Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
tajjson

Var kan man köpa oljefilter till OMC 5.0 -1988?

Rekommendera Poster

Har en Bayliner 2455. Var köper man billigast och bäst nytt oljefilter till den i Stockholmsområdet? Nån som kan rekommendera vilken olja man ska använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står i rubriken...men det syns kanske lite dåligt.. Motorn är en OMC 5.0 1988.. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMC 5.0 är en Ford 302 och passande oljefilter hittar du på Hansen Marine i Spånga. Tel: 08-474 50 01. Kostar 56 kr. Själv så kör jag med vanlig mineralolja, finns säkert mängder av synpunkter på vilken olja man ska använda. Hansen Marin kan säkert rekommendera dig någon lämplig olja Lycka till Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara en chevy 305 som min gamla.Och vad jag kan se i hans fotoalbum så ser det ut som en chevy. Svaret är dock samma, Hansen eller för den del någon bilfirma typ Autoexperten som säljer purolator filter. Har tyvärr inte numret i huvet. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska jag ta och åka en sväng till Hansen idag. Tidigare ägaren hade använt helsyntetisk olja..Men jag frågar på Hansen och hör om dom har ngt tips... Hur kan man avgöra om det är en Chevy eller Ford motor? Går det att se på modellbeteckningen? Tack för svaren :-) Man har mycket att lära.. Var in på Bayliners hemsida och tänkte försöka ladda ner manualen till båten.. Hmm äldsta manualen var från 1995...grrr Nån som vet var man kan få tag i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Cheva så heter den väl OMC 200, 210, 215, 225 eller 230. OMC 5.0 är så vitt jag vet alltid en Ford 302? Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är strömfördelaren i framändan så är det en ford 302*5,0l* är den i bakändan är det en cheva 305 *5,0l* På bilden verkar det vara en Cheva...har du som sagt fördelaren bak är det en Cheva 305.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt upp en ny bild på motorn. Finns det någon som säkert kan säga om det är en Ford eller Cheva? Tack på förhand!

post-11852-1394234426,0148_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser exakt ut som min gamla och det borde varit en chevy eftersom jag flyttade över ventilkåpor, fördelare, insug mm till den nya chevy 350:n. Brukar även stå GM i bakkant på blocket där transmissonskåkan skruvas mot motorn. Har för mig att det står på högersidan från fören sett. Brukar även stå ett serinr där. Instruktionsboken kan du få skickad direkt från Bayliner kostnadsfritt. skicka ett mail till Jeannette.Hamilton@bcfamilyboats.com med modell och årsmodell, enklast är att skriva HIN (Står bla på utsidan av akterspegeln) Brukar ta nån vecka. Jag blev rådd att köra på mineralolja under inkörningen och helst även i fortsättningen men jag får se hhur jag gör. Fördelen med mineraloljan är ju att den är billig. Lycka till Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska jag genast maila henne och be om en manual. Tack för det värdefulla tipset :-tackar Nu har jag varit till Hansen Racing och handlat filter och olja. Dom rekommenderade inte helsyntetisk olja pga att det är lite större lagerspel i dessa motorer. Då blir det lite meka av på Fredag :-) Ska man fylla på olja i samma hål som oljestickan? Behöver man en tratt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fyllde min genom locken på ventilkåporna, fyllde hälten på varje sida men tror inte det behövs utan du kan nog hälla allt på en sida det rinner ner ändå och min motor hade jag precis satt ihop så det var ju ingen gammal olja kvar. Ett tips som jag alltid gör är att fylla oljefiltret med olja innan jag sätter dit det. På så vis får man upp oljetryck snabbare. Rymmer nästan en liter. Har du kört något med båten ännu. Är lite nyfiken på hur den går. Toppfart, varvtal på fullgas, och gärna om du vet stigning och diameter på proppen. Har bytt till en 350 och borde övervarvat med den proppen jag har, får inte mer än ca 4000rpm vid 40mph. Är lite lurig på om min varvräknare inte är ok. /Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Cheva pga fördelaren bak,skruvarna till ventilkåpan sitter i mitten,på Ford sitter dom på var sida om ventilkåpan. Olja fyller man genom ventilkåpan å inte genom oljestickan :lol: å du behöver bara fylla på ena sidan om du har påfyllning på bägge kåporna ,oljan kommer till oljetråget ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha försökte byta olja igår... Och kan bara säga...Köp INTE Biltemas elektriska oljebytare.. Började ana oråd redan då jag tog ur den ur förpackningen...kändes som en plastig 25-öres grej... Tänkte att den kanske bara ser kass ut men funkar ändå... Drog igång den....och redan efter 3 sekunder då man hörde ljudet så insåg jag att det här var en riktigt värdelös B-pryl. Den sög ingenting... Läste tom bruksanvisningen...och följde den minutiöst... Lyckades få upp 1 dl efter 30 minuters körning... Rafsade ihop skiten och slängde in den i Biltema kassen igen..GRRRR Så konklusionen blir återigen...Man får det man betalar för.... :mad:

