Gäst Axell Postad 5 Juli , 2005 Har nu kommit till skott och köpt en gummijolle med motor. Det medföljde en bensintank i plast! (var tog de gamla stålpjäserna vägen?) som dessutom började läcka vilt när solen låg på!? På dunken stod det förvaras i väl ventilerat utrymme och med säkerhetsventil öppen - hur gör man det i en segelbåt ??? Motorn har en inbyggd 1,5L tank - ska jag skippa plastdunken och satsa på en reservdunk typ jeepdunk? Tacksam för synpunkter!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micke Postad 5 Juli , 2005 kan det ha nått med VRO pumpen att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 5 Juli , 2005 Köp en jeepdunk i plåt istället, och förvara i en av stuvfacken i sittbrunnen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Axell Postad 5 Juli , 2005 Låter som en bra ide... Jag kör på en 10L jeepdunk som bunker och köper en liten plastdunk som reservtank till jollen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst LonelyBird Postad 7 Juli , 2005 Om du använder dig av en jeepdunk i marint bruk, se till följande: 1. Släng den då den blivit rostangripen. 2. Fixera alltid haspen med ett snöre efter det du använt jerryn (jag har förlorat en vän då haspen öppnats under transport). m.v.h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abcdefg 0 Postad 15 November , 2005 Rätta mig om jag har fel, men när jag läste in min A.D.R. Licens, för en del år sedan, sa dom att Jeep dunkens förslutning inte är godkänd för transport. Skulle alldrig själv komma på tanken, att använda sådana 30- tals grejer. 2005! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 18 November , 2005 Hej Lonley Bird Ja vill inte verka påträngande men det skulle vara intressant om du kunde skriva något mer om vad som hände så vi andra inte behöver göra samma misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiniMe 0 Postad 18 November , 2005 Jag slängde ut plåtdunken och köpte en likadan plastdunk som på bilden. Den fick sin plats aktern under pinnen. aktern är öppet men en tvärgående balk förhindrar att den kan rammla ur båten. Bra plats, den är ur vägen och inga rostfläckar i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 24 November , 2005 Har bestämt för mig att en vanlig jeepdunk ej är godkännd för yrkesbruk att förvara/transportera brandfarliga vätskor i tex bensin. Försvarets dunkar av GAMMAL hederlig förkrigsmodell duger tex inte ens för försvaret att använda vid tex civil sjötransport av armeförband. Slutsats: Kolla under dunken, den skall stå en lång harang av X,Y o en massa siffror, detta är ett typgodkännande. Köp inget annat som ej håller tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 29 November , 2005 Om det läcker när solen skiner på tanken så beror det på övertryck. Öppna avluftningsventilen. Sitter på tanklocket. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
polarbear 0 Postad 29 November , 2005 Det finns bensindunkar i plast (reservdunk till bil) på 10L dom är vad jag vet godkända men har begränsad livslängd och skall inte utsättas för sol ljus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 29 November , 2005 Bensindunkar i plast skall vara datumstämplade, bäst före datum är 5 år från tillverkning, gäller även trycktankar i plast. För övrigt är det sällan som trycktankar är godkända att transportera/förvara brandfarliga vätskor i vid vägtransport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 November , 2005 Tankar som inte tål bensingasens övertryck ska inte användas. Det finns många tillverkare som slarvar med detta. Tillverkar man en tank bör man ha så pass tid på sig att man slår i en skvätt bensin i tanken och sätter den i ett värmeskåp. Kan väl ta ungefär ett par timmar. När man då ser att det läcker ut gaser så förbättrar man konstruktionen. Bl.a har en känd biltillbehörskedja orangea tankar som läcker när det börjar bli lite varmt. Den luftskruv som finns på tanken är till för att släppa in luft när bensinen förbrukas. Den ska givetvis vara stängd när motorn är frånslagen. Är den öppen så är det brandrisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 December , 2005 Fattar inte riktigt vad det är för fel att ha en jeepdunk? kanonbra grejor ju! får ner en tre fyra stycken under trappan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser