven hade sĂ„dana i sitt sortiment dĂ„ det begav sig. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
eos 1 Postad 12 September , 2020 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: JassĂ„ en sĂ„dan, behĂ„ll den! Jag trodde först att det var en fjĂ€rrstyrd brytare, vill minnas att SUFA Ă€ven hade sĂ„dana i sitt sortiment dĂ„ det begav sig. Tackar för alla svar georg_ohmđ 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 20 September , 2020 2020-09-11 vid 20:30 skrev Georg_Ohm: ankarspelets bogpropeller Det var en ny touch pÄ effektiv tillÀggning! 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser