Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Ericstahre

TAMD41B varvtal

Rekommendera Poster

15 timmar sedan skrev Ericstahre:

Hejsan! Har en fråga angående mina tamd41b. Dem varvar inte mer än 3500 och vad jag kan hitta så ska dom varva 3900. Sen om man söker på tamd41b så står det att hästkrafterna är 145-200. Finns det alltså olika? 

https://www.marinepartseurope.com/sv/e-volvo-penta-53-TAMD41B.aspx

Hej Erik

Vad gäller varvtal så brukar det bero på ett antal orsaker

1 För stor propeller, motorn orkar inte vrida ur den

2 turbon börjar krokna

3 Motorn får för lite bränsle, pumpen behöver skruvas på lite. Detta är en vanlig orsak.

4 Din varvräknare visar lite fel, men motorn ska enligt penta ligga på 3700-3900.

Huruvida din andra fråga angående hk, så har jag aldrig stött på en 41 a på 145 hk. Men det finns en fyra som heter 31 den är på runt 150 hk. Kanske någon annan här vet, annars är det nog tryckfelsnisse som varit i farten på VP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-31 vid 07:48 skrev Ericstahre:

Sen om man söker på tamd41b så står det att hästkrafterna är 145-200. Finns det alltså olika?

Jag tror inte att någon TAMD41B var på 145 hk, däremot fanns det en variant som kallades TAMD41H, där H står för Heavy Duty alltså kommersiellt bruk, som var på c:a 146 hk.

Observera att dessa effektsiffror var uppmätta för tjugo år sedan och testmotorerna kördes på dåvarande Europadiesel. I dag har motorerna gått "några" timmar och ingen av motorerna körs numera på den skitiga men energirika europadiesel som fanns då. En av AD41P-testmotorerna kördes 2004 på svensk diesel och redovisade 186 hk. Litet lagom sliten turbo och miljödiesel på det så är det ännu fler pållar som har lämnat stallet.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag tror inte att någon TAMD41B var på 145 hk, däremot fanns det en variant som kallades TAMD41H, där H står för Heavy Duty alltså kommersiellt bruk, som var på c:a 146 hk.

Så kan de ju kanske vara! 👍🏻

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...