Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Baxlaget

Ekonomi med Mercury

Rekommendera Poster

Tittar på Flipper 760 DC som nästan alltid har en Mercury där bak.
Vad är den mest ekonomiska motorn om man bara vill köra max 28-30 knop?  Är Verado med kompressor onödig?
Jag är inte intresserad av att toppa 50 knop eller så, enbart bränsleekonomi upp till 30 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så pass tung båt (1700 kg tom och torr) behövs väl 300+ hk. Nya V8'an utan kompressor på 300 hk och kompressormatade sexan på 350 hk ligger ganska lika i förbrukning vid marschfart. I högre farter går V8'an snålare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev Kane:

Med så pass tung båt (1700 kg tom och torr) behövs väl 300+ hk. Nya V8'an utan kompressor på 300 hk och kompressormatade sexan på 350 hk ligger ganska lika i förbrukning vid marschfart. I högre farter går V8'an snålare.

Tack för svar.

Provat 350'an. 1.4 per sjömil vid 26 knop. Bara ett snäpp snabbare så går förbrukningen upp orimligt mycket, antar att kompressorn börjar pumpa då.
En V8 har ju mer friktion än en motor med mindre antal cylindrar men det finns såklart fler parametrar att ta hänsyn till.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Tack för svar.

Provat 350'an. 1.4 per sjömil vid 26 knop. Bara ett snäpp snabbare så går förbrukningen upp orimligt mycket, antar att kompressorn börjar pumpa då.
En V8 har ju mer friktion än en motor med mindre antal cylindrar men det finns såklart fler parametrar att ta hänsyn till.

Kompressorn tar nog mer energi att dra runt än de ökade pumpförlusterna på V8an.

Kompressor ger en fantastisk körbarhet och fint med vrid, men förbrukningen är anledningen att det ofta blir turbo på bilar istället. 

Jag har inte kört varken Mercurys nya v6a eller v8a, men har från flera håll fått uppfattningen att det skall vara fina maskiner...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-08-31 vid 20:19 skrev Mange249:

Kompressorn tar nog mer energi att dra runt än de ökade pumpförlusterna på V8an.

Kompressor ger en fantastisk körbarhet och fint med vrid, men förbrukningen är anledningen att det ofta blir turbo på bilar istället. 

Jag har inte kört varken Mercurys nya v6a eller v8a, men har från flera håll fått uppfattningen att det skall vara fina maskiner...

hade jag haft möjlighet att välja hade det blivit nya V8an . Jag tror att du kommer åka billigare med större slagvolym och även få bättre hållbarhet. 

skulle gissa att underhållet på kompressormaskinen kostar mer än V8an över tid.

dessutom är V8an en modernare variant. Skulle inte förvåna mig om de två kompressormaskinery som finns kvar i sortimentet kommer bli ersatta.

There is no replacement for displacement!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...