post-11852-1394234427,2982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha en sån köpte jag mä!! det gick inte å suga ut oljan. Jag skruva ur pluggen på tråget å tömde oljan i kölen. Tömde sedan oljan genom bottenpluggen i en hink varpå jag spraya avfettning å skölde rent. Kan lova att man omöjligt kunde suga upp oljan iaf på min då det sitter en 90¤ vinkel på oljestickan så det kom max1Dl.... :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man inte köpte en sån då. Stod och höll en ihanden i våras men eftersom jag satte i ny motor så tänkte jag att jag inte behövde nån. Hade lite flyt iallfall för när jag kom hem kom grannen med en pump som såg betydligt kraftigare ut, han hade sålt båten och behövde den inte längre. Vet inte om den orkar suga upp oljan men det visar sig snart. Börja bli dags för första oljebytet efter inkörning. Man kanske kan få under en ganska låg behållare under tråget och öppna pluggen lite grann så det rinner i lagom takt. Därifrån kanske biltemapumpen orkar. Man slipper ju lite slabb i kölsvinet. /Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemapumpen orkade inte ens tömma ett glas med vatten... Pratade med min granne på båtvarvet... Han hade köpt en likadan Biltemapump förra året... Den sög inte heller ett skit :-D Så vad ni än gör köp inte Biltemapumpen...Den borde dom genast ta bort från sortimentet.. Ska köpa en ny pump från Mekonomen eller Micro idag och testa igen..... 8-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, var den så bra. :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå den suger rätt bra! har den å tanka bilen.suger Diesel från fatet till bilen. Dock suger den inget om man inte fyller pumpen med ex motorolja med smörjkannan innan man börgar suga olja/diesel. På min båt går ett rör som oljestickan är i,det är fastsatt på oljetråget med en 90*vinklel som du omöjligt får en sugslang igenom,därav sög bara pumpen det som var i röret till oljestickan. Lossa denna vinkel å tappa ur oljan i kölen så VET du att all olja är urtappad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med min nya pump från Micro..en handjagad mässingspump för 319:- Den sög fint. Tog för säkerhets skull bort oljestickan/pluggen för att kolla om jag hade fått ur all olja...(vadå dubbeljobb :-D ) Och den hade faktiskt sugit ur all olja... Så den sugen kan jag rekommendera..Dock behövde det smala röret som följde med bytas mot ett lite längre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken olja ska man ha i ett OMC Cobra drev? Vilka skruvar ska man lossa på? Toppskruven med stickan på förstås..men vilka mer? Nån som vet? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte OMC:s drevolja fanns ett kit med pump, går i 1.9 liter i ett cobra. Finns en avtappningsplugg på sidan av propelleraxelhuset. sedan finns en nivåskruv lite högre upp på samma sida. Om jag inte minns fel var den antingen strax under eller strax över skäddan. Sedan har du ju oljestickan på toppen som du redan hittat. Oljan skall tryckas upp nerifrån avtappningshålet du måste med andra ord ha pumpen med. Man börja givetvis att tappa av den gamla oljan. Lossa pluggen längst ner vid propelleraxeln och oljestickan. När all olja runnit ur så kan du lossa nivåpluggen också. Kolla så inte oljan är grå om den är det så läcker drevet in vatten och då behöver du byta packningar och provtrycka. Påfyllningen går till så att du skruvar på slangen från pumpen och pumpar upp olja tills det kommer ut ur nivåplugen, skruva då i den skruven och fortsätt pumpa tills du får upp rätt nivå på stickan. Skruva dit oljestickan innan du ger dig på att lossa pumpslangen och sätta dit avtappningspluggen, brukar rinna lite mindre då. Jag fick i två hela flaskor tror de var på 980ml st. Pumpa i så mycket du kan för det är nästan omöjligt att få dit pluggen utan att det rinner ut lite. Kolla sedan nivån, om det rann ut lite för mycket men det fortfarande når upp till själva stickan tror jag inte att det är någon fara att efterfylla i hålet för oljestickan. Varför måste man då fyllla underifrån? Jo annars är risken mycket stor att det bildas luftfickor, detta i sin tur kan orsaka att lager/drev skär pga utebliven smörjning och överhettning. Enligt polare har detta hänt på ett båtvarv i länet som av någon anledning fyllt ovanifrån på två cobra drev, båda skar på samma ställe. Lycka till /Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som jag trodde..att det är väldigt noga med att göra rätt :-| Var köpte du ditt kit? Har hört talas om en kille som slog i vanlig transmissionsolja och det drevet skar oxå :-( Så det gäller verkligen vara noga med vad man slår i för olja... Tackar så mkt för det utförliga svaret.. //Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte det hos vår lokala watski-butik. Såg även att det fanns pump mm i Hansen katalogen, deras grejor kan man ju köpa via Autoexperten eller Mekonomen. Annars borde det finnas hos någon som säljer Johnson/Evinrude utombordare. Är samma kit till dem. Egentligen så skall det nog räcka med vanlig hypoid sae80 eller 90 olja men eftersom pumpen är gjord för OMC:s flaskor fick det bli ett sånt kit. /Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst guest

Hej Kommer instruktiosboken med mail eller post?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kom med posten, fick en bekräftelse från Bayliner att den var skickad. Tog väl max en vecka om jag inte minns fel. /Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer...Den ska komma med posten. Mitt exemplar är förhoppningsvis på väg nu :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått min instruktionsbok. Ett litet kopierat häfte i A4. Tänkte scanna in den så om ngn vill ha en kopia så kan jag maila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...