johan_sjobjorn 212 Postad 2 September , 2020 Hejsan Hur svårt är det att byta kylvätskan (glykol+vatten) på en VP 5.0 GXi. Kan tillägga att jag har gångvärmare så det är en hel del kylmedel som går runt i hela systemet. Min bild är denna: 1.) Dränera via dräningsplugg på motorn (enligt servicebok). 2.) Fyll på med rent vatten tills rätt nivå uppnås enligt expantionskärlet. 3.) Kör motorn ett tag, dränera sedan vattenblandningen. 4.) Om vattnet är missfärgat / smutsigt repetera steg 2&3. 5.) Med systemet dränerad på vatten, fyll på ny kylvätska tills rätt nivå uppnås på expansionskärlet. Klart. Är det såhär enkelt eller finns risker att det blir luftfickor etc. som kan ställa till problem ? Varför vill jag byta kylvätskan? Motorn är ny för mig och jag inte vet om eller när den byttes senast på min motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 143 Postad 5 September , 2020 Verkar vara en vettig plan, dock skulle jag skippa steget med att hälla i rent vatten, du ser redan när du tappar ur befintligt kylvatten om det är onaturligt smutsigt. Kör motorn på förhöjd tomgång och med locket av på expansionskärlet I några minuter, sätt sedan dit locket och låt motorn gå upp i normal drifttemperatur. Glöm inte att sätta reglaget på gångvärmen på max värme så att den slingan luftas ur lättare. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 5 September , 2020 2 timmar sedan skrev Gripen72: Verkar vara en vettig plan, dock skulle jag skippa steget med att hälla i rent vatten, du ser redan när du tappar ur befintligt kylvatten om det är onaturligt smutsigt. Kör motorn på förhöjd tomgång och med locket av på expansionskärlet I några minuter, sätt sedan dit locket och låt motorn gå upp i normal drifttemperatur. Glöm inte att sätta reglaget på gångvärmen på max värme så att den slingan luftas ur lättare. Lycka till! tack har idag den gulaktiga glykolen från Penta. Som jag förstår måste jag fortsätta på denna? (Får ej blandas med grön) Tycker det är lite svårt att se om vattnet är smutsigt / rostfärgat med den varianten. den gröna är bättre ur den synvinkeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser