Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
raol

Faktisk maxhöjd som passerar under Skaftöbron?

Rekommendera Poster

Den som skulle kunna mäta med laser eller liknande skulle bli en stor hjälte. Många är båtarna som är i detta gränsland mellan gamla och nya höjden på Skaftöbron. Många är också de som  vill ta vägen om Bassholmen på väg söder eller norrut men inte vågar (eller vill pga den omväg som blir om man inte vågar). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev b_syrsa:

Ovanstående gemensamt borde innebära att den seglingsfria höjden mitt under bron en dag med medelvatten är ca 1,5 meter mer än vad som står utmärkt i sjökortet.

Nej det är felaktigt.  
Mitt under bron kan vara betydligt högre. 
1,5 meter över vid mw gäller vid brons lägsta punkt. 
Definitionen och beräkningsgrunden finns högre upp i tråden. 
TS har fått svaret ett flertal gånger men det verkar vars svårt att få in. 

 

Vill man veta den maximala höjden exakt kan man kontakta broägaren och fråga helt enkelt. 
Men vad slår att måtta på ett foto...🙄

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, i dag var jag vid bron och tog lite bilder för att kunna mäta bra. När jag stod längst ut på bryggan frågade jag en som var på båten hur hög masten på den var och förklarade varför jag var där.
- Då är det han där (pekade på en annan man bak i båten) du ska tala med. Han har mätt med laser!

Jag fick då veta att de varit och mätt rakt under bron med laser från en gummibåt, och vid mättillfället också kollat olika referenspunkter i närområdet för att veta hur vattenståndet på platsen var just då. Deras båt är ca 16.8 m och går för det mesta under. Vid högvatten kan det bli trångt, så då får de välja utsidan. Just i dag, mitt på dagen, var det lågvatten, kanske 20-30 cm under normalt, och enligt deras mätningar bör det ha varit 17.2-17.3 m fritt under bron just då.

Därmed är jag nöjd. Ingen båt vi ens spekulerar kring har en masthöjd på mer än 16 m, och den kommer i princip alltid att komma under med god marginal då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr han jag inte in för att ta kort i går. Ledsen för det. Men jag pratade med en som haft båt i den hamnen och han nämnde att det skulle finnas (i alla fall fanns det då) en 17 m markering på en av bropelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mast är 16,2 m över vattenytan och jag går under utan problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag själv mäter på de bilder jag tagit får jag en bit över 17 m. Mer precist 17.4 m, men jag bedömer att osäkerheten är 0.1-0.2 m åt varje håll. Jag konstaterar också att den allra högsta punkten av brovalvet är 1-2 m väster om höjdskylten, men är man inom den delen som ser platt ut, och undviker stuprören, så ser det inte ut att vara mer än nån decimeter eller två lägre, men jag kan inte säga exakt. Stuprören sticker ca 0.5 m ner under betongkanten, till synes helt i onödan. Ett par stuprör har de också lyckats placera inom nån meter från brovalvets högsta punkt...


Obs! Bilderna jag mäter på är vid lågvatten. De tre närmaste mätpunkterna, Brofjorden, Uddevalla och Stenungsund, visade alla ca 25-30 cm under medelvattenstånd vid den aktuella tidpunkten. Så vid normalvattenstånd, enligt de mått jag fått fram på mina bilder, är höjden förmodligen prick 17 m vid den högsta punkten. Och vid senaste veckans högsta högvatten skulle höjden "bara" vara ca 16.6-16.7 m.

Jag skulle tro att man bara ska vara en gnutta över 16 m för att säkert komma under vid alla normala vattenstånd, undantaget när det är högvatten pga storm och kraftiga lågtryck. Jag kan förstås inte garantera nåt alls. Min utflykt dit i dag var bara för min egen skull egentligen. För att känna mig trygg med att de båtar vi kan tänkas köpa alla kommer under med god marginal.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en båt, som har en masthöjd som är högre än att den inte klarar att gå under Skaftöbron, klarar den också att passera Isalandsberg i saftigt dåligt väder.

Passagen av Stånge huvud är ju betydligt värre än Islandsberg och där måste du ju passera - om du inte vill gå på utsidan Kornöarna och Bohus Malmön.

Sen är det ju mysigt att gå både Nordströmmarna och Snäckedjupet. 

Små båtar - mindre bekymmer.
Större båtar - större bekymmer
Ingen båt alls - otänkbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men vad båten klarar och vad besättningen klarar är inte nödvändigtvis samma sak... :)

 

Även om man inte kan eliminera alla besvärliga passager, så kan man i alla fall minimera antalet.

Dessutom är det en oerhört vacker väg att ta, vilket är skäl nog! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev gusten1:

Min mast är 16,2 m över vattenytan och jag går under utan problem.

Hittills bästa svaret i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev gusten1:

Min mast är 16,2 m över vattenytan och jag går under utan problem.

Ligger Du på rygg när Du mäter... 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Jo, men vad båten klarar och vad besättningen klarar är inte nödvändigtvis samma sak... :)

 

Även om man inte kan eliminera alla besvärliga passager, så kan man i alla fall minimera antalet.

Dessutom är det en oerhört vacker väg att ta, vilket är skäl nog! :)

 

Jo - nog klarar de flesta båtar betydligt mer än vad besättningen klarar. 

Problemet med passagen vid islandsberg är väl att det kommer korssjö från många håll. Annars ur risksynpungt är det väl den minst besvärliga passagen av de lite mera spektakulaära.

Vilken som är värst av de tre andra - Stånge huvud, Valö huvud eller Tjurpannan - vill jag låta vara osagt.

Men det är en fina leder via Snäckedjupet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev toaen:

Vilken som är värst av de tre andra - Stånge huvud, Valö huvud eller Tjurpannan - vill jag låta vara osagt.

Tja, men två av dem är på andra sidan hemmahamnen, så de behöver inte passeras för att komma hem söderifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev raol:
16 timmar sedan skrev toaen:

Vilken som är värst av de tre andra - Stånge huvud, Valö huvud eller Tjurpannan - vill jag låta vara osagt.

Tja, men två av dem är på andra sidan hemmahamnen, så de behöver inte passeras för att komma hem söderifrån.

 

Seglar du aldrig norröver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade lite bekymmer där i somras. En av båtarna i vårt sällskapet mätte 16,4 så vi vågade inte gå under. Det blev övernattning hos Fantasi Marin...
Enligt gubbarna i hamnen där så är Fantasi 37 byggda för att kunna gå under bron.
Hursomhelst morgonen efter när vi låg och cirklade utanför hamnen innan avsegling kom en båt norrifrån. Den mätte 16,5m och han hade gått där i många år fick vi veta efter lite hojtande mellan båtarna.
Dock är det som någon skrev det nya sättet att mäta, med medelhögvattenstånd osv, som ändrat på brohöjden från typ 17 till 15,4.
Man lär sig mycket på hamnskvaller under en kväll...

 

Lycka till med båtköpet
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev toaen:

Seglar du aldrig norröver?

Det händer, men då har ju Skaftöbron inget med det hela att göra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...