Tellski 0 Postad 8 September , 2020 (redigerade) Hej, Är det nån som har erfarenhet av Selva eller Tohatsu utombordare? Skulle gärna vilja höra feedback från vardera motor. Det börjar bli dags att skaffa en 40 hk motor till båten Redigerad 8 September , 2020 av Tellski Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 9 September , 2020 Inte i din storleksklass men har haft en tohatsu på 4 hk, den fungerade bra de åren jag hade den. Tycker aldrig jag hör eller läser mera negativt om något av fabrikatet. Selva är väl eller har varit någon japansk motor till viss del? Även om det är enda europeiska utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 127 Postad 9 September , 2020 Köpte en ny Tohatsu 40 hk till en Ryds 480 RSI och den motorn gick kanon. Men det är ju några år sedan förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 9 September , 2020 Googling ger vid handen att selva verkar vara Yamaha rakt av på fyrtakt.till och med deras färg på riggen. Jag har en Yamaha f 150, kollar bilderna på Selmas hemsida. Ser ingen skillnad alls på riggen och kåpan förutom färgen på kåpan. Så kanske ligger sanning i att de är samma. Säkert någon som sitter med mera kunskap och inte bara googlat och kollat bilder, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 535 Postad 9 September , 2020 Har en Selva 70 hk som helt igenom en Yamaha-motor med två undantag. Kåpan och delar av elektroniken. Elektroniken är speciell på just min motor då det är en ”chip-trimmad” sk XSR. Övriga Selvor har samma elektronik som Yammorna, förutom, tror jag, service-interfacet. Värt att notera är att Yamaha-service vägrar ha med Selvorna att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tellski 0 Postad 9 September , 2020 @ChristerN Tack för informationen Vad har du för årsmodell på din motor? Hur tycker du att den har fungerat? @M__G Tack för informationen Vad hade du för årsmodell och vad tyckte du var bra och dåligt? Har googlat väldigt mycket och jag hittar samma information som dig. Har läst att dom mindre motorerna är Selvas "egna", och dom större har nånting med Yamaha att göra. @ChristerN verkar ha ganska bra information. @Freez Tack för informationen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 535 Postad 9 September , 2020 1 minut sedan skrev Tellski: Vad har du för årsmodell på din motor? Hur tycker du att den har fungerat? Årsmodell: 2018 Timmar: ca 40 Med den bakgrunden vore det konstigt om den inte fungerade klockrent. Blev faktiskt ett jättelyft prestandamässigt att gå från en äldre 50 hk 4-t till en modern 74-77 hk (för XSRger några hk extra). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 9 September , 2020 7 minuter sedan skrev Tellski: @ChristerN Tack för informationen Vad har du för årsmodell på din motor? Hur tycker du att den har fungerat? @M__G Tack för informationen Vad hade du för årsmodell och vad tyckte du var bra och dåligt? Har googlat väldigt mycket och jag hittar samma information som dig. Har läst att dom mindre motorerna är Selvas "egna", och dom större har nånting med Yamaha att göra. @ChristerN verkar ha ganska bra information. @Freez Tack för informationen Det var en fyra hk tvåtakt. Det var lätt att bära. Startade alltid snällt, även efter vintern. Nackdelen var såklart tvåtaktsrök och vibrationer men å andra sidan encylindrig så... den bytte jag pga nya miljökrav som kräver fyrtakt i sjön den används. Inte för att den var dålig. Den var från -06. Den är ersatt av en Yamaha 5 hk fyrtakt. Den större yamahan som jag har på en båt i havet är från -07, f150. Fungerat bra alla åren men fick på garantin bytt balansaxlar vilket verkar ha varit vanligt under några år. Eller är, men inget hört eller läst på länge om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser