under 0 Postad 4 September , 2020 (redigerade) Fick precis tillbaka min båt efter den varit inne på verkstad. Det kunde konstateras att det kommit in vatten i motorn. När vi talar vidare om hur detta kan ha hänt då jag rengjort och blåst ur tankarna (separata 25 trycktankar) och att jag dessutom oftast tankar på landmack så berättar jag om den enda gången jag tankat på sjömack. Det var klintsundet. Då häpnar mekanikern och berättar att han gjort det samma och fick kort efter problem med vatten i motorn, samt att en annan kund han haft fick exakt samma problem. Nu vill jag ju såklart hellre fria än fälla, men är det nån annan där ute som också fått problem med vatten i motorn efter tankning vid sjömack och specifikt vid Klintsundet? Tack! Redigerad 4 September , 2020 av under Typo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 4 September , 2020 (redigerade) Hoppsan, vad tråkigt med vatten i bränslet! Jag införskaffade för några år sedan en tratt med filter som hindrar både vatten och skräp att passera tratten vid påfyllning. Denna används varje gång tanken fylls på. "Tratten som filtrerar all smuts och vatten från bensin, diesel, flygbensin och oljeblandad bensin. Använd tratten när du fyller från dunkar och tankar där det kan förekomma kondensvatten." Rekommenderar att införskaffa en sådan tratt, tex denna vilken finns i några olika storlekar! Redigerad 4 September , 2020 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 4 September , 2020 Nu vet jag/vi ingenting om hur gammal/ny motorn är, men sitter det inte ett vattenfilter på maskinen? Min 60 Yamaha från 92 har det i form av ett snapsglas och min mercrusier i inombordare sitter det ju filter som ska ersättas efter x antal timmar (jag gör det 4 gånger året iallafall). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 4 September , 2020 4 minuter sedan skrev patrikflink: Nu vet jag/vi ingenting om hur gammal/ny motorn är, men sitter det inte ett vattenfilter på maskinen? Min 60 Yamaha från 92 har det i form av ett snapsglas och min mercrusier i inombordare sitter det ju filter som ska ersättas efter x antal timmar (jag gör det 4 gånger året iallafall). Vattenfilter har inte obegränsad kapacitet, utan kan bara hantera de små mängder som kan uppstå av kondensation och liknande i tanken. Om bensinen är förorenad från pump med betydande mängder hjälper inget vattenfilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 4 September , 2020 2 timmar sedan skrev raol: Vattenfilter har inte obegränsad kapacitet, utan kan bara hantera de små mängder som kan uppstå av kondensation och liknande i tanken. Om bensinen är förorenad från pump med betydande mängder hjälper inget vattenfilter. Jo, såklart har dom begränsad mängd, men man kan väl kolla sitt snapsglas efter varje tankning tex. Filtret till min inombordare byter jag oftare än vad som är inom serviceintervall. Sen köper jag ditt resonemang ang betydande mängder vatten. Är det 50% vatten och 50% bensin så är det inte okej. Då borde man även få tillbaka lite pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 4 September , 2020 Det händer ibland att marknedgrävda tankar tar in vatten vid kraftigt regn. Det finns ställen på en bränslecistern där vatten kan leta sig in om vattnet inte kan rinna undan på ett normalt sätt och tekniker har varit dåliga på att säkra dessa luckor som ligger under brunnslocken rakt ovanför cisternerna. Jag kör ju tankbil för Circle K och Ingo så jag vet vad jag talar om här. Här en mack uppe i Kil i Värmland på midsommardagen iår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser