Boko57 4 Postad 9 September , 2020 (redigerade) Om jag ska byta kylarvätska på en AQ171 var tappar jag då av kylarvätskan? Tacksam för lite vägledning. Det är trångt i motorrummet så det är inte så lätt att se vid en första anblick någon lämplig avtappningskran. Redigerad 9 September , 2020 av Boko57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 10 September , 2020 Det sitter en avtappningskran i bakre delen av blocket på styrbordssidan. Sedan lossar man slangen mellan cirkulationspumpen och värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 10 September , 2020 Tack för informationen! Är det möjligen så att kranen skulle ha suttit där jag har utgång för varmvattenuttag på min motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rpetersson 4 Postad 23 September , 2020 On 9/10/2020 at 7:43 AM, Boko57 said: Tack för informationen! Är det möjligen så att kranen skulle ha suttit där jag har utgång för varmvattenuttag på min motor? Det är möjligt, för så är det kopplat på min Nanni-motor. Servicemanualen visar på en kran men i själva verket är slingan till varmvattenberedaren kopplad där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 23 September , 2020 Lossa slangen så tömmer du blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 624 Postad 23 September , 2020 Passa samtidigt på att byta de bedrövligt rostiga slangklämmorna, innan de går av ! Annars kommer kylarvätskan att tappas av automatiskt när du minst vill det.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 23 September , 2020 Just nu skrev IngemarE: Passa samtidigt på att byta de bedrövligt rostiga slangklämmorna, innan de går av ! Annars kommer kylarvätskan att tappas av automatiskt när du minst vill det.... Ja, fast om TS lossar de där lär de inte gå att få dit igen så det löser sig nog naturligt. Dubbla motriktade rostfria slangklämmor rekommenderas (och är väl ett CE-krav). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 624 Postad 23 September , 2020 Dubbla är inte CE-krav på motorns interna kylvätskesystem, men på anslutningar under vattenlinjen på sjövattensidan - ja. Men nu är nog TS båt så gammal att CE inte var uppfunnet då. Likväl är det väldigt mycket bra saker som står i CE-kraven som mycket väl kan appliceras på äldre båtar. Dubbla klämmor (där det får plats) på kritiska system, även de som inte direkt får båten att riskera sjunka, är ingen dum idé. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 23 September , 2020 Just nu skrev IngemarE: Dubbla är inte CE-krav på motorns interna kylvätskesystem, Ok, då vet jag. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 23 September , 2020 Bilden visa inte hur det ser ut idag eftersom jag bytte slangklämmorna till rostfria och tog en ny slang samt två stycken rör 90 gradsvinklar för att få en snygg och hållbar lösning. Problemet är dock att idag när motorn är monterad så är det så tajt med utrymme och dessutom krängde jag på slangen med stort besvär på 90 gradsvinklarna att jag nog knappast kan tappa av så lätt där. Det får nog bli en annan lösning på att byta kylvätska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser