Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Ornvik63

Har motorn skurit.

Rekommendera Poster

Hej. Monterade ett vattenavskiljande bensinfilter till min Mercury 100 hk 4takt Efi 2006 års modell (haft den som ny) .Ny motor och växellådsolja varje år.

 

Nu till mitt Stora problem , när allt var klart pumpade jag på "bläran" för att få upp trycket på bensinen ,pumpade ganska länge men fick ej upp tryck så att bläran

blev full , misstänkte att den var sönder. Försökte att starta motorn ett flertal gånger så plötsligt orkade startmotorn ej dra runt det stora svänghjulet .

Tog av motorkåpan då såg jag att det kom ut bensin från luftfiltret tog en stund innan det slutade ,luftfiltret är av veckat stålnät. Uppskattningsvis 1/2 liter. Är inte så kunnig på motorer men kan det vara så att bensinen har kommit upp till tändstiften så att det har har en stor komprission så att svänghjulet ej orkade gå runt. Det gick runt ett antal gånger så

det verkade som om motorn ville gå igång, men det gjorde den aldrig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog pumpat in bränsle i cylindern. Vätskor går som bekant inte att komprimera...

Prova att ta loss tändstiften och dra runt motorn för att ventilera ut det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men mina farhågor är när jag ett flertal gånger försökte starta motorn så har det gått torrt i cylindrarna på grund av bensinen som jag då inte visste läckte ut, och att de har skurit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Ornvik63:

Men mina farhågor är när jag ett flertal gånger försökte starta motorn så har det gått torrt i cylindrarna på grund av bensinen som jag då inte visste läckte ut, och att de har skurit.

Det har inte gått torrt i cylindrarna. Du har en fyrtaktare. Därmed en oljepump.
Lyssna på zeylon och gör som han föreslår!
En motor som skurit går (knappast) att dra runt.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev zeylon:

Du har nog pumpat in bränsle i cylindern. Vätskor går som bekant inte att komprimera...

Prova att ta loss tändstiften och dra runt motorn för att ventilera ut det.

Hej, gör Zeylon föreslår, ta bort tändstiften och töm cylindrarna på eventuellt innehåll med hjälp av startmotorn, gör detta utan dödmansgrepp så riskerar du inte att skada styrenheten. Nästa gång du byter vattenavskiljande filter så föreslår jag att du fyller filtret innan du skruvar fast den i hållaren. Nu vet jag inte exakt hur din båtmotor ser ut, men VST-tanken brukar ha en flottör och nålventil som ska skydda mot att den svämmar över. Denna kanske borde kollas så att den sluter tätt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla  svar. Båten finns nu hos JF Marina i Limhamn.

 

(Jag fyllde filtret med bensin innan jag monterade det).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som jag befarade.Först, mitt kunnande när det gäller motorer är inte dåligt men begränsat.

körde till JF marina för att kolla hur det hade gått med motorn, då jag såg att båten stod utanför deras hall. Frågade en mekaniker hur det hade gått han sade att det var dåligt värde på en cylinder

 sade någonting med 2,5 jag tog inte "in"det blev lite chockad, verkstadschefen satt i möte men

skulle ringa mig, har ej ringt efter två dagar.Ponera att de anser att repkostnaden överstiger värdet av motorn. Den är 13 år gammal. Är försäkrad hos Svedea och har XXL dvs en motorförsäkring,

som när man tecknar försäkringen får ej motorn vara äldre än 10 år men någon övre gräns finns tydligen inte,ringde dem samma dag jag lämnade in båten. Verkade ganska jobbig som jag talade med, pratade hur viktigt det va med service, men jag litar på mig själv både när det gäller impellerbyte,termostat och övrig service Jag kan väl säga att jag har varit (i mitt tycke) extremt noga med servicen som jag självgjort i

i alla år, har för övrigt förvarat båten i en båthall i nio år (dyrt). Hoppas jag får ett bra bemötande hos Svedea när jag får ett kostnadsförslag,som kanske kommer att överstiga motorns värde.

Fiske är mitt liv, är 82år och är ute i sundet och fiskar varje vecka. Lite jobbigt nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan enkelt hitta en motor på Blocket. Gör inte saken större än vad den är!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-10 vid 16:26 skrev Ornvik63:

Det var som jag befarade.Först, mitt kunnande när det gäller motorer är inte dåligt men begränsat.

körde till JF marina för att kolla hur det hade gått med motorn, då jag såg att båten stod utanför deras hall. Frågade en mekaniker hur det hade gått han sade att det var dåligt värde på en cylinder

 sade någonting med 2,5 jag tog inte "in"det blev lite chockad, verkstadschefen satt i möte men

skulle ringa mig, har ej ringt efter två dagar.Ponera att de anser att repkostnaden överstiger värdet av motorn. Den är 13 år gammal. Är försäkrad hos Svedea och har XXL dvs en motorförsäkring,

som när man tecknar försäkringen får ej motorn vara äldre än 10 år men någon övre gräns finns tydligen inte,ringde dem samma dag jag lämnade in båten. Verkade ganska jobbig som jag talade med, pratade hur viktigt det va med service, men jag litar på mig själv både när det gäller impellerbyte,termostat och övrig service Jag kan väl säga att jag har varit (i mitt tycke) extremt noga med servicen som jag självgjort i

i alla år, har för övrigt förvarat båten i en båthall i nio år (dyrt). Hoppas jag får ett bra bemötande hos Svedea när jag får ett kostnadsförslag,som kanske kommer att överstiga motorns värde.

Fiske är mitt liv, är 82år och är ute i sundet och fiskar varje vecka. Lite jobbigt nu.

Det är väl förmodligen något lättfixat såsom någon insugsventil som inte stänger. Det skulle förklara den låga kompressionen och varför du har en massa bensin i insuget också. Dock så brukar verkstäderna ta bra betalt även för de mest banala saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Craycoat:

Det är väl förmodligen något lättfixat såsom någon insugsventil som inte stänger. Det skulle förklara den låga kompressionen och varför du har en massa bensin i insuget också. Dock så brukar verkstäderna ta bra betalt även för de mest banala saker.

Jag menade inte att insugsventilen är ett banalt fel, det är en del jobb att ta sig in dit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...