Marerik69 0 Postad 3 September , 2020 Hej....Har en fråga om motorbåt med utombordare på vintern: Ska ha i min Ryds 535 med 60 hk hela vintern (bor i Skåne). Vad bör jag tänka på? Bor nära så kan titta till den ofta. Kan motorn gå sönder? Ska man inte kunna använda sin båt på vintern? Tacksam för svar😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 3 September , 2020 Jag har kört utombordare på vintern, den enda åtgärd jag gjorde var att lämna den i vattnet så att kylvattnet kunde dräneras ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marerik69 0 Postad 3 September , 2020 1 timme sedan skrev Gripen72: Jag har kört utombordare på vintern, den enda åtgärd jag gjorde var att lämna den i vattnet så att kylvattnet kunde dräneras ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marerik69 0 Postad 3 September , 2020 Alltså räcker det med att ha motorn nertiltad? Finns det inget som kan frysas sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 3 September , 2020 (redigerade) Tvärt om skulle jag säga. Om båt och motor fryser fast så vill du inte att skrovet lossnar innan motorn och det är sannolikt att det sker. Det kan bli håriga brytkrafter då. Jag har haft båt med utombordare i sjön året runt i tio år, motorn helt upptiltad ur vattnet hela tiden. Redigerad 3 September , 2020 av StyrmanKarlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 3 September , 2020 Kan tillägga att om skrovet fryser fast oc du inte har några genomföringar under vattenlinjen, och arr motorn är ur vattnet så händer inget utom att skrovet lyfter lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 4 September , 2020 TS undrar om det går att använda båten på vintern, så jag förutsätter att isläget inte är allt för svårt. Är det minusgrader och du tiltar upp maskinen kommer inte kylvattnet att dräneras, vilket medför risk för frysskador, kanske skiljer på olika märken, men impellern kommer garanterat frysa fast i pumphuset oaktat märke. Oavsett så fryser den snabbare uppe i luften än om den ligger nere i vattnet. Jag vill påstå att när en båt med utombordsmotor har fryst fast i isen och när det sedan blir töväder, brukar isen släppa först runt riggen, sedan skrovet. I instruktionerna till min Mercury 135 V-6 2t stod det specificerat att maskinen alltid skulle lämnas nere. OT, detta gällde för övrigt även på sommaren eftersom maskinen inte gick att tilta helt ur vattnet, halva växelhuset låg forfarande i, vilket medförde att det katodiska skyddet inte skulle fungera fullt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 4 September , 2020 Om man inte kan tilta upp motorn helt skall man nog akta sig för infrysning. Kan också vara så att kylvatten inte dräneras o så fall. Detta är utanför min kunskapssfär. Upptilning över vattenytan va ett krav för vår vinterbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 4 September , 2020 2020-09-03 vid 20:34 skrev StyrmanKarlsson: Tvärt om skulle jag säga. Om båt och motor fryser fast så vill du inte att skrovet lossnar innan motorn och det är sannolikt att det sker. Det kan bli håriga brytkrafter då. Jag har haft båt med utombordare i sjön året runt i tio år, motorn helt upptiltad ur vattnet hela tiden. Inte vad motortillverkerna rekommenderar. Det skall vara nedtiltat vid risk för minusgrader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 4 September , 2020 (redigerade) Det låter lite märkligt i mina öron. I princip säger de att "använd inte våra motorer vid risk för isläggning". Sommarmotorer? Redigerad 4 September , 2020 av StyrmanKarlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 4 September , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Gripen72: kanske skiljer på olika märken, Johnson ocean runner. 115 och sedermera 150 Redigerad 4 September , 2020 av StyrmanKarlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marerik69 0 Postad 4 September , 2020 Tack för alla förvirrande svar.... Är det ingen som kan svara kort och gott: Kan man ha båten i på vintern utan risk för skador? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 4 September , 2020 Tydligen inte. Jag har haft båt i sjön i typ tio år utan problem med motorn upptiltad ur vattnet men det är ju bara min erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 4 September , 2020 51 minuter sedan skrev Marerik69: Tack för alla förvirrande svar.... Är det ingen som kan svara kort och gott: Kan man ha båten i på vintern utan risk för skador? Det finns alltid en risk för skador, ska du inte använda båten mår motorn bättre av att konserveras och landförvaras. Men man får intrycket av att du vill använda båten på vintern, det som då sätter gränsen är isläget. Är det minusgrader lämnar du motorn nedtiltad, annars fryser impellern som pumpar kylvatten till motorn. Jag har använt utombordare ned till ca 10 minus, och kört genom 3-5cm isskorpa ett par hundra meter innan jag kom ut på öppet vatten. Färgen på riggen får skador, men en rostfri propeller klarar sig fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 4 September , 2020 1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson: Det låter lite märkligt i mina öron. I princip säger de att "använd inte våra motorer vid risk för isläggning". Sommarmotorer? Det de säger är att lämna motorn i sjön om du vill att den ska funka imorgon när det är minusgrader Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 5 September , 2020 Jo, och jag har ingen anledning att argumentera emot tillverkarens rekomendationer. Dock skulle jag inte välja den motorn till min åretrunt båt då jag tycker att det är en undermålig konstruktion som inte klarar att dränera kylvattnet vid upptiltat läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 5 September , 2020 Tillverkarna har väl inte valt att prioritera att kylvattnet ska kunna dräneras i varje upptänklig position som motorn kan vara i, det säkert skulle bli ett onödigt komplicerat kylsystem med begränsad nytta då det fungerar utmärkt att lämna den i körläge, sommar som vinter. Jag tycker inte konstruktionen är undermålig, alla drivlinor har sina för och nackdelar, men jag håller med dig om att det finns bättre allternativ än en utombordare om man ska stångas med is. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 5 September , 2020 (redigerade) Kanske en dum fråga men varför har man bemödat sig att konsteuera och implementera power trim om den inte skall användas? Redigerad 5 September , 2020 av StyrmanKarlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 5 September , 2020 38 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: Kanske en dum fråga men varför har man bemödat sig att konsteuera och implementera power trim om den inte skall användas? Använder du den inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 5 September , 2020 Jag antar att du menar tilten. Den använde jag bara när jag ville kontrollera propellern etc, eller när jag tog upp båten på trailer. Jag valde som sagt att aldrig lämna motorn upptiltad, på sommaren därför att hela motorn inte gick att ta ur vattnet, och på vintern för att den inte skulle frysa sönder. Och jag kan tillägga att även om det skulle gått att tilta upp hela motorn ur vattnet, skulle jag ändå inte göra det på sommaren, jag vill inte att det ska stå kvar fickor med salt kylvatten och orsaka korrosion i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batm 1 Postad 6 September , 2020 Mercurys manual: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser