kossor 939 Postad 24 September , 2020 3 timmar sedan skrev Swadop: Gjorde lite provmätningar sist jag besökte båten och fick summer-signal mellan ledare från motor ända fram till instrumentet, verkar inte vara kabelbrott. Givaren i sig var helt rostig och såg inte så kul ut (bild). Ska forska om Biltemas oljetrycksmätare är kompatibel med VP-givaren för att utesluta mätaren. Det är nog inte så konstigt du får felvärden när givaren ser så ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 24 September , 2020 5 timmar sedan skrev kossor: Det är nog inte så konstigt du får felvärden när givaren ser så ut. f.d. givare... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 28 September , 2020 Går det att byta givare utan att tömma motorn på olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 28 September , 2020 (redigerade) 5 minuter sedan skrev Swadop: Går det att byta givare utan att tömma motorn på olja? Oljan ligger ju i tråget, visst kan det komma lite smet, men du har ju inget tryck där när motorn ej är i drift. Men ta det varligt så du får ut hela givaren den ser rätt murken ut. Redigerad 28 September , 2020 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 28 September , 2020 8 minuter sedan skrev kossor: Oljan ligger ju i tråget, visst kan det komma lite smet, men du har ju inget tryck där när motorn ej är i drift. Men ta det varligt så du får ut hela givaren den ser rätt murken ut. Är det polygripen som används för demontering ni vanliga fall eller finns det något annat verktyg jag bör ha med mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 28 September , 2020 2 minuter sedan skrev Swadop: Är det polygripen som används för demontering ni vanliga fall eller finns det något annat verktyg jag bör ha med mig? Den där skulle jag byta då jag torrsatt, går den av eller eller blir något annat krångel och du får ett hål rätt in i blocket så är du ju bet att starta. Vänta hellre och gör det då du slutat åka ifall du behöver hjälp med problem som tillstöter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 28 September , 2020 1 timme sedan skrev Swadop: Är det polygripen som används för demontering ni vanliga fall eller finns det något annat verktyg jag bör ha med mig? På min finns ett nyckelgrepp längst in mot motorn. Brukar vara jättelätt att komma åt😐 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 September , 2020 1 timme sedan skrev Rascal: På min finns ett nyckelgrepp längst in mot motorn. Brukar vara jättelätt att komma åt😐 Förbered med rostlösningsspay. Det brukar finnas ett litet rör eller en styv slang att sätta på munstycket så att du kommer åt. Lägg på i några gånger i två-tre dagar innan du försöker dra loss givaren. Om den yttre ”givarklumpen” lossnar eller går sönder kanske du kan komma åt med en hylsa, kan minnas fel men jag har för mig att det är 13 mm (eller 15).... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser