Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
krbj

GXI 5,7

Rekommendera Poster

Hej,

På väg att ge upp. Har haft ett antal mekaniker som inte löst gåtan.

 

Har en Bavaria 27 sport med VP 5,7 GXI

 

Problemet är att jag kommer inte upp i planing. Den varvar max 4000 rpm vid drift och jag behöver ett par hundra rpm till för att komma i plan och så kan jag sedan dra ner gasen. När jag inte har någon växel i så varvar motorn mer än 4000 rpm.

Det är precis som att det saknas några hästkrafter.

Har bytt bränsleslang, filter och pump. Även trycktestat nya pumpen

Inget vatten i bränslet.

Även bytt TPS sensor, givare, känselkropp, mappsensor.

Bytt alla stift och tändkablar

Bytt alla spridare

Kompressionprovat som visar bra värden.

Känns som att jag bytt all väsentlig hårdvara men har fortfarande samma problem

 

Så alla tänkbara tips tas emot!

Den som kommer på vad felet kan vara utlovas ett drickbart pris av bra kvalitet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev krbj:

Hej,

På väg att ge upp. Har haft ett antal mekaniker som inte löst gåtan.

 

Har en Bavaria 27 sport med VP 5,7 GXI

 

Problemet är att jag kommer inte upp i planing. Den varvar max 4000 rpm vid drift och jag behöver ett par hundra rpm till för att komma i plan och så kan jag sedan dra ner gasen. När jag inte har någon växel i så varvar motorn mer än 4000 rpm.

Det är precis som att det saknas några hästkrafter.

Har bytt bränsleslang, filter och pump. Även trycktestat nya pumpen

Inget vatten i bränslet.

Även bytt TPS sensor, givare, känselkropp, mappsensor.

Bytt alla stift och tändkablar

Bytt alla spridare

Kompressionprovat som visar bra värden.

Känns som att jag bytt all väsentlig hårdvara men har fortfarande samma problem

 

Så alla tänkbara tips tas emot!

Den som kommer på vad felet kan vara utlovas ett drickbart pris av bra kvalitet :)

Provat byta propeller? Är den för stor eller har fel stigning orkar inte motorn varva ur.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte bytt propeller och den gick bra säsongen 2019 och i år funkar det inte. Finns heller inga skador eller dyl på propellern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen påväxt men känslan när man kör så skulle man kunna tro att man släpar på 10 meter sjögräs

Redigerad av krbj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med bränsleslangen i en dunk så du inte har problemet i tanken, smuts i utloppet till bränsleledningen eller täppt i avluftningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev syd-:

Prova med bränsleslangen i en dunk så du inte har problemet i tanken, smuts i utloppet till bränsleledningen eller täppt i avluftningen.

Det var den första åtgärden jag gjorde. Har också öppnat tanken för att kolla hur bränslet såg ut. Visst fanns det lite småskräp men inget som inte fastande i filtret. Filtret som jag bytte till ett mycket bättre än original

Redigerad av krbj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Har du mätt bränsletrycket?

Yes, ligger stabilt på 50 psi även vid drift. Tappar ungefär 1 psi/minut när motorn är avstängd vilket jag har fått sagt är godkänt. Lågtryckspummpen ger 10 psi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du rengjort falmskyddet / kört med öppen motorlucka för att säkerställa att det inte är problem med luft.

 

Ett leak down test kanske skulle kunna ge mer insikt ifall du har ett mekansikt problem?

 

Inga missljud från drevet som indikerar att det "bromsar" ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget fel på lufttillförsel. Har inte hört något missljud från drevet men jag har vart inne på samma sak. Det borde bromsa även vid låga varv men det finns inget som tyder på det.

 

Känns som jag gått igenom alla mekaniska saker. Så det jag frågar mig är ifall det kan vara något med elektroniken men vet inte var

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev krbj:

Inget fel på lufttillförsel. Har inte hört något missljud från drevet men jag har vart inne på samma sak. Det borde bromsa även vid låga varv men det finns inget som tyder på det.

 

Känns som jag gått igenom alla mekaniska saker. Så det jag frågar mig är ifall det kan vara något med elektroniken men vet inte var

Ja, bromsar drevet borde ju märka ökad bensinförbrukning även i lägre farter.

 

antar att motorn går jämt / funkar bra i övrigt (på de lägre varvtalen)?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går felfritt men känns som att det fattas kraft vid högre vartal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev krbj:

Går felfritt men känns som att det fattas kraft vid högre vartal

Har tyvärr inte mkt mer att bidra med här, kanske någon annan har en ide?

 

En högoddsare skulle kunna va att din båt väger mer än tidigare säsonger (står med vatten nånstans). Men det har du säkert redan undersökt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är väl något undermotoriserad i sig? 4800 kg / 5,7

Vad brukar du ha för marschfart/varvtal? Samt topp?

Kanske räcker med packning och lite slem på skrovet? 

Har du trimplan? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn måste vara i minsta laget för din båt, så den får kämpa för att komma upp i plan?

På beskrivningen låter det som att motorn är frisk/allt är kollat.

 

-Om trimplanen inte är helt nedfällda kanske den inte orkar upp?

-Mycket last långt bak i båten/fyllda tankar?

-Felaktigt trimmat drev, så det står fel/mätaren visar fel?

 

Fler spekulationer på samma tema med undermotoriserad båt där små avvikelser kan vara tillräckliga för att den inte ska orka upp:

 

-Stödlagret slut.

-Något lager i drevet som är slut och som bromsar mer ju mer effekt du skickar till det.

-Tändningen spökar på något sätt

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att felsöka med vacuummeter verkar vara en bortglömd konst nu när alla stirrar sig blinda på felkoder och elektroniska fel. Det är lätt gjort då man inte behöver skruva bort något. Bifogar utdrag ur verkstadshandboken.

Vacuummätning 1_20200912_0001_NEW.jpg

Vacuummätning 2_20200912_0001_NEW.jpg

Vacuummätning 3_20200912_0001_NEW.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...