seglarfralla 3 Postad 1 September , 2020 Har ni något bra tips att få tyst på slammer inifrån masten när man tagit ner alla segel för säsongen. Båten är en Beneteau Oceanis 41 med rulllmast/rullstorsegel. Låter som någon vajer eller liknande väsnas inifrån masten trotts att jag försökt sträcka fallen. //DW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 1 September , 2020 3 timmar sedan skrev seglarfralla: Har ni något bra tips att få tyst på slammer inifrån masten när man tagit ner alla segel för säsongen. Båten är en Beneteau Oceanis 41 med rulllmast/rullstorsegel. Låter som någon vajer eller liknande väsnas inifrån masten trotts att jag försökt sträcka fallen. //DW Det kan även vara elkablar som väsnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 2 September , 2020 9 timmar sedan skrev seglarfralla: Har ni något bra tips att få tyst på slammer inifrån masten när man tagit ner alla segel för säsongen. Båten är en Beneteau Oceanis 41 med rulllmast/rullstorsegel. Låter som någon vajer eller liknande väsnas inifrån masten trotts att jag försökt sträcka fallen. //DW Lägg masten i mastskjulet! 😁 Dra ur fallen, men glöm inte pilotlinor! Då kan du passa på att se över fallen och ev. tvätta dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 18 Postad 2 September , 2020 Det är förmodligen rullprofilen som slamrar runt inuti masten. Sätt en lina i fästet för seglet och hissa upp halvvägs så kan slamret minska lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfralla 3 Postad 6 September , 2020 Fungerade att fästa en tamp i översta rullen och hissa upp den högst upp i masten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser